В Европарламента - германците искат думата за парите, източноевропейците - за отбраната

Холандски, шведски и финландски евродепутати са свръхпредставени (в сравнение с дела на представителите в Европейския парламент на тези държави) в Комисията по околна среда, здраве и безопасност на храните, което би дало на тези национални групи възможност да оказват по-голямо влияние върху климатичните политики на ЕС. Германците пък са силно представени в комисиите, занимаващи се с бюджетни въпроси. А френските евродепутати изглежда искат гласът им да се чува по правните теми.
За какво говори съставът на комисиите в Европейския парламент и какво значение има той?
Анализ на VoteWatch разкрива доминиращия дневен ред на отделните националности, както и за какво мислят, че ЕС може да бъде полезен. Разбивката по националности освен това помага да се разбере вероятното им ниво на влияние върху политики, определяни от ключови комисии.
Приоритетите на Централна и Източна Европа
Според проучването депутатите от Централна и Източна Европа са значително свръхпредставени в комисията по външни работи и особено в подкомисията по сигурност и отбрана. Те обаче са слабо представени в подкомисията по човешки права, която следи за спазването на човешките права извън ЕС.
Това е ясен знак за различните външнополитически приоритети между Западна Европа и централната и източна част на континента – за първата приоритет е да насърчава една проактивна роля на ЕС на световната сцена, а за втората това е засилването на вътрешните отбранителни способности на съюза. Предполагаемата заплаха от Русия, нестабилността в постсъветското геополитическо пространство и търканията в НАТО са ключови източници на безпокойство за депутатите от Централна и Източна Европа, се казва в анализа.
Освен това те имат засилен интерес към политики, засягащи вътрешния пазар, особено що се отнася до Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите и тази по заетост и социални въпроси – една от двете, оглавявани от евродепутат от тази част на Европа – Луция Дюриш Николсонова от Словакия.
Социалните инициативи, минаващи през комисията по заетост, може да окажат силно влияние върху конкурентоспособността на икономиките в Централна и Източна Европа, тъй като хармонизирането на правилата за социална защита на ниво ЕС често се смята, особено от по-консервативните фракции, за заплаха.
В същото време се наблюдава сравнително слаб интерес на евродепутатите от тази група държави към търговската политика на ЕС с чуждестранни партньори – те са слабо представени в Комисията по международна търговия.
Какво иска Германия?
Германците са силно представени в комисии, занимаващи се с бюджетни въпроси, по-конкретно Комисията по бюджети и тази по бюджетен контрол. Предвид че Германия е най-големият нетен вносител в бюджета на ЕС, германските политици явно искат да имат силен глас по въпроса как да се харчат парите. Досегашният германски еврокомисар Гюнтер Йотингер отговаряше именно за бюджетното портфолио. Решенията за финансиране за различни политически програми освен това биха позволили на германските евродепутати да окажат индиректно влияние и върху други политически области.
Германците освен това са свръхпредставени в други взаимосвързани комисии, които оказват влияние върху няколко политически области, по-конкретно Комисията по правни въпроси. Макар тя да не се фокусира върху специфични въпроси, работи по правните последици от различни регулаторни мерки, но освен това се занимава и с въпроси, засягащи имунитета и привилегиите на евродепутатите.
Германците обаче са слабо представени в най-голямата и една от най-могъщите комисии в Европейския парламент – тази по околна среда, обществено здраве и безопасност на храните.
Ами французите?
Най-силно присъствие на френски евродепутати има в Комисията по правни въпроси, за което допринася и високия дял френски представители с юридически опит. Френски политици има и в комисиите, занимаващи се с развитие (ключова за връзките с Африка), отбрана и селско стопанство. Силният фокус на френските представители върху въпроси около отбраната е отразен и в портфолиото на новия френски еврокомисар – Силви Гулар – включващо и отбрана.
Французите обаче са слабо представени в Комисията по икономически и валутни въпроси, която е ключовото място в ЕП за тези, които искат да упражняват контрол върху икономическото управление на ЕС (данъчното хармонизиране и валутния съюз). Това са области, които френският президент Еманюел Макрон иска да реформира.
