Делото за падналия в Атлантика самолет на "Ер Франс" започва 13 г. по-късно

Делото за падналия в Атлантика самолет на "Ер Франс" започва 13 г. по-късно

Делото за падналия в Атлантика самолет на "Ер Франс" започва 13 г. по-късно
Reuters
Повече от 13 години след като самолет на "Ер Франс" (Air France) падна в Атлантическия океан на път от Бразилия за Париж, убивайки всичките 228 души на борда, френският превозвач и производител на самолети "Ербъс" (Airbus) ще бъде изправени пред съд в Париж, съобщи Ройтерс в петък.
Полет 447 изчезна в пълен мрак по време на екваториална буря на път от Рио де Жанейро за Париж на 1 юни 2009 г.
След двегодишно търсене на черните кутии на самолета A330 френските следователи откриха, че пилотите са се справили неправилно с временната загуба на данни от замръзналите сензори за скоростта, като това е предизвикало аеродинамичен срив или свободно падане на 205-тонната машина.
Но агенцията за произшествия BEA също така разкри, че преди това "Ер Франс" е изразила загриженост от увеличаването на случаите на обледеняване на ербъсите и производителят още преди катастрофата е започнал да й доставя за подмяна подобрени датчици за скоростта. Експертите казват, че грешката на пилота, който е бил уморен или проблемите на сензорите, ще бъдат ключови за определяне на вината за катастрофата.
Встъпителното изслушване в понеделник ще отбележи първия път, когато френски компании, а не отделни лица, биват директно изправени на съд за "непредумишлено убийство" след въздушна катастрофа.
Докато корпоративната репутация и дългоочакваният катарзис за семействата на жертвите са заложени на карта, не се очаква деветседмичният процес да доведе до значителни финансови санкции. Експерти казват, че компенсации на семействата вече са изплатени.
Максималната глоба за компания, ако бъде призната за виновна за непредумишлено убийство, е само 225 хил. евро, пет пъти повече от максималната парична санкция за физическо лице, обвинено за такова престъпление. За разлика от компаниите физическите лица могат да получат и присъди затвор.
Глобата представлява приходите за малко над две минути работа на производителите на самолети преди COVID пандемията или приходите, които авиокомпанията майка Air France-KLM, получава за пет минути от пътниците, според данни от 2019 г.
Катастрофа, която промени авиацията
Катастрофата с полет AF447 доведе до преосмисляне на обучението на пилоти и на технологиите и се разглежда като един от малкото инциденти, променили авиацията. Но реформите следват методичното темпо на глобалното регулиране или са затънали в разногласия в индустрията.
Сред десетките препоръки за безопасност експертите казват, че разследването е довело до значими промени в начина, по който пилотите са обучени да се справят със сътресения във въздуха или загуба на контрол на самолетите.
Останките на падналия в океана френски ербъс бяха извадени само две седмици след катастрофата през 2009 г., но търсенето на черните кутии продължи цели две години.
Reuters
Останките на падналия в океана френски ербъс бяха извадени само две седмици след катастрофата през 2009 г., но търсенето на черните кутии продължи цели две години.
Но призивът от BEA за по-добро проследяване в радарно мъртви зони не срещаше особено разбиране до изчезването на самолета на "Малайзийските авиолинии" MH370 пет години по-късно.
Повече от десетилетие след първоначалните констатации на BEA няма признаци за разрешаване на други от дългогодишни проблеми, пише "Ройтерс".
Въпреки че черните кутии предоставят важни улики, делото може да разпали дългогодишен спор за това дали пилотските кабини също трябва да се наблюдават визуално, за да се дешифрират бъдещи инциденти, особено сега, когато охранителните камери са част от ежедневието.
През 2011 г. BEA препоръча добавянето на видеозаписи от пилотската кабина, които да се използват само в случай на инцидент към данните в черните кутии, допълвайки съществуващата информация за глас и данни.
Националният съвет по безопасност на транспорта на САЩ миналата година постави същата идея в списъка си с "Най-желаните" подобрения на безопасността, казвайки че това би било изключително полезно" при разследване на няколкото катастрофи на "Боинг" 737 MAX.
Синдикатите на пилотите се противопоставят на камерите като намеса в личния живот, докато някои авиокомпании поставят под въпрос цената. Федералната авиационна администрация на САЩ заяви, че насърчава камерите на доброволна основа, докато изучава технологията за заснемане.
Процесът в Парижкия наказателен съд ще продължи до 8 декември.
Йемения беше глобена с максималната глоба от 225 000 евро за отделна катастрофа през 2009 г. от френски съд миналия месец и заяви, че ще обжалва.