Критично ниво: Защо пресъхването на Рейн е лоша новина за Германия и Европа?

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Критично ниво: Защо пресъхването на Рейн е лоша новина за Германия и Европа?

Критично ниво: Защо пресъхването на Рейн е лоша новина за Германия и Европа?
DPA/Deutsche Welle
Нивото на река Рейн продължава да спада заради незапомнено продължителния период на суша в Германия, съобщи германската информационна агенция ДПА.
В понеделник между Майнц и Кобленц е достигнато ниво от 32 см, с 5 см по-ниско от избереното предния ден.
Според прогнозите тази седмица нивото на реката ще се запази между 31 и 33 см, като данните на федералната администрация показват, че дълбочината на канала при Кауб е 1.43 м., а това е недостатъчно, за да могат корабите да бъдат товарени с пълния си капацитет.
Товарните и пътническите кораби изпитват затруднения да се движат по реката от седмици, като много от тях намаляват товарите, които вземат, за да избегнат засядане в плитчините. Това прави преноса на товари по реката икономически неизгоден и те трябва да бъдат прехвърлени на камиони или влакове.
Западна Европа преживява незапомнена суша това лято, която доведе до огромни пожари, недостиг на вода и здравословни проблеми. Властите започнаха да ограничават работата на водни електроцентрали, а във Франция - и на атомните заради недостига на вода за охлаждане на реакторите, където се използва речна вода.
Защо корабоплаването по Рейн е важно?
Извираща от швейцарските Алпи и стигаща до Северно море, река Рейн тече през индустриалните центрове на Германия. Тя е основен маршрут превоза на стоки - от зърнени храни до химикали и въглища. Реката преминава през шест европейски държави и е използвана като важен търговски път още от времената на Римската империя.
Тя е важна връзка между индустриалните производители и глобалните експортни терминали в пристанищата на Северно море като Ротердам и Амстердам,. Чрез канали и други реки Рейн е свързана и с Дунав, което прави възможно корабоплаването и до Черно море.
Какво се случва, когато нивата на реката са ниски?
Някои спедитори вече товарят около една четвърт от обичайните количества стоки на корабите. Това означава, че са необходими повече баржи, а това оскъпява превозите и увеличава разходите на клиентите.
Критично ниво: Защо пресъхването на Рейн е лоша новина за Германия и Европа?
Reuters
Какво е критично ниво на водата?
Няма конкретно ниво, при което корабоплаването спира. Собствениците на плавателни съдове решават дали могат да работят безопасно.
Нивото на водолинията в референтната точка в град Кауб, близо до Кобленц, достигна 32 см в понеделник при 42 см, измерени в петък и 51 см преди седмица. Корабите се нуждаят от около 1.5 метра референтна водолиния Kауб, за да плават напълно натоварени.
Какво е въздействието върху икономиката на Германия?
Затрудненията в корабоплаването по Рейн са още една лоша новина за германската икономика, която вече се бори с висока инфлация, прекъсвания по веригите за доставки и скок на цените на газа след нахлуването на Русия в Украйна.
Критично ниво: Защо пресъхването на Рейн е лоша новина за Германия и Европа?
Reuters
Икономисти изчисляват, че преустановяването на корабоплаването по река Рейн може да намали с половин процентен пункт общия икономически растеж за годината в най-голямата икономика в Европа.
Очаква се ниските нива на река Рейн да увеличат разходите за химически компании като BASF, които да повлекат съкращения на производството.
Въглищните електроцентрали - сега отново на мода като алтернатива на руските доставки на газ, също са изправени пред недостиг на количиства, тъй като корабите не могат да товарят достатъчно въглища.
Електроснабдителната компания "Унипер", най-голямата в Германия, предупреди за съкращения на производството в две от своите централи, които съставляват 4% от генерирания от въглища електроенергия в Германия.
Може ли нещо да се направи за облекчаване на положението?
Компаниите започнаха да се насочват към автомобилния и влаков траспорт, за да компенсират недостига по река Рейн.
Но ще трябва да се прави избор и да се приоритизира транспортирането на материали и оборудване, което е от съществено значение за производството на енергия по железопътните мрежи на страната, ако ниското ниво на водата на Рейн спадне още повече.
Корабостроителите също работят върху проекти на плавателни съдове, които могат да се справят с по-ниски нива на водата.