Брюксел се усъмни в ефективността на новия газопровод на "Газпром"

Брюксел се усъмни в ефективността на новия газопровод на "Газпром"

Марош Шефчович.
European Commission, 2014
Марош Шефчович.
Европейският съюз постави под съмнение ефективността на газопровода, който "Газпром", Edison SpA и DEPA SA планират да прокарат по дъното на Черно море, предаде РБК. Проектът "Посейдон" бе анонсиран миналата седмица.
ЕС ще оцени предложения от "Газпром" проект, ако има единна позиция по неговата реализация. Това заяви еврокомисарят по въпросите на енергетиката Марош Шефчович на пресконференция в Баку. "Този акт беше просто декларация. Все още няма окончателна единна позиция за проекта. Във всеки случай ние сме длъжни да оценим неговата ефективност", допълни Шефчович.
Еврокомисарят допълни, че ако реализацията на газопровода ще изисква изграждане на големи инфраструктурни проекти, е редно да се припомни, че капацитетът на вече готовите съоръжения се използва едва 50%.
Вчера директорът на "Газпром" Алексей Милер представи проекта пред президента на Русия Владимир Путин. По думите на Милер техническа и икономическа оценка на планирания газопровод се очакват до края на 2016 г.
Меморандумът за "Посейдон" бе подписан на 24 февруари. Тогава "Газпром", италианците от "Едисон" (Edison) и гръцката DEPA постигнаха предварително споразумение за доставки на природен газ по дъното на Черно море през трети страни до Гърция и след това до Италия. Целта на документа е да се подготви маршрут за доставки на руски газ към Европа.
В съобщението на "Газпром" тогава се посочваше, че страните "максимално ще се възползват" от работата, свършена от Edison и DEPA по проекта ITGI Poseidon.
На практика става дума за съживяване на интерконектора (ITGI) Турция - Гърция - Италия, планиран в рамките на Южния газов коридор. "Посейдон" е името на морския участък от този газопровод, планиран да мине по дъното на Йонийско море до италианския бряг като връзка между гръцката и италианската газопреносна система.
По 50% в дружеството IGI Poseidon S.A. притежават Edison и DEPA. То е резултат на споразумение от 2002 г. за свързване на Ставролиминас и Отранто. Преди да избухне икономическата криза през 2008 г., стойността му бе около 1 млрд. евро, като морският участък бе оценен на 350 млн. евро.