Брюксел се съгласи да финансира магистрала "Тракия" с 250 млн. евро
Европейската комисия е одобрила апликационната форма на магистрала "Тракия" на стойност 250 млн. евро. Това е съобщил премиерът Бойко Борисов пред български медии по време на официалната си визита в Ливан.
По думите на Борисов 20% от общия размер на финансирането ще бъде осигурен от държавата. Останалите 200 млн. евро са от осигурени от Кохезионния фонд на Европейския съюз. България започна строителството през май със собствени средства и без да изчаква одобрението на Брюксел.
Премиерът Борисов днес благодари на президента на Европейската комисия Жозе Барозу и на еврокомисаря по регионално развитие Йоханес Хан, че са подписали апликационната форма, съобщи "Фокус". "Искам да напомня, защото не трябва да имаме къса памет, че искаха да направят магистрала "Тракия" платена, с парите на българските данъкоплатци. И цената тогава беше 550 млн. евро – 1.1 млрд. лв. - грубо казано - трябваше да излязат от джобовете на българския данъкоплатец и след това - да сложат бариери и да се взимат такси", каза Борисов, припомняйки намерението на кабинета "Сакскобургготски" да концесионира магистралата. "До 2010 година, понеже не можаха да се разберат за комисионните, тройната коалиция обяви, че "Тракия" ще струва 350 млн. евро поради една-единствена причина - не се разбраха за комисионните", коментира той забавянето на проекта.
По думите на Борисов Европейската комисия аплодира сегашното правителство, че е успяло да намали цената с 100 млн. евро. По думите му на 15 януари в България ще пристигне президентът на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Премиерът изрази надежда началото на строежа на лот 1 и лот 4 на "Струма" да започне през пролетта или лятото на следваща година.
ЕИБ отпусна заем от 700 млн. евро на България за съфинаниране на големите инфраструктурни проекти, изпълнявани по оперативните програми. Отделно в момента се договаря създаването на проектна компания, в която ще участват експерти на ЕИБ, Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка, които ще поемат управлението на пътните проекти, за да ги ускорят.
България изпрати искане до Брюксел за одобрение на 350 млн. евро в апликационната форма на "Тракия". В резултат на проведените търгове обаче беше направена икономия от 100 млн. евро. От тях 60 млн. евро бяха пренасочени за доизграждането на метрото в София. Останалите се предлага да отидат за магистралата до Калотина.
"Правителството на ГЕРБ не е намалило цената на автомагистрала "Тракия" с 200 млн. лева. Тепърва предстои да видим крайната строителна стойност на магистралата". Това заяви депутатът от левицата Димчо Михалевски, цитиран от пресцентъра на БСП, по повод казаното от Борисов. Според него е некоректно сравнението на стойността на нереализирания концесионен договор за магистралата от 550 млн. евро и настоящата стойност от 250 млн. евро. Михалевски обясни, че договорът от 2005г. е включвал освен доизграждане на участъка от Стара Загора до Карнобат, доизграждането на участъка от София до Калотина и рехабилитация на съществуващия участък от София до Оризово и Северната дъга на околовръстния път на столицата. "По-скоро днес е притеснително, че ГЕРБ анонсира индикативна обща стойност на проектите за автомагистрали – Калотина-София, Северна скоростна тангента и участък Стара Загора – Карнобат от 1 150 милиона евро", посочи Михалевски. Депутатът напомни, че включването на автомагисталата за финансиране от европейските фондове беше договорено от предното правителство през месец юни 2009 г. |