Еврокомисията предложи по-стриктни цели за въглеродните емисии на автомобилите

Еврокомисията предложи по-стриктни цели за въглеродните емисии на автомобилите

Еврокомисията предложи по-стриктни цели за въглеродните емисии на автомобилите
Европейската комисия обяви, че предлага нови цели за средните емисии на въглероден диоксид от всички нови леки автомобили и микробуси в ЕС. Така Брюксел се надява са ускори прехода към превозни средства с ниски и нулеви емисии. Според инициативата както за новите автомобили, така и за новите микробуси средните емисии на въглероден диоксид ще трябва да бъдат с 15% по-ниски през 2025 и с 30% по-ниски през 2030 г. в сравнение с тези през 2021 г. Ще се въведе и механизъм, който да стимулира процеса.
Днес Комисията предприе решителна стъпка напред в изпълнението на ангажиментите на ЕС съгласно Парижкото споразумение за обвързващо вътрешно намаляване на емисиите на CO2 с поне 40 % до 2030 г., гласи съобщение на сайта на институцията. Тя предлага т. нар. "Пакета за чиста мобилност", чиято цел е подобри условията на живот и здравето на европейските граждани и особено качеството на въздуха в градските райони.
Ще се улесни покупката, наемането или отдаването под наем на превозни средства с нулеви емисии чрез обществени поръчки, било то за градския транспорт или за други цели като събиране на отпадъци. Ясна и проста дефиниция за превозни средства с ниски и нулеви емисии ще замени сегашната сложна методология.
С влизането в сила на Парижкото споразумение международната общност пое ангажимент за преминаване към модерна нисковъглеродна икономика, а автомобилната промишленост претърпява дълбоки промени. ЕС трябва да се възползва от тази възможност и да стане световен лидер, докато държави като Съединените щати и Китай постигат напредък много бързо, пише комисията. Делът на ЕС в световните продажби на нови леки пътнически автомобили е намалял от 34 % преди финансовата криза (2008/2009 г.) до 20% към днешна дата. За да се поддържат пазарните дялове и да се ускори преходът към превозни средства с ниски и нулеви емисии, днес Комисията предложи нови цели за средните емисии на CO2 от всички нови леки автомобили и микробуси в ЕС, които ще се прилагат съответно от 2025 г. и 2030 г., се казва в съобщението.
С днешните предложения се установяват амбициозни, но реалистични и приложими правила, които да помогнат за осигуряване на еднакви условия на конкуренция между участниците от промишлеността, извършващи дейност в Европа. С пакета също така ще се определи ясна посока към постигането на договорените ангажименти в рамките на Парижкото споразумение и ще се стимулират иновациите в новите технологии и в стопанските модели, както и по-ефикасното използване на всички видове транспорт на стоки. Тези предложения ще бъдат подкрепени чрез целенасочени финансови инструменти, за да се гарантира бързото им внедряване.
Целите за намаляване на емисиите на СО2, които Комисията предлага днес, са основани на задълбочен анализ и широко участие на заинтересованите страни, от НПО до представители на промишлеността, отбелязва още Комисията.
Какво означава "Чиста мобилност"
Пакетът "Чиста мобилност" включва следните документи:
Нови стандарти за CO2, които ще помогнат на производителите да възприемат иновациите и да започнат да предлагат на пазара превозни средства с ниски емисии. Предложението също така включва цели за 2025 г. и 2030 г. Междинната цел за 2025 г. гарантира, че още от настоящия момент се дава силен тласък на инвестициите. С целите за 2030 г. се предоставя стабилност и се дават дългосрочни насоки за запазване на потока от такива инвестиции. Тези цели помагат за стимулиране на прехода от традиционните превозни средства с двигател с вътрешно горене към екологично чисти превозни средства.
Директивата за екологично чистите превозни средства ще насърчава решенията за чиста мобилност при процедурите за възлагане на обществени поръчки, като по този начин ще осигури солидни стимули за търсенето и за по-нататъшното внедряване на решения за чиста мобилност.
План за действие и инвестиционни решения за трансевропейското разгръщане на инфраструктура за алтернативни горива. Целта е националните планове да станат по-амбициозни, да се увеличат инвестициите и да се повиши приемането от страна на потребителите.
Прегледът на Директивата относно комбинирания транспорт, която насърчава комбинираното използване на различни видове товарен транспорт (например камиони и влакове), ще улесни предприятията да се ползват от стимули и следователно ще насърчава комбинираното използване на камиони и влакове, шлепове или кораби за транспорт на стоки.
Директивата за услугите в областта на пътническия автобусен транспорт, която цели да стимулира развиването на автобусни линии на дълги разстояния в Европа и да предложи алтернативни варианти на използването на лични автомобили, ще допринесе за допълнително намаляване на емисиите от транспорта и задръстванията по пътищата. По този начин ще бъдат предложени допълнителни, по-качествени и по-достъпни възможности за мобилност, по-специално за хората с ниски доходи.
Свързаната с автомобилните акумулатори инициатива има стратегическо значение за цялостната промишлена политика на ЕС, за да може бъдещите превозни средства и други решения в областта на мобилността и техните компоненти да бъдат изобретявани и произвеждани в ЕС.