Еврокомисията иска да ограничи замърсяването от спирачките и гумите

Еврокомисията иска да ограничи замърсяването от спирачките и гумите

Еврокомисията иска да ограничи замърсяването от спирачките и гумите
Европейската комисия представи предложение за намаляване на замърсяването на въздуха от нови моторни превозни средства, продавани в ЕС, като целта е да се изпълни амбицията за нулево замърсяване, заложена в Европейската зелена сделка, предаде пресслужбата на институцията. В същото превозните средства трябва да останат достъпни за потребителите и да се насърчава конкурентоспособността на Европа.
Автомобилният транспорт е най-големият източник на замърсяване на въздуха в градовете. Новите стандарти Евро 7 ще осигурят по-чисти превозни средства по пътищата и подобрено качество на въздуха, се посочва в съобщението.
През 2035 г. всички автомобили и ванове, продавани в ЕС, ще имат нулеви въглеродни емисии. През 2050 г. обаче се очаква повече от 20% от автомобилите и микробусите и повече от половината от по-тежките превозни средства по улиците да продължават да отделят замърсители от ауспуха. Електрическите превозни средства с батерии също все още причиняват замърсяване от спирачките и микропластмасата от гумите.
Правилата Евро 7 целят да намалят всички тези емисии и да запазят превозните средства достъпни за потребителите.
Новите изисквания
Предложението заменя и опростява отделни допреди правила за емисиите за леки автомобили и микробуси (Евро 6) и камиони и автобуси (Евро VI). Правилата на стандартите Евро 7 въвеждат ограничения за емисиите за всички моторни превозни средства, т.е. автомобили, микробуси, автобуси и камиони.
Новите правила са неутрални по отношение на горивото и технологиите, като поставят едни и същи ограничения, независимо дали превозното средство използва бензин, дизел, електрическо задвижване или алтернативни горива.
Еврокомисията отбелязва, че те ще помогнат за:
  • По-добър контрол на замърсяващите въздуха емисии от всички нови превозни средства: чрез разширяване на диапазона от условия на шофиране, които са обхванати от тестовете за емисии на пътя. Сега те ще отразяват по-добре диапазона от условия, които превозните средства могат да изпитат в цяла Европа, включително температури до 45°C или кратки пътувания, типични за ежедневното пътуване до работното място.
  • Актуализиране и затягане на ограниченията за замърсяващите емисии: ограниченията ще бъдат затегнати за камиони и автобуси, докато най-ниските съществуващи ограничения за леки автомобили и микробуси вече ще се прилагат независимо от горивото, използвано от превозното средство. Новите правила определят граници на емисиите за нерегулирани преди това замърсители, като емисии на азотен оксид от тежкотоварни превозни средства.
  • Регулиране на емисиите от спирачките и гумите: правилата на стандартите Евро 7 ще бъдат първите световни стандарти, които надхвърлят регулирането на емисиите от изпускателната тръба и определят допълнителни ограничения за емисиите на частици от спирачките и правила за отделянето на микропластмаса от гумите. Тези правила ще важат за всички превозни средства, включително електрическите.
  • Гаранция, че новите автомобили ще останат чисти за по-дълго време: всички превозни средства ще трябва да отговарят на правилата за по-дълъг период, отколкото досега. Съответствието за леки автомобили и ванове ще се проверява, докато тези превозни средства достигнат 200 хил. километра и 10-годишна възраст. Това удвоява изискванията за дълготрайност, съществуващи съгласно правилата Евро 6/VI (100 хил. километра и 5 години възраст). Подобни увеличения ще има и за автобусите и камионите.
  • Подкрепа за внедряването на електрически превозни средства: новите правила ще регулират издръжливостта на батериите, монтирани в автомобили и ванове, за да повишат доверието на потребителите в електрическите превозни средства. Това също така ще намали необходимостта от подмяна на батериите в началото на живота на превозното средство.
  • Пълноценно използване на цифровите възможности: Правилата Евро 7 ще гарантират, че превозните средства няма да бъдат манипулирани и емисиите могат да се контролират от властите по лесен начин чрез използване на сензори вътре в превозното средство за измерване на емисиите през целия му живот.
Следващи стъпки
Предложението на Комисията ще бъде представено на Европейския парламент и на Съвета (държавите членки) с оглед на приемането му от съзаконодателите.