Еврокомисията обвини "Амазон" в увреждане на конкуренцията

Еврокомисията обвини "Амазон" в увреждане на конкуренцията

Вицепредседателят на ЕК по конкуренцията Маргрете Вестегер
Associated Press
Вицепредседателят на ЕК по конкуренцията Маргрете Вестегер
Европейската комисия обвини "Амазон", че уврежда конкуренцията в онлайн търговията, в рамките на разследване от 2019 г. и започна второ срещу онлайн гиганта. Второто разследване, което е открито формално днес, е по подозрения в преференциално отношение към собствените търговски оферти на "Амазон" и към продавачи, които ползват нейните услуги за логистика и доставка.
Комисията е на мнение, че "Амазон" използва данни за независимите търговци, ползващи платформата, за да облагодетелства собствените си бизнеси, които са в пряка конкуренция с тези търговци.
"Амазон" има двойна функция: от една страна, предоставя платформа за търговия на независими фирми и лица; от друга, използва същата платформа, за да продава свои стоки.
В първата си функция компанията има достъп до данни, които не са налични за широката публика - колко стоки са поръчани и изпратени; какви са доходите на търговците; какъв е броят на посещенията на офертите им; както и друга информация. Те се "вливат" директно в автоматичните системи на "Амазон", които ги използват, за да променят специалните предложения на компанията и да взимат стратегически бизнес решения.
Според Еврокомисията така "Амазон" избягва обичайните рискове на конкуренцията и използва доминацията си на пазара за услуги във Франция и Германия. Днес тя предприе "изпращане на становище" към "Амазон", което е формална стъпка във вече започнато разследване. Сега компанията има право да отговори писмено или устно. Краен срок за приключване на разследването няма.
Второто разследване
Комисията започна днес и второ разследване срещу "Амазон" по подозрения, че компанията дава изкуствено преимущество на своите оферти и на предложенията на търговци, използващи нейните услуги за логистика и доставка.
Става въпрос за критериите определен търговец да се появи в т.нар. Buy Box - бутонът, който позволява на клиентите да добавят в "количката си" стока от точно даден търговец, макар тя да се предлага от мнозина. "Кутията за покупка" генерира по-голямата част от продажбите.
Друг аспект от това разследване е достъпът до продажби на Prime потребителите (които са си купили специален абонамент за "Амазон"). Те генерират повече продажби от обикновените потребители и броят им непрекъснато расте.