Фактите говорят: Как Еврокомисията опитва да развенчае митовете за миграцията

Фактите говорят: Как Еврокомисията опитва да развенчае митовете за миграцията

Фактите говорят: Как Еврокомисията опитва да развенчае митовете за миграцията
Reuters
Миграцията не е нищо ново, нито необичайно. И ако тя се управлява по подходящ начин, няма от какво да се страхуваме. Това заявява Европейската комисия в свой документ, озаглавен "Фактите говорят: развенчаване на митовете за миграцията". Съобщението идва на фона на продължаващите спорове с унгарския премиер Виктор Орбан около негова кампания с плакати, съдържащи обвинения срещу председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер и американския милиардер Джордж Сорос, че искат да разрушат европейската цивилизация, като допускат масов прием на мюсюлмани.
Според комисията "на фона на невярната и неистинната информация и на фалшивите новини понякога е трудно да се разбере какво всъщност се случва с миграцията в Европа. Дебатът по този въпрос е силно политизиран, като се започне от тревожната реторика, според която всички мигранти са терористи и престъпници, и се стигне до неточното и изкривено представяне на действията на ЕС".
По-долу Брюксел развенчава някои от най-често срещаните митове за миграцията към Европа и представя работата на ЕС в тази връзка.
Мит: В Европа има криза с миграцията
Факт: Европа вече не е в състояние на криза
➜ Броят на пристигащите е най-нисък в сравнение с данните за последните пет години (150 хил. души през 2018 г.). Това е резултат от съгласуваните усилия на ЕС във всички области.
➜ По-голямата част от бежанците и мигрантите остават в съседните държави. ЕС работи в партньорство с трети държави, като им помага да се справят с първопричините за нестабилността, принудителното разселване и незаконната миграция.
Мит: ЕС не защитава своите граници
Факт: ЕС не подкопава, а подкрепя защитата на националните граници
➜ Новата европейска гранична и брегова охрана разполага с около 900 гранични служители, разположени в допълнение на наличния капацитет на държавите членки от над 100 хил. служители на граничната и бреговата охрана. Освен това комисията предложи да се създаде постоянен корпус от 10 хил. гранични служители, който ще бъде на разположение на държавите членки именно за тази цел - да защитава границите.
➜ През последните 2 години комисията предложи и съветът прие нови правила, които вече са в сила. Благодарение на тях се гарантира, че всеки човек, преминаващ външните граници, се проверява във всичките бази данни, свързани със сигурността.
➜ ЕС предприема действия за разформироване на престъпните мрежи, които се занимават с контрабанда на мигранти и трафик на хора. В рамките на операция "София" бяха задържани над 151 заподозрени трафиканти и контрабандисти и бяха неутрализирани 551 плавателни съда.
Мит: ЕС си затваря очите за положението на мигрантите в центровете за задържане в Либия
Факт: ЕС работи неуморно за евакуиране на мигрантите от Либия и прекратяване на задържането
➜ За ЕС прекратяването на произволното задържане и затварянето на центровете за задържане в Либия са от приоритетно значение.
➜ Работи заедно с Международната организация по миграция и Върховния комисариат на ООН за бежанците за евакуирането на бежанците и мигрантите, блокирани в Либия. До момента над 37 хил. мигранти са получили съдействие за връщането си от Либия в страните си на произход, а над 2500 души, нуждаещи се от международна закрила, са били евакуирани от Либия в трети държави.
➜ Гарантирането на защитата на човешките права на мигрантите е в основата на политиката на ЕС в областта на миграцията - този въпрос се обсъжда редовно в рамките на постоянния диалог на ЕС с либийските органи; той заема централно място в дейностите на ЕС по обучение на бреговата охрана на Либия; това е и основната цел на подпомаганите от ЕС дейности в центровете за задържане.
Мит: ЕС връща хора в Либия
Факт: При своите операции ЕС никога не връща хора в Либия
➜ ЕС не практикува отблъскване и не се с случвало мигранти, спасени от европейски кораби, да бъдат върнати в Либия.
➜ Неин приоритет е, на първо място, да се избегне хората да предприемат опасни пътувания, както и да се осигурят защита и подкрепа на уязвимите лица по миграционните маршрути.
Мит: ЕС оставя държавите членки да се оправят сами
Факт: ЕС предоставя финансова, оперативна и материална подкрепа за своите държави членки
➜ По време на кризата беше предоставена незабавна помощ в натура по Механизма за гражданска защита на ЕС. На държавите - членки на ЕС, и на държавите по маршрута през Западните Балкани бяха предоставени общо 900 хил. артикула като одеяла, легла и палатки.
➜ ЕС мобилизира безпрецедентна финансова подкрепа за държавите членки, подложени на засилен натиск, като Гърция (2 милиарда евро), Италия (885 милиона евро) и Испания (708 милиона евро). Комисията предложи в рамките на следващия бюджет на ЕС за периода 2021 - 2027 г. размерът на финансирането за управлението на миграцията и за сигурността на границите да се утрои, достигайки 34.9 милиарда евро.
➜ ЕС осигурява оперативна подкрепа на държавите членки посредством четири морски операции на ЕС, гранични служители от европейската гранична и брегова охрана, служители
в областта на убежището от Европейската служба за подкрепа в областта на убежището и служители по сигурността от Европол.
Мит: ЕС иска да превърне Европа в крепост
Факт: ЕС не е нито широко отворена врата, нито крепост
➜ Европейският съюз работи за създаването на справедлива, ефективна и хуманна система за предоставяне на убежище. Продължава да предлага убежище на лицата, които наистина се нуждаят от закрила, като същевременно връща хората, които нямат право да останат в ЕС.
