Въпрос на доверие: Брекзит изправи социолозите пред трудна задача

Въпрос на доверие: Брекзит изправи социолозите пред трудна задача

Въпрос на доверие: Брекзит изправи социолозите пред трудна задача
Reuters
Британските социологически агенции са изправени пред голям проблем, докато страната, изглежда, върви към избори – Брекзит разбърка традиционните политически съюзи и за тях е по-трудно от всякога да разберат дали избирателите им казват истината, пише "Ройтерс".
Агенциите, много от които подцениха подкрепата за Брекзит на референдума през 2016 г., правят промени във връзка с това кого и как питат и изпробват нови начини да опознаят гласоподавателите по-добре.
На фона на продължаващата неяснота около Брекзит залогът е висок. Но предизвикващият разделение дебат дали и как да се излезе от ЕС усложни агенциите в задачата им да намират по няколко хиляди души, които да отразяват настроението на милиони избиратели.
На изборите през 2017 г. повече гласоподаватели преминаха между двете основни партии, отколкото на които и да било предишни избори от 1966 г. насам, показа Британското изборно изследване. Колкото повече хора променят мнението си, толкова по-трудно е да се изкара представителна извадка.
Сега хората преминават между повече партии, а Брекзит изкарва на преден план нови и по-малки формации като Партията на Брекзит и проевропейската Либерални демократи и поведението на избирателите става по-непредвидимо.
Днес в зависимост от това кое от около половин дузина водещи социологически проучвания погледнете консерваторите на премиера Борис Джонсън са или с 15 процентни пункта пред опозиционната Лейбъристка партия на Джереми Корбин, или са наравно с тях.
Всички партии искат предсрочни избори, но имат различни мнения кога трябва да се проведат те.
Грешни спомени
Дори и информацията как хората са гласували последния път, която е ключова за намирането на представителна извадка, може да се окаже ненадеждна.
Точно след изборите през 2017 г. 41% от респондентите казаха, че са гласували за лейбъристите. Две години по-късно делът на същите тези респонденти, които са казали, че са подкрепили лейбъристите, е паднал до 33%, казва YouGov, предполагайки, че това може да се дължи просто на забравяне или на желание хората да се представят като подкрепили спечелилата партия.
Адам Дръмонд, ръководител на отдела за политически социологически проучвания в Opinium, каза, че неговата агенция получава по-точни резултати, когато първо пита хората дали са гласували на предишни избори, вместо когато изрежда партии, за които може да са дали гласа си, заедно с опцията "не гласувах".
Други опитват да съберат нова информация, за да измерят по-добре скритото поведение. Deltapoll казва, че търси начини да измери "емоционалния отзвук" спрямо определени партии и политически въпроси, за да разбере по-добре поведението на избирателите и да представи по-точна картина как ще гласуват.
Намеренията за гласуване на човек, който реагира разпалено на всеки въпрос, включително и по отношение на политическите пристрастия, може да получат по-малка тежест, отколкото тези на един като цяло равнодушен избирател със силна привързаност към подкрепяната от него партия, допълва Deltapoll.
Иновативни
Типичните политически социологически проучвания разчитат на между 1000 и 2000 отговора, провеждат се онлайн, и дават само моментна снимка на общественото мнение.
"Искаме хората да имат доверие в социологическите проучвания, но искаме и да се отнасят към тях с необходимото съзнание за техните ограничения", подчертава директорът по проучванията на Ipsos MORI.
Всичко зависи от качеството на първоначалния набор от данни. Извадките се подбират от големи групи възможни респонденти според променливи величини, вариращи от основното като възраст, пол и доходи до много по-задълбочени данни като предишни гласувания и ниво на образование.
YouGov и Ipsos MORI казват, че разглеждат по-внимателно политическата ангажираност и образователното ниво на техните респонденти.
Survation, YouGov и други агенции също изпробват по-усъвършенствани анализи на данни, за да навигират в британската избирателна система, основана на избирателни райони, а не на пропорционално представителство.
Техниката, позната като MRP (Multilevel Regression and Post-stratification), бе първият индикатор през 2017 г., че консерваторите може да не получат абсолютно мнозинство. YouGov казва, че тази техника комбинира информация от респондентите с предишни резултати от социологически проучвания, статистически данни за населението и официални статистики, за да се изготви анализ място по място за начина, който гласува всеки избирателен район.
Този вид анкети, макар да не са перфектни, вероятно ще се следят внимателно следващия път, когато Великобритания се отправи към урните.