Няма много французи и в Комисията по заетост и социални въпроси, която трябва да обсъжда подкрепяните от Макрон предложения за хармонизиране и централизиране на системите за социални политики на държавите членки.
Отиващите си британски евродепутати
Предвид че Великобритания иска да напусне ЕС, изглежда парадоксално, че британските евродепутати изглежда имат желание да обсъждат институционалното бъдеще на блока. Евродепутатите от Обединеното кралство са силно представени в Комисията по конституционни въпроси, където са най-голямата национална група.
Те са силно представени и в ключови комисии, чиито решения вероятно ще повлияят на британската икономика – по рибарство, по икономически и валутни въпроси и по международна търговия.
Слабо е присъствието им в Комисията по земеделие и развитие на селските райони (този сектор има по-малка роля в британската икономика в сравнение с други държави членки), както и в Комисията по заетост и социални въпроси, която се очаква да вземе ключови решения, засягащи единния пазар.
Рибарство и земеделие за Италия
Италианците са силно представени в комисиите, занимаващи се с рибарство и земеделие и селско стопанство. Макар техният фокус да е ограничен, те са доста влиятелни, защото се занимават с две политики на ЕС със значителна сила и финансиране.
Други комисии със силно италианско присъствие са тези по конституционни въпроси и по бюджетен контрол.
Малко са италианците в комисията по външни въпроси, както и в тази по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи, могъща комисия, която ще се занимава с бъдещото законодателство за миграция и убежище. Тези теми присъстват силно в италианския обществен дебат, особено що се отнася до необходимостта от реформа на европейската система за предоставяне на убежище, но италианците биха имали по-малко влияние в тази комисия, отколкото размерът на италианската делегация предполага.
Испания - рибарство, човешки права, равенство между половете
Значителен дял испански евродепутати има в по-съвещателните комисии като тази по външни въпроси (отразявайки портфолиото на испанския еврокомисар), човешки права и равенство между половете.
Испанските евродепутати са силно представени и в комисията по рибарство, в тази по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи, която ще се занимава с ключови предложения за миграцията, граничния контрол и върховенството на закона. Там е и мястото, където може да се обсъждат въпроси, засягащи каталунската криза.
Слабо е представителството в двете комисии, занимаващи се с бюджетни въпроси. Предвид че разликата между това, което Испания получава, и това, което внася, в бюджета на ЕС, е малка, бюджетните дискусии изглежда предизвикват слаб интерес сред испанците.
Полша и Румъния - бюджет
За разлика от испанските, полските и румънските представители проявяват силен интерес към бюджетните комисии. Поляците са силно представени в тази по бюджети, а румънците – в комисията по бюджетен контрол. Предвид че еврофинансирането играе важна роля в икономиките на двете държави, е разбираемо техните евродепутати да искат да имат думата за бъдещия общ бюджет на блока.
Интересно е да се отбележи, че полските евродепутати са силно представени и в Комисията по развитие, както и в тази по права на жените и равенство между половете. Това частично компенсира цялостното слабо присъствие на евродепутати от Централна и Източна Европа в тези две комисии. Например няма румънци, българи или чехи. Докато резултатът от дискусиите там обикновено облагодетелства по-прогресивната част на политическия спектър, по-консервативните възгледи на полски евродепутати се очаква да подействат като контратежест.
Има няколко комисии, в които поляци изобщо не присъстват. Например в тази по рибарство, въпреки че Полша граничи с Балтийско море. Това може да се обясни с факта, че тежестта на рибарството в полската икономика е по-малка в сравнение с тази на сектора в Южна Европа (Италия, Испания, Португалия) и Великобритания. В тази комисия няма и нито един румънец, въпреки достъпа на Румъния до Черно море.
Няма румънски и полски евродепутати и в комисията по правни въпроси, което допринася за слабото представителство на евродепутатите от Централна и Източна Европа в нея.
Как са разпределени българските евродепутати по комисии четете тук.