ЕС ще глоби социални мрежи, ако не защитят потребителите си

ЕС ще глоби социални мрежи, ако не защитят потребителите си

ЕС ще глоби социални мрежи, ако не защитят потребителите си
Reuters
Социалните мрежи на "Фейсбук", "Туитър" и "Алфабет" трябва да променят условията на употреба за територията на Европа до месец, обяви Европейската комисия.
В съобщение на комисията се казва, че в противен случай ще вземе нужните мерки, за да се увери, че компаниите "се съобразяват с правилата за потребителите в ЕС." Твърди се, че някои от условията им нарушават европейските закони за защита на потребителите и че са необходими по-сериозни мерки за справяне с измами, които могат да се извършват чрез сайтовете. Компаниите предлагат да търсят решение на въпроса заедно с комисията и е проведена среща с техни представители в четвъртък според източници на "Ройтерс".
ЕК още през декември е изпратила писма на компаниите, за да поиска да се вземат мерки относно условията, предлагани от "Фейсбук", "Туитър" и "Гугъл плюс" (последната мрежа е част от "Алфабет", която пое голяма част от операциите на "Гугъл").
Някои от случаите, споменати от комисията в кореспонденцията й с тях, включват изискването на социалните мрежи потребители да търсят правата си в калифорнийски съдилища, защото там е седалището на съответната компания, а не в родните си страни. Споменават се и случаи, в които не е ясно упоменато, че дадено съдържание е рекламно, както и твърде големи правомощия на компаниите да определят колко подходящо за публикуване е конкретно съдържание, генерирано от потребителите.
Изявлението идва, след като Германия обяви плановете си да въведе нов закон, който ще позволи социалните мрежи да бъдат глобявани с до 50 млн. евро, ако не вземат мерки срещу подстрекателски материали и клевети.
В съобщението на еврокомисията се пояснява:
Условията за ползване на социалните медийни платформи следва да бъдат приведени в съответствие с европейското законодателство за защита на потребителите. В действителност съгласно Директивата относно неравноправните клаузи в потребителските договори стандартни договорни условия, които водят до значителна неравнопоставеност между правата и задълженията на страните в ущърб на потребителя, се считат за несправедливи и съответно за недействителни. В директивата се изисква също така условията да са написани на ясен и разбираем език (член 5), така че потребителите да бъдат информирани по ясен и разбираем начин за своите права.
На практика това означава наред с другото, че:
- Социалните медийни мрежи не могат да лишават потребителите от правото да сезират съда в своята държава членка на пребиваване
- Социалните медийни мрежи не могат да изискват от потребителите да се откажат от неотменните си права, например правото да се откажат от покупка, направена онлайн
- Условията за ползване не могат да ограничават или изключват отговорността на социалните медийни мрежи по отношение на изпълнението на услугата
- Спонсорираното съдържание не може да бъде скрито, а трябва да бъде разпознаваемо като такова
- Социалните медийни мрежи не могат да променят едностранно договорни условия, без ясно да информират потребителите относно обосновката и без да им дадат възможността да анулират договора с подходящо предизвестие
- Условията за ползване не могат да предоставят на операторите на социалните медии неограничени дискреционни правомощия относно премахването на съдържание
- Прекратяването на договор от страна на оператор на социалните медии следва да се ръководи от ясни правила, а не да се решава едностранно и без причина.