Марк Елиът, изп. директор на Elevation 2011: На фестивалите в България им трябват бизнесмени

Марк Елиът, изп. директор на Elevation 2011: На фестивалите в България им трябват бизнесмени

Марк Елиът, изп. директор на Elevation 2011
Марк Елиът, изп. директор на Elevation 2011
Марк Елиът е един от изпълнителните директори на фестивала Loop Elevation 2011, чието първо издание ще се проведе на 24 и 25 юни в Разлог. Живее в България от 6 години. Преди да започне работа по фестивала, се е занимавал с бизнес консултации за търговията с недвижимo имуществo, когато е бумът на пазара с имоти в България.

Има участие в строежа на няколко сгради, в които вече си почиват хора. След като прекарва известно време тук, обиква страната ни и решава да остане в България. С група съдружници и приятели в Банско започват да си говорят за фестивал в Разлог и решават да започнат работа по него. Бил е бизнес консултант 14 години, така че справянето с финанси, структури, планиране и сътрудничество не му е чуждо.
От колко време подготвяте фестивала?
- Започнахме планирането около 18 месеца преди да основем компанията. Трябваше да сме сигурни във всички детайли и да имаме добър план какво ни предстои – съдържание, цели и, разбира се, място. Отне ни още месец, докато основем компанията, така че да излезем на пазара и да покажем, че ни има, че съществуваме.
Така имахме всичко необходимо, за да работим по фестивала наведнъж, отколкото малко по малко да събираме екип и да търсим правилните хора. Официално стартирахме в края на септември миналата година. Около декември се обединихме. Но преди това ни отне 2 години в планиране. Започнахме рано, но вече сме почти на финала.
Защо избрахте Разлог и от самото начало ли планирате това да е мястото?
- Всички питат това. Никой не е очаквал в Разлог да се случи нещо, но това, което искаме да постигнем, е истинско фестивално изживяване. За целта трябва да е сред природата. Когато нещо се случва в града, обикновено то е концерт и е през нощта. Това, което искаме, е да съберем колкото се може повече хора.
Повечето големи фестивали като Exit, Glastonbury и т.н. са международни. Хората на тях идват от цяла Европа и не само. За да имаме такова нещо и тук, ни бе необходимо удобно място, така че всеки от София, Гърция, Македония например да може да стигне. Разстоянието е едно и също. Освен това Разлог е и много привлекателен.
Много чужденци знаят къде се намира Банско, така че знаят къде да дойдат, при положение че Разлог е близо до Банско, което го прави идеален. Никой в България няма проблем с пътуването, което е супер. Знаем, че София през лятото е празна и всеки отива някъде.
Единственият проблем е, че хората все още не вярват, че нещо толкова голямо може да се случи не само в Разлог, но и в България по принцип. Ето защо ние не само представяме един нов фестивал в Разлог, а имаме подготвена и сигурна програма с гости. Разполагаме с подписани договори, платили сме, фестивалът присъства на техните официални уебсайтове, така че който се съмнява, може да повярва.
С какво този фестивал е специален и различен от останалите в България?
- Защото е с международни изпълнители - участниците в програмата са в челната десетка и идват да свирят тук. Не се случва в града и всъщност ще събере хора на едно ново място.
Може би наподобява до някаква степен фестивала в Бургас, но е с по-големи имена и с много по-евтини цени на хотелите, тъй като не сме на крайбрежието по средата на лятото, което пък е извън сезона за един ски курорт.
Освен големите имена, които ще свирят, ще имаме и нещо като екстремно селище. Това ще е място за каране на скейтборд, планинско колоездене, катерене, скокове с бънджи. Ще има и игра на джаги, мисля, че така го наричате тук, но с истински хора. Последното даже мисля, че не е правено досега тук. Като цяло ще има много допълнителни забавления, за да го направим още по-приятно.
За нас е важно хората да се отпуснат и да се забавляват. Искаме още след първата година хората да пожелаят фестивалът да бил 4-5 дни и да искат отново да се върнат. Това е, което ни прави различни.
Кой се занимава с подбора и ангажирането на изпълнителите и как решихте да са точно тези?
