И правителството на Макрон се намеси в икономиката по стар обичай

И правителството на Макрон се намеси в икономиката по стар обичай

Френският президент Еманюел Макрон се срещна с работниците от GM&S преди месец.
Reuters
Френският президент Еманюел Макрон се срещна с работниците от GM&S преди месец.
Програмата на френския президент Еманюел Макрон включва либерализиране на икономиката и трудова реформа с цел улесняване на предприемачеството. Решението на правителството за първия индустриален проблем пред него обаче не е особено революционно, пише Лий Томас за "Ройтерс".
За да спаси доставчика на части за коли GM&S от закриване, новото правителство използва традиционния за Франция подход – комбинация от големи държавни субсидии и инвестиции от големи компании.
След седмици търсене на купувач за предприятието държавният секретар към министъра на икономиката Бенжамен Грево обяви, че такъв е намерен. Сделката обаче включва до 5 милиона евро държавни субсидии, както и по 5 милиона евро от купувача и от производителите на коли "Рено" и "PSA Пежо Ситроен".
Междувременно правителството не иска да изглежда нито безсилно, нито твърде контролиращо. "Не трябва държавата да прави всичко, защото това не би било добро решение на случая", каза Гриво пред радио RTL. "Държавата не е длъжна и да предостави всичките пари. Ролята на държавата е да ангажира всички участници в казуса, за да седнат те на масата за преговори", добави той.
Зад усилията за спасяването на компанията и нейните 277 работни места във френската провинция стои икономическият министър Бруно ле Мер. Определяйки се като защитник на свободния пазар обаче, той изрази недоволството си от случая по време на кръгла маса на бизнес лидери миналата седмица.
"Случаят е типичен за френската система. През 70-те години в дълбоката провинция е създадена компания, за да съживи региона. Наоколо обаче липсва индустриална мрежа и за малката компания има само няколко големи клиента. Това просто не е устойчиво", каза той.
Поради факта, че GM&S постепенно станала неконкурентоспособна, се наложило правителството да убеждава двата автомобилни гиганта – в които държавата притежава дялове – да продължат да правят поръчки за милиони евро. Въпреки това се очаква чрез сделката да се запазят само 120 работни места.
"Първоначално GM&S беше корпоративен проблем, но вече се превърна в политически. Ясно е, че новото правителство не иска да се занимава с корпоративен провал в първите седмици на мандата си", заяви пред "Ройтерс" индустриален експерт.
Във Франция от векове се очаква държавата да помага на важни индустриални компании в беда. Неуспешните опити на предишния президент Франсоа Оланд да предотврати затварянето на завод за стомана и на фабрика на PSA се оказаха едни от провалите на неговото управление, пише "Ройтерс".