Брюксел не остана доволен от парламентарните практики на управляващите в Сърбия

Има спешна нужда от създаването на пространство за истински междупартиен дебат, за да се постигне широк проевропейски консенсус, което е от ключово значение за напредъка на страната по пътя към ЕС. Това се посочва в годишната оценка на Европейската комисия за прилагането на реформите в Сърбия. Няколко опозиционни партии започнаха да бойкотират парламента в началото на 2019 г., се припомня в доклада. Парламентарните практики на управляващата коалиция навредиха на законодателния дебат и подкопаха парламентарния надзор над изпълнителната власт, смята още еврокомисията.
В доклада се припомня, че ежеседмичните антиправителствени протести започнаха в Белград през декември 2018 г. като реакция на атаката срещу лидера на опозицията Борко Стефанович. Като цяло мирните протести с искания за свобода на медиите и свободни и честни избори се разраснаха с времето. Сърбия трябва приоритетно да отговори на препоръките за изборите, набелязани от международни наблюдатели.
Страната е умерено подготвена в областта на реформата в публичната администрация. Има известен напредък, но политическото влияние върху висши ръководни назначения остава въпрос, будещ сериозно безпокойство. От ключово значение е способността на Сърбия да привлича и задържа квалифициран персонал в администрацията, занимаваща се с европейски въпроси.
Съдебната система има известно ниво на подготовка, постигнат е известен напредък. Частично е свършена работа по миналогодишните препоръки, но възможността за политическо влияние продължава да буди тревога.
Сърбия има известно ниво на подготовка в борбата срещу корупцията и е постигнат ограничен напредък. Няма измерим ефект от реформите за превенция на корупцията. Все още е твърде рано да се оценят последиците от приет наскоро закон срещу организираната престъпност и корупцията. Като цяло корупцията преобладава в много области и продължава да буди тревога.
Има известно ниво на подготовка в борбата срещу организираната престъпност, но няма напредък в изпълнението на препоръките в предишния доклад. Страната все още трябва да представи убедителни резултати във връзка с ефективни разследвания и окончателни присъди в случаи с организирана престъпност. Броят присъди за организирана престъпност остава нисък.
Няма напредък по свободата на изразяване, което буди сериозна тревога. Изготвена е нова медийна стратегия, която обаче трябва да бъде приета и приложена. Сърбия трябва да засили мерките за защита на хората, сблъскващи се с дискриминация, включително ЛГБТИ хората, хората с увреждания, болните от ХИВ/СПИН и други уязвими групи.
Що се отнася до нормализирането на отношенията с Косово, Сърбия остава ангажирана с диалога и е показала въздържаност в отговора си при налагането на митата. Трябва обаче да положи значителни усилия, особено в международните отношения, за да създаде благоприятна среда за завършването на правно обвързващото споразумение с Косово. Това споразумение е спешно необходимо и ключово, за да могат Сърбия и Косово да напреднат по европейския си път.
Трябва да спазва задълженията си за реадмисия на граждани на трети страни и да се въздържа от отклоняване от визовата политика на ЕС.
Страната е постигнала известен напредък и е умерено подготвена в развитието на функционираща пазарна икономика. Като проблем се посочва недостатъчното развитие на частния сектор, който е засегнат от слабостта на върховенството на закона и на прилагането на честна конкуренция. Държавата запазва силен отпечатък върху икономиката.
Структурата на икономиката се е подобрила и икономическата интеграция с ЕС остава силна. Но качеството и равенството в образованието и обучението не покриват изцяло нуждите на пазара на труда. Инвестициите са се увеличили, но остават недостатъчни.
Сърбия води преговори за еврочленство, като 16 от общо 35 преговорни глави са отворени, а две са временно затворени.