Сривът на "Томас Кук" е изпитание за нова евродиректива

Сривът на британския туроператор "Томас Кук", който е най-старата туристическа компания в света, ще постави на изпитание новата директива на ЕС за пакетните туристически пътувания. Въпреки че директивата позволява почиващите да бъдат репатрирани, възстановяването на средства за вече резервирани пътувания не е гарантирано, се казва в репортаж на "EurActiv Франция", цитиран от "EurActiv България".
В ход е мащабна операция по репатрирането на туристите. Фалитът на независимия британски туроператор ще остави по летищата 600 хил. пътници.
През уикенда "Томас Кук" не успя да намери допълнителните средства, нужни, за да оцелее. През последните години туроператорът е заплашен от конкуренцията на сайтовете, предлагащи евтини почивки, както и от притесненията на британските туристи заради Брекзит. И се стигна до това да признае поражението си заради липсата на инвеститори.
"Въпреки че имахме почти договорена сделка, допълнително искане от последните дни се оказа непреодолимо предизвикателство", обясни в изявление шефът на "Томас Кук" Петер Фанкхаузер. Така или иначе за 600 хил. почиващи, в това число и 10 хил. от Франция, ще бъде приложена наскоро приетата евродиректива за пакетните туристически пътувания. Как работи тя?
Какво покрива гаранцията?
Директивата от 11 декември 2015 г. въведе задължение за туроператорите от 1 юли 2018 г. да репатрират клиентите си. Директивата предвижда и пътуващите, които са резервирали пакетна почивка, да получат парите си обратно, в случай че фалитът на туроператора е бил обявен преди заминаването им.
Това задължение цели намаляване на финансовите загуби за пътуващите, особено като се има предвид, че щетите за потребителите на тези услуги се оценяват на 430 млн. евро годишно.
Заради това задължение, наложено от директивата, във Франция е създаден гаранционен фонд – Професионална асоциация за взаимопомощ в туризма (APST). Фондът се финансира от вноски от френски туристически агенции, включително и от "Томас Кук", и разполага с приблизително 20 млн. евро за покриване на разходите за репатриране на пътници. Фондът може да покрива и разходите, които са следствие от закъснения (допълнително настаняване, хранене и т.н.).
Кои клиенти са засегнати във Франция?
Засега няма, тъй като само британската компания майка "Томас Кук" е фалирала, а френското дъщерно дружество все още не е. Казусът е сходен във всички държави от ЕС.
"Ние очакваме в следващите няколко часа или дни събитията да окажат влияние и върху "Томас Кук – Франция", обясни Александра Коен-Джонатан, партньор в "Огюст-Дебузи" и специалист по застрахователно право.
След като френският клон на компанията бъде обявен в несъстоятелност, френските клиенти ще могат да се възползват от гаранцията за репатриране.
"Но тази гаранция за репатриране е валидна само за клиенти, закупили пакет, който включва престой в хотел и полет. Клиентите, които са резервирали само полет от "Томас Кук", не могат да се възползват от тази гаранция", обясни адвокатът.
За клиенти, които вече са платили за бъдещо пътуване, ситуацията може да е по-сложна. "Гаранцията не покрива възстановяването на престоя. За тези, които са резервирали пътуване, има риск", казва адвокатът. Клиентите, които вече са платили, могат да загубят.
Какви са средствата за защита?
"В случай на фалит се назначава ликвидатор. Клиентите трябва да декларират сумата, която туроператорът им дължи, пред ликвидатора. Той регистрира искането, за да извърши погасяване. Но като се имат предвид цифрите, които се разпространяват (за размера на дълга на "Томас Кук"), пострадалите клиенти едва ли ще бъдат обезщетени", смята Александра Коен-Джонатан.
Всяка друга застраховка, сключена при покупката на пътуването, също не покрива тази ситуация. Тези застраховки се отнасят по-скоро за защита на пътниците при болест, смърт на роднина и т. н.