Край с господството на дънките? Не бързайте толкова

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Край с господството на дънките? Не бързайте толкова

Край с господството на дънките? Не бързайте толкова
Shutterstock
Декларацията звучи зловещо, още повече когато идва от прочут производител на дънки: "Общо взето, сме в края на господството на деним десена."
Заявлението дойде от Морис Марчано, съосновател на Guess, и бе направено миналата седмица по време на телеконференция за състоянието на пазара. Според него обаче промяната ще означава повече продажби, а не по-малко.
Модният цикъл се завъртя отново и следващата пролет акцентът пада върху друг тип тъкани. Каки, рипсено кадифе и панталони от туил (памучен плат с диагонална сплитка) се очаква да съборят денима от пиадестала и да вдъхновят предпазливите клиенти към нов набег към магазините.
Инвеститорите веднага реагираха нервно с отлив от акциите на производители на конфекция, но анализатори смятат, че пазарът е преиграл и че по-скоро става дума за модна тенденция, която не засяга обикновения човек, купуващ си по чифт нови дънки всяка година, разказва "Ройтерс".
Милиони хора по света ще продължат да търсят масови марки като Wrangler или Lee, както и по-специалните изработки на Gap и American Eagle. Само в САЩ през последните 12 месеца са били продадени деним облекла за почти 14 милиарда долара.
Промяната се усеща по-скоро във високия сегмент на пазара, където клиентите купуват по-малко и се пренасочват към по-семпли модели. Именно скъпите брандове с цени от 200 долара нагоре сега са принудени да маневрират към повече разнообразие. Те се опитват да се дистанцират от деним облеклата, където играчите са твърде много, а купувачите - недостатъчно.
И преди е имало опити за подобни маневри, и то далеч невинаги успешни - през 2006 г. True Religion се оттегли от дънките, но малцина започнаха да купуват новите им продукти. Сега обаче купувачите мислят различно и компанията рязко увеличи недънковите си дрехи от 5% на 30-40%.
От Guess, където деним са около 30% от асортимента, продажбите на дънки през лятото са намалели и се експериментира с 1-2 нови вида тъкани. От акцентиращите върху секси имиджа Bebe пък започнаха да предлагат панталони с кройки на джинси, но от различен плат.
Пазарът ги приземи и насочи към други тъкани - когато клиентите търсят по-изчистени модели, как разпознавате дънки за 200 от тези за 50 долара, след като на външен вид са едни и същи, обясняват анализатори пред "Ройтерс".