"Лавандула" - обратното на нафталина

"Лавандула" - обратното на нафталина

Те са приятели още като тинейджъри, но решават, че са един за друг, след случайна среща на родна територия по време, когато и двамата са избрали да работят в чужбина. Не могат да обяснят с рационални аргументи решението да се върнат обратно в България. По-лесно е за стъпката от София към родната Варна - морето. Имат късмета да наследят книжарница от свой роднина и достатъчно щури идеи, за да превърнат пространството, където се продава предимно езотерична литература, и в кафене, кино, място за езикови курсове и... още нещо.
Официалната причина за завръщането на Поля и Людмил във Варна е, че нищо в живота не трябва да се повтаря. Същинската - за да могат двете им момчета всеки ден да гледат морето.

"На клиентите трябва да им се припомня, че книгите са им необходими. Когато разкажеш на хората за една книга, желанието да я притежават сякаш става по-силно."

2008 година на територията на книжарницата е открита и езикова школа - по испански, в съчетание с испански вечери и испански празници
Книжарница "Лавандула" се намира на късата уличка "Цар Иван Шишман" в крайбрежния квартал на Варна. Наричат го "Гръцката махала". "Наследихме книжарницата от наш роднина, разказват Людмил Божков и Поля Иванова. През последните години беше затворена, защото той замина да живее в София. После през 2007 г. реши да ни я преотстъпи с единственото условие да запазим дейността й."
Изпълнението на обещанието обаче им отваря доста работа. За да продължат да развиват малкия бизнес с книги, трябва да изпълнят един от основните закони на маркетинга – да добавят ново качество към вече традиционен продукт. На пръв поглед това е една от трите книжарници във Варна, в които се предлага предимно езотерична литература.
В нея съжителстват наставления на махараджи и на руски ясновидци, теории за енергизирането на водата и за силата на автосугестията заедно с напътствия как да станем по-организирани или как да успяваме винаги. Само че... "Лавандула" се превърна в книжарница с кафене, нещо като малък бар, след това и в място, където се провеждат курсове по испански, древна астрология, гледа се некомерсиално кино, организират се премиери на нови български книги, от време на време се слуша музика на живо... Изобщо "Лавандула" е необикновено място, където всичко това се случва почти едновременно", смее се Людмил.
В началото, разбира се, е името. След известно лутане двамата с Поля се спират на "Лавандула", като дълго са търсили най-подходящото. "Не знам защо ни хареса, признава Поля. Едва по-късно ни хрумна, че точно "Лавандула" се свързва най- добре с това, което търсихме. Ароматът на лавандулата е обратното на нафталина, на онази позната миризма на старо и застояло." Така името измества фокуса на всичко онова, с което Поля и Людмил се занимават, към "алтернативата".
Не ме забравяй
Всъщност Поля и Людмил са сред редките птици, които след няколко години, прекарани във Франция и Испания, решават да се върнат в България, а след това избират и Варна вместо София. "Бяхме приятели от гимназията, но след това всеки замина нанякъде, разказва Людмил. Едно лято се случи така, че и двамата бяхме във ваканция във Варна по едно и също време.
Срещнахме се и стана ясно, че отново ще сме заедно." И ако подобен тип решения в повечето случаи принадлежат към сферата на емоционалното, решението да се приберат в България се оказва в полето на... ирационалното. "Все по-често усещаме, че нещата, които вършим, имат твърде нерационални мотиви", казва Людмил и твърди, че това е най-смисленото обяснение за избора им да живеят и работят в България.
В университета в Лион Людмил следвал "Обществени връзки и комуникация". През петте години, които прекарал там, работил и като мениджър на клуб за жива музика. "Доставяше ми изключително удоволствие, защото работата ми позволяваше да се запозная с чудесни музиканти и групи. Правех го с кеф и затова бях добър", казва Людмил.
През това време Поля вече е започнала да учи испанска филология в Софийския университет, прекъснала е, за да завърши кинорежисура в НАТФИЗ, и след това заминала за Испания. Там работила за продуцентска компания, която произвеждала рекламни филми и видеоклипове. "Вероятно по тази причина, когато през 2007 г. се върнахме в България, попаднахме пак в една от големите по това време рекламни компании "Ашли и Холмс" (Ashley & Holmes). Там аз бях копирайтър", разказва Людмил.