➜ В контекста на най-тежката бежанска криза от Втората световна война насам със своите ответни действия Европа се нареди на първо място в световен план. Само през 2016 г. ЕС предостави убежище и презасели над 720 хил. бежанци, което е три пъти повече от Австралия, Канада и САЩ, взети заедно.
➜ За лицата, които се нуждаят от международна закрила, презаселването продължава да представлява безопасен и законен път за миграция. От 2015 г. насам благодарение на две успешни програми на ЕС за презаселване над 50 хил. от най-уязвимите лица намериха подслон в ЕС.
Мит: Глобалният пакт за миграцията установява законно право на миграция и насърчава миграцията
Факт: Няма таен заговор за насърчаване на миграцията
Глобалният пакт е необвързващ документ, който има за цел да насърчава международното сътрудничество.
➜ Той се основава на схващането, че за да може миграцията да е приемлива за всички - както за мигрантите, така и за приемащите ги общества, тя трябва да бъде безопасна, организирана и законна.
➜ Този пакт не установява законно право на миграция, нито правни задължения за държавите. Той потвърждава, че всяко човешко същество има право на едни и същи всеобщи права на човека. Мигрантите и бежанците не са изключение.
Мит: Вътрешните граници са единственото решение
Факт: Възобновяването на граничния контрол по вътрешните граници е крачка назад за Европа
➜ Шенгенското пространство е най-голямата зона за свободно пътуване в света. Благодарение на него над 400 милиона граждани на ЕС, както и неговите посетители могат да се движат свободно, а стоките и услугите - безпрепятствено. То е от полза за живота на хората и тяхното препитание, за нашата икономика и общество.
➜ Ако шенгенското пространство не съществува, само един час допълнително време на изчакване по вътрешните граници би струвал на предприятията като нищо 3 милиарда евро годишно.
➜ Това, което ще позволи връщането към едно напълно функциониращо шенгенско пространство без контрол по вътрешните граници, е по-добрата защита на външните граници.
Мит: ЕС възпрепятства спасяването на животи в открито море от НПО
Факт: НПО изиграха решаваща роля за спасяването на човешки живот в открито море и ЕС приветства това
➜ Всички плавателни съдове, извършващи дейност в Средиземноморието, трябва обаче да спазват действащите закони. Не е разрешено на корабите да навлизат в либийски териториални води, ако не са получили разрешение от либийските органи. Ето защо ЕС смята, че е по-добре да се работи с либийската брегова охрана, за да се засили нейният капацитет за провеждане на операции по издирване и спасяване в нейната зона на отговорност, където продължават да се случват най-много инциденти при издирване и спасяване.
➜ ЕС се опитва да спасява хора, както и да разруши бизнес модела на контрабандистите. В открито море са спасени близо 730 хил. души благодарение на операциите на ЕС.
➜ Целта е да се сложи край на незаконните потоци и те да бъдат замени със законна и организирана миграция.
Мит: ЕС възпрепятства връщането на мигранти, които извършват престъпления
Факт: Строгите правила на ЕС гарантират отнемането на статута на мигрантите престъпници
➜ Като всички останали хора, ако мигрантите извършат престъпление, те подлежат на наказателноправни санкции.
➜ Законодателството на ЕС позволява на държавите членки да отхвърлят молбата за убежище или да отнемат статута на бежанец, ако лицето представлява заплаха за сигурността на съответната държавата членка или е било осъдено за особено тежко престъпление.
➜ Комисията предложи тези правила да се затегнат допълнително, така че държавите членки да бъдат длъжни да предприемат действия в такива случаи.
➜ Ако нямат определен статут, тези лица нямат право да останат в Европа и трябва да бъдат връщани в държавите си на произход.
Мит: Мигрантите са носители на заболявания
Факт: Твърдението, че мигрантите са носители на заболявания, не се основава на факти
➜ Макар и да е възможно да съществуват рискове за здравето, свързани с миграцията и пътуването, включително от Европа, през последните години не е имало пандемии, свързани с миграцията.
Мит: Мигрантите представляват тежест за икономиката
Факт: Обикновено мигрантите допринасят за обществото повече, отколкото се възползват от него
➜ Ако се управлява по подходящ начин, миграцията носи много ползи. Тя е двигател за икономическия растеж в страните на произход и приемащите страни и обогатява обществата, а културният обмен може да насърчи мира Европейският съюз е конкретен пример за това.
➜ Мигрантите и бежанците допринасят за икономиките както като служители, така и като предприемачи, като работят в сферата на обществените услуги и създават нови предприятия.
Мит: ЕС възлага своята отговорност за защита на границите на трети държави
Факт: Миграцията се превърна в неразделна част от цялостните отношения с външните партньори, но не с цел да им бъде възложена отговорност
➜ Работата с партньорите се основава на принципа на истинско партньорство между равнопоставени участници и се осъществява с оглед на преодоляването на общите предизвикателства.
➜ Това включва подобряване на капацитета за управление на границите, но също така осигуряване на защита и подкрепа на уязвимите лица, спасяване на човешки живот в открито море, борба с трафика на хора и контрабандата на мигранти и подобряване на местните икономики и поминък.
Мит: Авторитарните режими се финансират със средства на ЕС от фондове в областта на миграцията
Факт: Средства от ЕС получават хората в нужда, а не правителствата
➜ Получатели на средства от Доверителния фонд на ЕС за Африка са например мигрантите и принудително разселените лица, техните приемни общности и общности на произход. През 2018 г. почти 90% от договорените средства са получени от организации за развитие, организации на ООН и неправителствени организации.
➜ Авторитарните режими не получават нито цент.
➜ Подкрепата на ЕС подлежи също така на строго наблюдение и стандарти. Европейският парламент, 28-те държави членки и Сметната палата следят зорко всяко похарчено евро.