Френският премиер отказва да отстъпи от плановете за реформа на железниците

Френският премиер отказва да отстъпи от плановете за реформа на железниците

Френският премиер отказва да отстъпи от плановете за реформа на железниците
Reuters
Френският премиер Едуар Филип заяви, че няма да се откаже от плановете за реформа на националната жп компания Ес Ен Се Еф (SNCF) и посочи, че краят на новите назначения с железничарски статут не подлежи на преговори, предаде "Ройтерс". Изказването му идва след два дни парализираща транспортна стачка в Ес Ен Се Еф.
Премиерът отново изтъкна днес пред радио "Франс ентер" (France Inter), че държавата ще поеме своите отговорности, що се отнася до дълга на жп компанията, но отказва да поеме какъвто и да било ангажимент, преди да започне реформата.
Датата, от която ще бъдат прекратени новите назначения със специалния железничарски статут, срещу което синдикатите остро се съпротивляват, ще бъде определена в рамките на преговорите между компанията и профсъюзите, които се очаква да продължат до края на април.
Още един синдикат - Френската демократична конфедерация на труда (ФДКТ - CFDT) - обяви днес, че ще участва в следващата стачна вълна от 8 април срещу реформата в държавните железници. Това съобщи днес нейният ръководител Лоран Берже пред телевизия Бе Еф Ем (BFM TV).
"Преговорите не са приключили и това, което правителството предлага, е неприемливо", изтъкна Берже. Той обаче изрази удовлетворение от това, че правителството се е съгласило вече работещите в "Ес Ен Се Еф" да запазят придобивките си, ако бъдат преместени на работа в нов частен оператор, след като жп компанията бъде отворена за конкуренция съгласно правилата на ЕС. "Това е изключително важен въпрос", допълни синдикалистът.
Следващата двудневна стачка на железничарите ще започне в събота в 20.00 часа местно време и ще продължи до вторник 7.55 часа. Протестиращите срещу правителствената реформа железничари ще стачкуват по два на всеки пет дни до края на юни или общо 36 дни.
Вчера синдикатът на железничарите "СЮД-Рай" (SUD-Rail) - единственият, който беше призовал за безсрочна стачка, реши засега да не обявява такава, "за да не наруши единството на синдикатите". След вчерашната "черна сряда" в транспорта във Франция движението ще бъде затруднено и днес по някои линии, информира в. "Фигаро".
Високоскоростните влакове Те Же Ве (TGV) се очаква да се движат "почти нормално", а по кратките маршрути ще бъдат осигурени една трета от композициите. Възможно е да има нарушения на графика и на парижките железници до предградията (RER).
Превоз на стоки
Стачката на железничарите силно нарушава превоза на стоки във Франция и тревожи компаниите, зависещи от товарния жп транспорт, за да се снабдяват със суровини или да доставят продукцията си, най-вече в сектора на селското стопанство, металургията и химическата промишленост, предаде "Франс прес".
Освен пътническите, силно засегнати са и товарните превози. Според Филип Мориц, говорител на товарното подразделение на жп компанията, което контролира близо 60 процента от пазара, по време на стачката са се движили 15 процента от предвидените товарни композиции. Около 70 процента от машинистите на товарни влакове са спрели работа.
Секторът беше отворен за конкуренция през 2006 година. Но частните му конкуренти, сред които "Евро карго рай" (Euro Cargo Rail - ECR), филиал на "Дойче бан" (Deutsche Bahn) - втори по големина оператор във Франция с около 15 процента пазарен дял, както и третият по големина, "Европорт" (Europorte), филиал на "Гетлинк" (Getlink), бивш "Евротунел" (Eurotunnel), също са засегнати от стачната вълна.
Това е така, тъй като много от стрелочниците спряха работа, а те са тези, които регулират трафика по жп мрежата за всички жп оператори.
"Тъй като стачката беше предизвестена, предупредихме клиентите. Засега при два дни стачка и три дни възобновяване на транспорта, успяваме да се справим", отбелязва Филип Мориц.
Товарните жп превози са едва 10 процента от вътрешния транспорт на стоки във Франция, при който преобладават камионите. Те обаче са много важни за някои сектори, като металургията, чиито заводи от край време се строят около жп линии с много тежки влакови композиции, за да могат да се доставят суровини и горива.
Химическата индустрия също е силно засегната, тъй като компаниите от сектора предпочитат в повечето случаи жп превозите, вместо пътния транспорт, за пренос на опасни вещества. Големи клиенти на товарните железници са и автомобилостроенето, строителството и общественото изграждане на инфраструктури, както и селското стопанство./БТА