- Започнахме да се занимаваме с това около 8 месеца преди да обявим фестивала. Трябваше да видим кои са най-влиятелните и известни артисти на турне, защото по някаква причина те ходят навсякъде, но не и в България. Искахме да сложим край на това.
30 Seconds To Mars например са на своето второ турне тази година, което е много мащабно. Справят се невероятно добре, но никога не са идвали тук. Защо не? Jamiroquai също.
Финалните решения за избора на гостите се взеха от борда на директорите, сред които съм и аз, но иначе работим със "Симфоникс ентъртейнмънт", които са съвместна българска и австрийска фирма, както и с австрийската компания "Соулшайн интернешънъл".
Те са промотърски и букинг агенции, които правят преговорите с изпълнителите, докато ние се фокусираме над работата това да се случи. Осигуряваме билетите и транспорта им дотук.
Аз съм бизнесмен и мисля, че това е важно да се отбележи. Мисля, че много хора, които се занимават с организирането на фестивали, са много опитни, обичат музиката си и т.н., но правят всичко от своята музикална гледна точка. Ние, разбира се, също имаме такива хора в нашия екип, но има ги и хората като мен и другите от управляващите фестивала, които гледаме от бизнес перспективата, тъй като това е голямо събитие.
Герхард Кампитц е човекът, който конкретно се занимава с избора на групите. Той е от Австрия и работи това от 18 години. Бил е замесен в по-голямата част от фестивалите в Западна Европа и като цяло е един от най-опитните в този бранш. Заради това ни бе и трудно да го привлечем да работи с нас, но той се съгласи, че България се нуждае от това.
Очаквате 45 хил. души - реални ли са тези очаквания?
- Определено се надяваме да достигнем такова число. За нас всеки един човек ще е успех, дори, ако се наложи аз самият да седя сам на полето. Колкото повече хора съберем, толкова по-добре.
Мястото има потенциал да побере 200 хил. души, но аз бих се спрял някъде около 50 хил. максимум.
Преди да стартираме кампанията с нашите медийни партньори, трябваше да сме сигурни, че имаме всичко необходимо на разположение. Така хората започват да ни взимат на сериозно. В началото, когато кажех на някого, че правим фестивал в Разлог, никой не ми вярваше. Сега, когато им показваме лайнъпа и договорите заедно с рекламната кампания, нещата изглеждат по-добре.
Колко посетители минимум трябват на фестивала, за да да го наречете "успех"?
- Всичко над 20 хил. души за нас би било успех. Ако достигнем до 45-50 хил., това би било прекрасно. Така ще поставим рекорд и ще покажем, че сме големи. И така и ще се случи.
Имаше ли групи, които искахте, но не успяхте да доведете на тазгодишния фестивал?
- Добрата новина е, че всички, които искахме, ще дойдат, благодарение на помощта на хората от букинг и промоутинг компаниите, както и на хората, които познаваме през последните 15 години и ни вземат насериозно. Всеки зад този проект иска нещата да се получат добре от първата година, независимо от риска.
Ако имаме наистина абсолютно всички изпълнители и групи, които ни се искат, ще ни е необходим 20-дневен фестивал.
Няма да ви издам никакви имена за следващата година, тъй като не искаме да работим на базата на слухове. Ще обявим имена за следващата година едва, когато имаме подписани договори и готови сделки.
Значи вече се подготвяте за следващата година?
- Да, определено. Хубавото е, че получаваме много мейли от изпълнители, които искат да дойдат догодина. Това е много необичайно за нов фестивал.
Още при първата ни презентация казахме, че искаме фестивалът да се превърне в традиция. Неслучайно мотото ни беше "History in the making", което обаче се оказа малко сладникаво и решихме да го махнем.
Разлог се ангажира с фестивала за минимум 5 години, така че това със сигурност ще се превърне в една нова традиция.
Зависи ли все пак по някакъв начин организиране на фестивала догодина от това колко посетeн ще е тази година?
- Не. Просто догодина ще трябва да стартираме с рекламата му отрано. Дори и да имаме 15 хил. души – няма значение. Ние ще продължим да го правим.
