Европарламентът отхвърли ремонта на схемата за търговия с емисии

Европейският парламент не успя да приеме собствена позиция по предложения законодателен пакет за реализиране на Зелената сделка заради липсата на мнозинство по ключовата инициатива за реформа в търговият с въглеродни квоти.
В драматична поредица от гласуване в сряда на евродепутатите не им стигнаха шест гласа да одобрят реформата на схемата за търговия с въглеродни емисии, което доведе до отлагане и на предложенията за създаване на Европейски социален фонд, от който трябва да се компенсират най-уязвимите през зеления преход, както и облагането на вноса в ЕС на продукция, която не е произведена с чисти технологии.
Липсата на мнозинство доведе до връщането в парламентарната комисия по екология на трите законодателни предложения.
"Това беше неочаквано, но ще се справим", заяви председателят на комисията Паскал Канфен от "Обнови Европа" след гласуването.
Той обяви, че преговорите за намиране на нов компромис започват незабавно и когато бъде намерена "стабилна сделка", те ще бъдат върнати за ново гласуване в пленарна зала.
Европейският парламент трябва да приеме собствена позиция по законодателния пакет, която да служи като мандат в предстоящите преговори със страните членки за окончателния вид на законодателните промени.
Европейската комисия предложи 13 законодателни инициативи от прекратяване на производството на бензинови коли и засаждане на три милиарда дървета, до задължително саниране на сградите и въвеждане на въглеродни квоти за авиацията, автомобилния транспорт и мореплаването, както и значително ускоряване на развитието на чистите енергии. С тях Комисията смята, че ще може да постигне целта да направи европейската икономика въглеродно неутрална до 2050 г., като помогне за забавяне на глобалното затопляне и промените в климата.
В сряда евродепутатите обаче подкрепиха предложението за забрана на продажбата на бензиновите и дизелови нови автомобили от 2035 г., както и купуването на въглеродни квоти за замърсяване от авиацията, която сега е изключена от системата на големите замърсителите.
Къде е проблемът
Ябълката на раздора в парламента се оказа датата, от която да започне изпълнението на предложеното намаление на въглеродните квоти, които сега властите на страните членки дават на производители, работещи със замърсяващи технологии, както и продължителността на преходния период, в който ще има такива безплатни квоти.

Канфен каза, че от самото начало е било ясно, че амбициозните планове на екологичната комисия на Европарламента за намаляване на търговията с безплатни СО2 квоти от 2025 г. и край на безплатните емисии от 2030 г., няма да минат. Затова е било постигнато споразумение между "Обнови Европа" и социалистите съответно за 2026 и 2032 г.
"Тази сделка трябваше да мине, но мнозинството беше провалено с 12 гласа. Шестима евродепутати, които трябваше да гласуват "за", гласуваха два пъти "против", обясни Канфен. |
В последна сметка с гласовете на Зелените, социалистите и крайната левица е прието най-късното предложение - намаление на емисиите от 2028 г. и край на безплатните квоти до 2034 г.
В последствие левоцентристките групи на Зелените и на социалистите гласуват заедно с крайната левица против цялата позиция по предложената директива за търговията с въглеродни емисии, защото я смятат за недостатъчно амбициозна. Консерваторите и крайната десница също гласуват против, но с противоположни мотиви - защото я смятат, за твърде амбицозна и скъпа за бизнеса.
"Така останахме само ЕНП и "Обнови Европа", но това не беше достатъчно за мнозинство", поясни председателят на екологичната комисия на Европейския парламент.
Зелената сделка е основен приоритет на Европейската комисия, която беше избрана през 2019 г. с обещанието да направи Европа световен лидер в борбата с климатичните промени. През юли 2021 г. екипът на Урсула Фон дер Лайен предложи законодателство, с което да се постигне въглеродна неутралност, като преговорите между съзаконодателите - парламентът и страните членки, по приемането му все още не са започнали.
Какво съдържа законодателният пакет: