Таксиметрова война се води във Франция

Таксиметрова война се води във Франция

Френските таксиметрови шофьори се борят със зъби и нокти за извоюваните досега привилегии, а когато излязат на протест, предизвикват огромни задръствания и хаос по пътищата
Associated Press
Френските таксиметрови шофьори се борят със зъби и нокти за извоюваните досега привилегии, а когато излязат на протест, предизвикват огромни задръствания и хаос по пътищата
Разразилата се през последните месеци война между традиционния таксиметров сектор във Франция и неговата алтернативна услуга за превоз – VTC ("превозно средство за туризъм с шофьор") или т.нар. частни таксита, продължава. В понеделник стотици таксита потеглиха от летищата около Париж с бавна скорост, за да се съберат в центъра на столицата в знак на протест срещу либерализирането на сектора, разказва местният новинарски канал France24.
Шествието на таксиметровите шофьори причини 242-километрови задръствания по парижкото околовръстно шосе – т.нар. Периферик, и останалите основни артерии, а още хиляди техни колеги излязоха на демонстрации в останалите големи градове като Бордо, Лион и Марсилия. Протестиращи дори нападнаха частно такси, на което спукаха две гуми, счупиха единия прозорец и надраскаха с лепило.
Традиционните таксиметрови шофьори са разгневени от растящия брой частни таксита във Франция, както и от увеличеното от първи януари ДДС от 7 на 10%.
Откакто през 2009 г. VTC секторът навлезе в страната, той процъфтява. Това е различен икономически модел, който възниква благодарение на бума на смартфоните и на GPS услугите, обяснява икономическото издание "Лез Еко". Частните таксита нямат означителни табели и нямат право да спират на официалните стоянки за таксита, нито да взимат клиенти от улицата. Те се поръчват чрез специални приложения за телефони, които позволяват на потребителя да види къде най-близко до него има кола, да я поръча и да проследи маршрута й. В допълнение, цената е предварително фиксирана и няма неприятни изненади. Частните таксита имат с около 20-30% по-високи тарифи от стандартните, но срещу това предлагат луксозни коли, шофьори в костюми и допълнителни екстри като бутилка минерална вода или зарядно за телефон в колата.
През последните месеци обаче те са трън в очите на традиционните таксита, които се оплакват от това, че плащат по 230 000 евро за лиценз, докато този на VTC струва едва 120 евро. В опит да потуши недоволството, миналия октомври правителството въведе ново правило за частните таксита – да изчакват 15 минути между получаването на поръчката и изпращането на колата до клиента. От VTC сектора тогава се оплакаха, че властите са отстъпили пред могъщите лобита на големите таксиметрови компании.
В сърцевината на тази война е строго ограниченият от държавата брой на такситата. В Париж са издадени 17 500 лиценза, които тази година ще бъдат увеличени с още 1000, а в цяла Франция стандартните таксита са общо 55 000. 650 старт-ъп-а оперират още около 12 000 частни таксита. За сравнение, Лондон, който е с почти същото население като френската столица, разполага с 20 000 лицензирани таксита и около 50 000 частни такива. Съотношението е подобно и в Ню Йорк. Този дефицит означава, че да си хванеш такси на улицата в Париж, особено късно вечер или в пиков час, е истинско предизвикателство.
Днес фирмите за частни таксита изпратиха отворено писмо до премиера Жан-Марк Еро с призив правителството да не отстъпва за пореден път пред натиска на монополистите. Освен останалите права, които са си извоювали, големите компании като G7, който оперира 10 000 коли само в столицата, включват апарата за таксуване от момента, в който тръгнат за адреса, на който са повикани. Така още сядайки в колата, клиентът вече има натрупана 10-на евро сметка.
Компаниите за частни таксита смятат, че двата вида услуги могат да съжителстват нормално, ако имат равни условия, и настояват за вдигане на тавана на броя на такситата. "По този начин ще се намали броят на хората, които пътуват със собствените си коли поради липса на друг избор", изтъква Бенжамен Кардосо, основател на един от старт-ъп-ите – Le Cab. Според него по улиците на Париж има четири пъти повече коли, отколкото по тези в Лондон.