Най-гордият му спомен от това време е работата върху популяризацията на проекта "Не ме забравяй".
Идеята е на художника Кирил Златков, който по това време е криейтив директор на "Ашли и Холмс". "Целият проект се завъртя около това, че електронните комуникации, sms форматът, електронната поща и интернет бавно, но сигурно започнаха да изместват кирилицата в полза на латиницата. Тогава Кирил реши, че трябва да създаде нов шрифт, който да върне "реномето" й, а аз поех цялата работа по популяризирането на проекта. И мисля, че стана!", казва Людмил.
Акцията цели провокация на хората, за да се съхранят буквите от кирилицата без графичен еквивалент в латиницата. Част от популяризацията й използва и особено модерното по това време осиновяване на животни. Рекламната агенция изпраща в столичния зоопарк огромни макети на буквите от българската азбука с предложение към посетителите да ги осиновят. Всяка е с инструкции - описание за произхода, начина на "хранене и грижи".
Малко след това двамата варненци решават да се приберат обратно във Варна и, както казват сега, "да работят за себе си". "Официалното обяснение за това решение е убеждението ни, че нищо в живота не трябва да се повтаря, казва Поля. Същинската причина обаче е, че държахме двете ни момчета да вижда всеки ден морето", признава тя. Така започва "периодът "Лавандула".
Fiestasespañolas
"Решихме да работим за себе си, за да не се съобразяваме с клишета и стандарти, създадени от друг, обяснява Людмил. Всъщност идеята беше на Поля, а решението взехме заедно. Тя е генераторът на повечето идеи, нещо като подстрекател и извършител", шегува се той.
В момента Поля завършва и образованието си по испанска филология, защото езикът се оказва не по-малко любимо занимание от киното. Така в края на 2008 г. на територията на книжарницата е открита и езикова школа. И понеже с Людмил държат нищо в "Лавандула" да не е както другаде, започват да организират Noches temáticas (тематични вечери) и Fiestas españolas (Испански празници).
"Всеки, който се занимава с един език професионално, знае, че той е преди всичко възможност за достъп до друга култура. И обратно – познаването й, вкусът към нея са още една възможност да преминеш на следващото езиково ниво, казва Поля. Точно с тази идея започнахме да организираме вечерите, да слушаме испанска музика с испански питиета и малко испански специалитети, да гледаме испанско кино... Искаме да създадем общност сред хората, които обучаваме в школата, и засега успяваме", твърди тя.
Според Людмил най-важното, което им се е случило през 2010 г., е констатацията, че независимо от кризата хората, които са идвали в книжарницата и кафенето, не са ги забравили.  "Хората продължиха да купуват книги, при това доста повече, отколкото очаквахме. Те обаче трябва да се предлагат на клиентите, трябва да им се припомня, че книгите са им необходими. Когато разкажеш на хората за една книга, желанието да я притежават сякаш става по-силно, уверен е той. Продаваме и български автори, които хората все по-често търсят."
На въпроса успяват ли да печелят от работата, в която съчетават и бизнес, и идеи, и любими занимания, отговорът на Людмил е кратък: "Успяваме да печелим от книжарницата и курсовете достатъчно, за да развиваме свободно и останалите си проекти."
Малко суеверие
Проектът на "Лавандула" за следващата година е част от идеята "Тя каза...". "През тази година добавихме към първите две думи "...аз съм различна". През следващата ще ги допълним "...аз съм морето", обясняват едновременно Людмил и Поля.
Това е проект за "фрий стайл" аматьорско изкуство, в който могат да участват само жени във всички жанрове – фотография, музика, танц, литература или изобразително изкуство... Мястото за срещи на всички кандидати е блогът в сайта на "Лавандула". А идеите за участие стават част от видеоклип, който миналата година надхвърлил час. Освен че може да се гледа на сайта на "Лавандула", клипът се прожектира и в книжарницата в часовете, отредени на киното.
"Тази година "Тя каза" ще се състои в началото на февруари. Трябва да е суперстудено, защото за основа на клипа от миналото лято сме подготвили най-топлото море", казват Поля и Людмил.
За 2011 са оставили и идеята си да променят формата на "Лавандула". Не казват обаче нищо повече, защото като собственици на езотерична книжарница били суеверни.