Еко-ефектът на системите за рециклиране на автомобили в Европа е поставен под въпрос
Схемите за субсидиране закупуването на нови коли в Европа са поставени под въпрос, след разкрития на злоупотреби с износ на стари автомобили за Третия свят, пише EurActiv.
Green merits of car-scrapping plans questioned Grüne Verdienste der Autoabwrackpläne in Frage gestellt |
От съюза на застрахователите в странат ( BDV) са изчислили, че от началото на годината най-малко 50 000 стари автомобили са били експортирани от престъпни организации, след като за тяхното рециклиране са били платени 125 милиона евро.
"Рискът да те хванат е ужасно малък, тъй като няма почти никакъв контрол", казва пред "Дойче Веле" Вилфред Албисхаузен, вицепредседател на BDK.
"Ако те заловят, наказанието е минимално. Има пазар за стари коли в Африка и Източна Европа. А немската система за рециклиране е много зле уредена, за това е и склонна да заобикаля закона", допълва той.
В Румъния програмата на правителството за рециклирането на близо 60 000 стари коли съвпадна с една вълна от внос на употребявани автомобили. През юли вносът на регистрираните стари коли за пръв път надхвърли вноса на новите, съобщи EurActiv Румъния.
И докато размерът на проблема все още не е известен, са възродени надеждите, че стимулирането на икономиката ще е от полза за втората цел на тези субсидии – околната среда.
Германското правителство реши да не подновява субсидиите заради високите разходи. Институтът за икономически изследвания в Хале изчисли, че тя е струвала 5 милиона еверо.
Освен това системата на субсидиите е критикувана, че заради вноса на нови автомобили, неправомерно се стимулира автомобилната индустрия.
Логиката, че новите коли ще изхвърлят по-малко отровни газове в атмосферата от старите, не се приема и от еколозите.
"При повечето системи за субсидиране един стар Fiat Punto може да бъде заменен за един нов Range Rover, който ще изхвърля три пъти повече от вредния CO2 във въздуха", заяват от Грийн Пис.
Притеснения има и за това, че нищо не може да попречи на измамниците да разглобят автомобила преди рециклирането му и да вземат мотора, който ще продължи да замърсява атмосферата някъде другаде.