Въпрос на вкус: Може ли зехтинът да замени изчезналото заради войната олио

Въпрос на вкус: Може ли зехтинът да замени изчезналото заради войната олио

Въпрос на вкус: Може ли зехтинът да замени изчезналото заради войната олио
Reuters
Когато от рафтовете на испанските супермаркети изчезна олиото, те го замениха със зехтин. След началото на войната в Украйна властите наложиха ограничения за купуването на слънчогледовото олио, тъй като почти половината от суровината за него се оказа внос от попадналата в хаоса на войната Украйна.
"Обичам да казвам, че имаме асо в ръкава си, казва Примитиво Фернандес, президент на Националната асоциация на бутилиращите ядивни масла. В Испания консумацията на бутилирано олио е гарантирана, защото имаме достатъчно зехтин."
Слънчогледовото масло от Украйна представлява около 40% - или 400 хил. тона, от общия внос на Испания, който допълва местното производство от 300 хил. тона.
Цената на слънчогледовото олио се повиши с 64% през последната седмица. Тъй като клиентите се запасяват, продажбите на всички хранителни масла са се увеличили с 289% в сравнение със същата седмица на 2021 г., според пазарния изследовател NielsenIQ, цитиран от испанската държавна телевизия.
Търговците на дребно призоваха хората да се въздържат от паническото купуване, наблюдавано и в началото на пандемията от COVID-19.
"Това се случи с тоалетна хартия през 2020 г. Сега се случва със слънчогледовото олио или брашното. Това е запасяване и нищо повече", казва Хуан Роиг, собственик на най-голямата верига супермаркети в Испания Mercadona.
Испания произвежда повече зехтин, отколкото консумира и изнася една трета от производството на необработени и рафинирани масла. Браншът изчислява, че ще разполага с 1.5 милиона тона зехтин и още 250 хил. тона масло от зехтин (по-рафиниран страничен продукт), за да покрие недостига на украинския внос, докато търси заместващи пазари. Испания също се надява да продава повече зехтин на съседите Франция и Германия. "Убедени сме, че това е възможност, каза Фернандес. Вероятно ще успеем да достигнем до нови потребители."
Въпрос на вкус
Испанското правителство се присъедини към тези, които откриха решението на проблема в зехтина. Министърът на земеделието Луис Планас каза пред местна телевизия, че слънчогледовото олио може лесно да бъде заменено със зехтин.
"Аз лично проверих в супермаркета, че някои зехтини са обозначени като олио за пържене - практическа демонстрация, че може и трябва да се използва за това", каза той.
Но някои ресторантьори и производители на преработени храни, рибни консерви и пекарни, не са съгласни, че двете масла са взаимозаменяеми.
Алехандро Агилар приготвя чиния с пържена риба, приготвена със слънчогледово олио в бар Los Cazadores в Ронда
Reuters
Алехандро Агилар приготвя чиния с пържена риба, приготвена със слънчогледово олио в бар Los Cazadores в Ронда
В сладкарската фабрика "Майорка" в южен Мадрид пържат тория, сладък деликатес, с мляко и захар, приготвен в огромни котли със слънчогледово олио.
Якобо Морено, един от собствениците на веригата, създадена в Мадрид преди 90 години, казва, че е трябвало да преглътне цената на слънчогледовото олио, което се покачва от 1.2 евро на 2.60 евро за литър за четири дни, за да гарантира качеството на продукцията за специалния великденски сезон .
Въпреки поскъпването, олиото остава по-евтино от зехтина, който струва около 4 евро за литър.
"Вярно е, че в Испания това, което имаме най-много и с което сме най-известни, е зехтинът, но реалността е, че той не е подходящ за печене поради агресивния си вкус", каза той.
Бисквити, кремове за пълнене на сладкиши и пакетирани хлябове също трябва да се приготвят със слънчогледово олио, каза Рубен Морено Пардо, генерален секретар на Испанската сладкарска асоциация. "Остават ни две, максимум три седмици от изчерпването на запасите от слънчогледово олио", добавя той.
Сладкарите проучва растителни масла като царевично или кокосово, но Испания все още няма стабилни доставки от тях. Поне половината рибни консерви също използват слънчогледово олио и макар зехтинът също да е влага в тях, производителите се притесняват, че по-силният вкус и по-високата цена могат да отблъснат клиентите, казва генералният секретар на Националната консервна асоциация Хуан Виейтс.
Междувременно готвачът Алехандро Агилар планира неохотно да премине към зехтин, когато запасите му от слънчогледово олио се изчерпат, за да пържи рибата в ресторанта си в южния град Ронда.
"Трябва да се пържи със зехтин, няма друг вариант. Не харесвам никакви други масла", казва той.