Германия затяга правилата за компаниите, зависими от Китай

Германското външно министерство планира да затегне правилата за компаниите, чийто бизнес е твърде свързан и зависим от Китай, предаде "Ройтерс", като цитира поверителен проектодокумент. Според него фирмите ще трябва да разкриват повече информация на властите и вероятно да правят стрес тестове за геополитическия риск.
Мерките са част от новата бизнес стратегия спрямо Китай, подготвяна от правителството на канцлера Олаф Шолц и имаща за цел да намали зависимостта от азиатската страна.
"Целта на мерките е посредством инструменти на пазарната икономика да се промени структурата на стимулите за германските компании, така че намаляването на зависимостта от износ да бъде по-привлекателно", се посочва в документа, който конкретно визира химическата промишленост и производството на автомобили.
Говорител на външното министерство отказа коментар по въпроса. Мерките тепърва трябва да се съгласуват с други министерства. Окончателно решение за новата стратегия по отношение на Китай се очаква да бъде представено догодина.
Китай стана най-големият търговски партньор през 2016 г., но отношенията се влошиха през последната година.
Освен т.нар. геополитически рискове компаниите, правещи бизнес с Китай, ще трябва да вземат предвид и екологичното въздействие, както и условията за работа, за да избягват принудителния труд по веригите на доставки, се посочва в документа. За да бъдат избегнати клъстерни рискове, инвестиционните гаранции ще бъдат ограничавани до 3 милиарда евро за компания за всяка отделна страна. |
Берлин освен това планира да затегне износните кредитни гаранции, за да избегне нежелан трансфер на технологии, най-вече на такива с двойна употреба и на такива, които могат да се ползват за наблюдение и репресия.
Новата стратегия спрямо Китай е идея на Партията на Зелените и бележи рязък завой от политиката, провеждана от бившия канцлер Ангела Меркел, посочва "Ройтерс", цитирана от БТА.
Притесненията за степента на китайско влияние в германския бизнес излязоха на преден план миналия месец, след като канцлерът Олаф Шолц настоя да се позволи на китайския корабен гигант "Коско" (Cosco) да купи дял в терминал в най-голямото пристанище в Германия, което предизвика безпрецедентен протест от членове на управляващата коалиция.
В този случай кабинетът одобри "Коско" да придобие 24.9 процента - по-малко от първоначално планирания дял от 35 на сто, като по този начин компанията няма да има думата при управлението или стратегическите решения.