Нощното кино на Александър

Нощното кино на Александър

3 са късометражните филми, създадени през 2010 г., в които "Артин вижън" участва като копродуцент

10 филма е създала компанията от 1998 г. досега

"Не може Варна да произвежда музика, изобразително изкуство, театър, танц, а кино – не! Просто не може!"

"Щом мога аз, значи могат всички!"
"Догодина-а-а....Ами догодина се надявам да направим първия варненски "ситком" (бел. ред., многосерийна ситуационна комедия)", казва Александър Николов. Разговорът "за след време" явно го затруднява, защото при него нещата се случват винаги днес! Току-що е станал на 30 години.
Завършил е кинорежисура във филиала на Варненския свободен университет в София като студент на Никола Корабов, а сега управлява продуцентската компания "Артин вижън". Александър е твърдо решен да премести центъра на света във Варна, снима рекламни филми, за да работи свободно над независимите си проекти, и си е обещал никога да не казва "не мога"!
"Учех в София, но при всеки удобен случай се връщах във Варна. В София се чувствах "на чуждо място", признава той. Вероятно за това сега всичките му проекти са свързани пак с родния град.
Етикет "Некомерсиално"
Първият проект е "Нощно кино в четвъртък". Тръгва с финансова помощ от семейството на Александър. След като за няколко години смени адресите на варненския клуб "Комикс", а след това и салона на Морското казино, от тази есен "вече намери мястото, което му се полагаше отдавна", по думите на Александър.
Това е кафе-театърът на Фестивалния и конгресен център във Варна. Вече пети сезон програмата на "Нощно кино" предлага различни селекции от авторски, късо- или пълнометражни филми. Задължителното условие е всеки от тях да носи етикета "некомерсиално"!
Хората, с които Александър работи, са и негови съмишленици. "Васил Даскалов е мой партньор в "Артин вижън". Той се занимава с техническата страна на проектите. Маргарита Желева и Асен Лазаров са хората, които са ангажирани с оперативната част на нещата, а брат ми Николай Николов се занимава с превода на продукциите, финансовата и административната част на работата още от първия ден на "Артин вижън". Сред хората, които Александър държи да не бъдат забравени, са и операторите, с които работи - Петър Бонин и Даниел Ефтимов.
"Успяхме да диференцираме публиката, да отсеем от всички останали киномани "нашите хора" и да ги накараме да помислят какво точно искат да гледат, казва Александър. Случи ли се това, те започват да го търсят." Така той формулира и собствената си теория за търсенето, произвеждането и предлагането. "Желанието и ентусиазмът на много хора, които имаха намерение да правят кино във Варна, приключиха твърде бързо.
В единия вариант решението, което намират, е да пренесат идеите си в София, в другия – в чужбина", казва със съжаление Александър. Той приема и двата избора, но въпреки това настоява, че кино може да се прави навсякъде. "Липсата на "условия" е оправдание за всички, които не успяват да реализират идеите си. "Моето желание е да създам условия, които да позволят на кинаджиите да се връщат с проектите си и да работят върху тях тук."
Успешната 2010-а
Годината, която приключва, е най-сериозният аргумент на Александър, когато казва "щом мога аз, значи могат всички". В средата на лятото в партньорство с компанията "Арт фест" ЕООД, собственици на запазената марка "София филм фест", "Артин вижън" организира и проведе пилотното издание на фестивала във Варна. През септември за първи път участва в 29-ия фестивал на българския игрален филм "Златна роза" като съорганизатор.
"Сега спокойно мога да се похваля, че именно "Артин вижън" успя да привлече повече от 10 000 зрители в залата на Фестивалния и конгресен център, за да гледат българско кино", казва Александър. А в дневника на най-успешната му година има и още подчертани редове.
Пак от есента на тази година "Артин вижън" започна разпространението на филми от продукцията на лейбъла Cinema Politica (www.cinemapolitica.org), след като стана собственик на правата за разпространението им у нас. "Това са кинопродукции, ангажирани с различни каузи - граждански, политически или екологични", обяснява Александър. С този проект той има планове да разшири дейността на компанията си и в София. Реално от началото на тази година "Артин вижън" работи и с Future Shots - най-големия DVD лейбъл за късометражно кино.
Въпреки обстоятелствата
"Нощно кино в четвъртък" беше индикаторът, че нещата могат да се случат въпреки обстоятелствата, казва Александър. По някога установяваме, че работим на чиста загуба, защото обикновено не слагаме в сметките времето, нервите, енергията си! Всъщност обаче сме доволни, когато във финансов план нещата започнат да се колебаят около "0" или клонят към поносима загуба, която можем да покрием.
"Не може Варна да произвежда музика, изобразително изкуство, театър, танц, а кино – не! Просто не може!", настоява той. И така стига до "най-железния аргумент": "На прожекциите и на разговорите с екипите им след това хората задават все повече въпроси "от кухнята", а това означава, че сме привлекли на наша страна подготвена публика или че сме я провокирали да се подготви."
Въпросът, който най-често си задава, е: "Колко дълго мога да издържа така?". Защото от него зависи колко дълго ще издържат и хората, които мотивира да продължават да вършат работата си добре достатъчно дълго време. "Когато не успяваме да осигурим финансиране на даден проект, единственото, което ни остава, е да стиснем зъби и да си кажем: "Хайде и този път! И после още малко! Този път камера, после осветление, след това нов компютър, софтуер и така нататък...", махва с ръка Александър.
Последният продукт на "Артин вижън" е наречен Contradictio in Adjecto - трудно преводимо заглавие, което с повече фантазия може да се разтълкува като "противоречие между определение и определяемо". В серия от интервюта, снимани в продължение на почти шест месеца, филмът търси отговор на въпросите защо културата във Варна диша трудно. "В този филм са всички мнения - за отношението на медиите, за финансирането, за мениджмънта – изобщо за всичко, което липсва", разказва Александър.
Премиерата му се състоя точно на 12 април - Деня на космонавтиката. "Не беше случайно, смее се той. Това трябваше да бъде знак за "опасностите, героичните действия и неугасващия плам на новата генерация български творци за овладяване на нови пространства". Това е и каузата на Александър. "Искам да бъда активната страна в създаването на пазар за изкуството във Варна, а освен това искам да участвам в превръщането на града в кинодестинация", казва той, без да прекъсва дългото си изречение, за да мисли.
Cinema Politica

е канадска неправителствена мрежа от сдружения и колежи, които си поставят за цел създаването на среда за творчество и разпространение на независими политически кино- и видеопроекти. Системата работи на доброволчески принцип, а печалбата от прожекциите се събира в специален дарителски фонд. Неговата цел е да подкрепя образованието по киноизкуство чрез отпускане на стипендии за студенти или финансирането на дейността на факултетите по киноизкуство в различни страни по света. Дейността на Cinema Politica е подкрепяна от канадското правителство и Националния съвет за изкуства в страната.
Плейлистата на Александър:

"Сталкер" (1979 г.), реж. Андрей Тарковски
"Изкуствен интелект" (2001 г.), реж. Стивън Спилбърг
"Портокал с часовников механизъм"(1971 г.), Стенли Кубрик
"Дюн" (1984 г.) , реж. Дейвид Линч