Групи като Jamiroquai, например, са доста скъпи, а и не само те. Как финансирате такъв голям проект?
- Ако водим Jamiroquai са един единствен концерт на стадион "Васил Левски", биха били пословично скъпи. Нещата не стоят така, когато са на турне. Всички групи, които ще бъдат на фестивала, са на турне. Всички разбират, че имаме по-ниски цени на билетите, както и че ще има и по-малки групи.  
Имахме коментари относно цените на билетите. Цените на билетите ни са почти същите като на Exit festival. Трудността първата година е, че трябваше да платим на групите предварително, което след няколко години няма да е проблем, тъй като с всеки предходен ще можем да финансираме следващия.
Спонсорите тази година се присъединиха към фестивала по-късно и олесниха леко нещата. Началните плащания бяха частни и направени от членове на Elevation, които са както британци, така и българи. Занимаваме се с бизнес сериозно и обединихме сили в това начинание.
Някои хора имат проблем с финансирането и планирането на фестивалите си, но мисля, че те просто не се стремят към нещо наистина голямо. Опасно е да разчиташ само на печалба от продажба на билети.
Кои са вашите любими групи от програмата?
- Всички. Не ми е позволено да имам предпочитания. Слушал съм всички от тях на живо с изключение на Morcheeba с оригиналната им вокалистка Скай Едуардс и с нетърпение очаквам да ги видя.
Сравнявате се с фестивала Glastonbury. Защо?
- Разбира се, искаме да се отличим от останалите български фестивали, но черпим вдъхновение от чуждестранните такива като Exit и Glastonbury, както и много друго големи фестове.
Идеята е да доведем най-доброто, което познаваме и сме виждали от тези фестивали, на българска територия. Не искаме да приличаме на никого, както и не искаме да се разглеждаме като конкуренция на когото и да било.
Някои казват, че сме в конкуренция със Spirit Of Burgas, но ние не мислим така. Не сме на крайбрежието, не сме в града. Имаме различен вид музика, очакваме чуждестранни гости.
Кои от другите български фестивали сте посетили досега и каква поука си взехте от тях?
- Бил съм на "Каварна Рок Фест", Spirit Of Burgas, бях на един събор на мотоциклетисти, знам за Park Live. Това, което имам като впечатления и ще се опитаме при нас да е по-добро е да имаме повече барове.
Всъщност, основната ми критика към останалите фестивали е, че прекарваш много време в опита си да стигнеш до бара. Може би е, защото съм англичанин...
Elevation ще бъде и много по-добре организиран и го казвам, не защото имам проблем с организацията на другите фестивали. Разбира се, програмата ни е силна. Хората си казват, че е прекалено силна, за да е истина. Ще докажем, че е истина.
След като Каварна стана известен като "Рок столицата на Европа", мислите ли, че и Разлог ще получи свое специално име след години?
- Може би ще е нещо като "Музикалната столица на Балканите". Искаме да сложим край на тази черна дупка, при която всички изпълнители минават на турне в Гърция, Сърбия, Македония и въобще страните наоколо, но не се спират тук. Искаме да покажем, че това не е проблем.
Някои от тях са малко притеснени от това какво да очакват тук, но засега работим с тях със западен стил и нямаме проблеми. Мисля, че така и ще продължим.
Наложиха ли се инфраструктурни промени в града и около него при подготовката на фестивала?
- Пътищата стават все по-добри. Първият път, когато трябваше да стигна до района на Банско и Разлог, ми трябваше танк. Сега обаче пътищата са много по-добре. Освен това организираме и наш транспорт от всички големи градове в България, които да са на приемливи цени. Ще има и много места за паркиране.
Ако някой иска да остане в Банско, а не в Разлог или където и да било, ще има безплатни транспортни услуга от всички населени места в близкия район. Така ще намалим и самия трафик.
Една от причините да изберем този район е, че всяка зима е пълно с хора. В самия град Разлог има добра инфтраструктура, тъй като всеки декември пристигат много хора. Това е зимен курорт, така че трябваше да се направят само някои малки неща за лятото. Общината ни помага невероятно много за всичко.