Подготовката на председателството на ЕС се бави и ще се оскъпи заради хаос

Подготовката на председателството на ЕС се бави и ще се оскъпи заради хаос

Подготовката на председателството на ЕС се бави и ще се оскъпи заради хаос
Reuters
Подготовката на българското председателство на Съвета на ЕС през първата половина на 2018 г. се бави, липсват обучени кадри, налице е слаба координация между отговорните институции, не са започнати важни обществени поръчки и ремонти. Наред с това предвидените за 2017 г. 50 млн. лв. (от планираните общо 150 млн. лв. за периода 2017-2019 г.), изглежда, ще се окажат недостатъчни и ще е необходимо отпускането на още средства от централния бюджет. Това показва отчетът за изпълнение на плана за подготовката на българското председателство на Съвета на ЕС към февруари 2017 г., публикуван на официалния сайт на председателството.
Сигналите за хаоса с подготовката на българското председателство бяха налице още през миналата година. Първо през август тогавашният премиер Бойко Борисов пое функцията на национален координатор от вицепремиера Меглена Кунева, като мотивира това с факта, че тя била "много сама във вземането на решения", а "грубата работа" трябвало да започне. След това, през ноември 2016 г., правителството прие нов план за подготовка на председателството, а като бе посочено изместването му с половин година по-рано.
Забавяне на работата
От отчета сега се вижда, че се бавят голяма част от мерките по плана, които е трябвало да бъдат изпълнени още в края на миналата година. В някои от случаите причините за забавянето са куриозни, например служители не посещават редовно обучителните курсове за подготовката на председателството, установени са и отсъствия на редица служители от обученията по терминологичен и комуникативен английски. Наред с това в отчета е посочено, че липсват или има текучество на подготвени кадри, натовареността на служителите е висока и липсва мотивация.
Към момента не е изготвена Комуникационната стратегия, не е планирано настаняването на делегациите в България, не са планирани кетъринг услугите, не са уточнени нуждите от превод по време на събитията, липсва план на трансфера на делегациите за събитията в България – мерки, които е трябвало да бъдат приключени до 2017 г.
Недостиг на средства
"Необходимо е в спешен порядък да се изготви проект на постановление за прогнозно разпределение на средствата и за одобряване на допълнителни разходи за 2017 г.", е записано в отчета. От документа се вижда, че в бюджетите на редица ведомства не са предвидени средства във връзка с някои от дейностите по подготовката на председателството.
В бюджета на Министерството на външните работи (МВнР) за 2017 г. не са предвидени средства за изпълнение на бъдещата Комуникационна стратегия. В бюджета на Министерството на културата до момента няма предвидени средства за предстоящото реализиране на културната програма. Столичната община (СО) пък е поискала отпускане на целеви средства от републиканския бюджет за пътната рехабилитация на бул. "България". В СО няма и предвидени финансови средства за създаването на общ координационен щаб по сигурността с достъп до системата за контрол на трафика. Министерският съвет не е предвидил финансови средства за интегриране на съществуващите системи за видеонаблюдение и контрол на трафика, се казва още в отчета.
Буксуват ремонти в НДК и Бояна
Отчетът показва слабости и при планирането на ремонтите на НДК и Дом 2 в Бояна, където ще бъдат провеждани събитията от председателството. И тук средствата ще се окажат недостатъчни.
В НДК вече започнаха ремонтите, свързани с предстоящото председателство, но все още не е одобрен работният проект по преустройството на основната сграда – Конгресен център София. За нея все още не е издадено разрешение за строеж и не са готови изискванията, свързани с техническото обезпечаване, кабелната инфраструктура, евакуационната система, преводното обезпечаване и др. Необходими са допълнителни средства за изграждане на безжична мрежова система. Не достигат и средствата за проектите, свързани с изграждането на системите за видеонаблюдение, охрана и сигурност на "НДК - Конгресен център София".
За Дом 2 в Бояна, където трябва да бъде направен основен ремонт, също не достигат средства. Затова се е наложило да се направи корекция на видовете строително-монтажни работи и обема на изпълнение.
Лоша комуникация между ведомствата
От отчета се вижда, че липсва комуникация между различните ведомства. Така например министерствата на културата и на външните работи, Столичната община и НДК са подали поотделно отчетната информация във връзка с културната програма на председателството и така не се разбира дали всички отчетени и заложени бъдещи дейности са направени съвместно с координатора по раздела. От екипа на вицепремиера Деница Златева изрично посочват, че културната програма и Комуникационната стратегия за председателството са тясно свързани и е необходимо да се разработват в синхрон. Отчетено е и че липсва междуведомствен координационен механизъм за комуникация на българското председателство.
Министерството на информационните технологии, летище София и "Гранична полиция" така и не са излъчили ръководни служители, които да се включат в работна група "Сигурност на председателството". Така реално се затрудняват мерките, свързани с организацията по посрещането и обезпечаването на гостите.
Националната служба за охрана (НСО) пък е обявила, че няма да е в състояние да осигури необходимите шофьори за специализираните автомобили, с които ще се превозват делегатите, правителствените ръководители или министрите от страните от ЕС. "24 часа" цитира вицепремиера Деница Златева, според която се обмисля шофьори от армията да бъдат прехвърлени в НСО и обучени да управляват леки коли.
Наред с това към момента липсва политическо решение за съответния клас автомобили, които ще бъдат необходими и дали те да се купят или наемат. В постановлението от 2016 г., с което правителството прие прогнозното разпределение на разходите за подготовката на председателството, не са заложени средства за транспортното осигуряване на събитията. Съответно се бавят и обществените поръчки за автомобилите.