Хърватия окончателно избра китайска компания за моста, който ще заобиколи Босна

Хърватия окончателно избра китайска компания за моста, който ще заобиколи Босна

Хърватия окончателно избра китайска компания за моста, който ще заобиколи Босна
Associated Press
Проектът за мост над Адриатическо море, който свързва Хърватия с най-южната ѝ част и заобикаля Босна и Херцеговина, се оказа крачка по-близо до осъществяване по-рано тази седмица, предават медии в региона. Причината е, че Загреб окончателно се спря на китайска компания, която да реализира строежа за 346 млн. долара.
Южните кътчета на Хърватия са на практика отделени от страната заради коридора, който има Босна и Херцеговина в Адриатическо море. Първоначалната идея беше да се разшири магистрала през босненска територия, но Загреб се отказа, за да избегне риска от твърде дълги гранични проверки, които биха били необходими за придвижване из страната.
От юни миналата година проектът се ползва с европейско финансиране, като ще покрие над 85 на сто от цената му. През януари обаче компании, които не бяха избрани, обжалваха процедурата за обществена поръчка, като обвиниха китайския участник в търга, че нарушава правилата на Евросъюза за подобни поръчки и може и да се ползва от нерегламентирана държавна помощ.
В понеделник обаче Хърватия отхвърли в понеделник жалбите на австрийската строителна компания "Щрабаг" и на италианската фирма "Асталди", съобщи "Ройтерс", цитирана от БТА. Не бе доказано, че избраният участник в търга е използвал държавна субсидия, нито че е предложил дъмпингова цена, заяви в решението си по жалбата Хърватската държавна комисия за обществени поръчки.
Очаква се мостът Пелешац да бъде изграден през 2022 г., но това не е окончателен срок. Босна и Херцеговина вече е отправяла заплахи заради моста, който ще доведе до загуба на средства от транзита през страната и ще наруши правата ѝ в Адриатическо море.
Китайската China Road and Bridge Corporation трябва да изгради както моста, така и прилежащи пътища и тунели. Посолството на Пекин в Загреб вече обеща, че ще се старае да наема местни работници, доколкото е възможно.
Друг мащабен китайски проект - за жп линия от Атина до Централна Европа - се оказа блокиран от европейските правила за обществени поръчки.