Европарламентът иска батериите на телефоните да се вадят лесно

До 2024 г. преносимите батерии в уредите като смартфоните и батериите за леките транспортни средства като велосипеди и скутери трябва да бъдат проектирани така, че потребителите да могат лесно и безопасно да ги отстраняват сами. Това записа Европейският парламент в преговорната си позиция по бъдещето европейско законодателство за батериите, което Европейската комисия предлага като част от средствата за осъществяване на Зелената сделка.
Акумулаторните батерии имат решаваща роля за прехода към кръгова и въглеродно неутрална икономика, казват депутатите и предлагат да бъдат въведени по-строги изисквания към устойчивостта, експлоатационните характеристики и етикетирането на батериите.
Те ще се опитат да убедят страните членки по време на предстоящите преговори да бъде приета инициативата на Еврокомисията за въвеждане на нова категория "батерии за леки транспортни средства" като електрически скутери и велосипеди. Приема се и идеята на комисията върху батериите да се указва въглеродният им отпечатък по подобие на хранителната стойност на пакетираните храни и на енергийните показатели на електронните уреди.
Европейският парламент ще подкрепи да се въведат минимални нива на оползотворени кобалт, олово, литий и никел от отпадъци за повторна употреба в нови батерии и по-строги цели за събиране на преносими батерии за рециклиране. Депутатите искат те да са 70% до 2025 г. вместо предложените от комисията 65%; и 80% до 2030 г. вместо 70%. Европарламентът смята, че трябва да се сложи минимален праг за събиране на батериите за леки превозни средства от 75% до 2025 г. и 85% до 2030 г. Всички отпадъци от автомобилни, промишлени и електрически батерии трябва да се събират, се казва в преговорната позиция на парламента.
Евродепутатите ще искат и да се изследват възможностите за въвеждане на общо зарядно за зареждащите се батерии, за да се спестят средства на потребителите, които избират този вид батерии и така намаляват отпадъците от използването на батерии.
През декември 2020 г. Европейската комисия представи предложение за регламент относно батериите и отпадъците от батерии. Целта му е да се укрепи функционирането на вътрешния пазар, да бъде насърчена кръговата икономика и да се намали екологичното и социалното въздействие на всички етапи от жизнения цикъл на батериите. Сега парламентът е готов да започне преговори по окончателния текст на бъдещия текст на европейския регламент, но трябва да изчака и страните членки да изготвят общата си преговорна позиция.