От недоверие към интеграция: Как Европейската гаранция помага на уязвимите деца в България

От недоверие към интеграция: Как Европейската гаранция помага на уязвимите деца в България

От недоверие към интеграция: Как Европейската гаранция помага на уязвимите деца в България
UNICEF Bulgaria/2022
Социални работници месеци наред подкрепят родено със здравословен проблем 2-годишно дете от ромската част на старозагорското село Змейово. Те са първите, които виждат Миро, чието сърце се намира отдясно, след изписването му от родилния дом и веднага се заемат да му помогнат. Семейството живее в крайна бедност.
Тригодишната Силвия от ромската част на бургаския квартал "Меден рудник" прави първите си самостоятелни стъпки. Детето с детска церебрална парализа прохожда след близо година и половина помощ, осигурена благодарение на мобилния екип към Центъра за обществена подкрепа-Бургас.
От недоверие към интеграция: Как Европейската гаранция помага на уязвимите деца в България
UNICEF Bulgaria/2022
Четиригодишният Ален произнася първите си думи, а за това принос има екип за т. нар. ранна детска интервенция към Общностния център в гр. Чирпан. Екипът подкрепя семействата на деца като Ален и им помага да преодолеят затруднения в развитието.
Общото между тези истории, разказани от УНИЦЕФ, са мобилните екипи от социални работници и специалисти за ранна детска интервенция, назначени в рамките на пилотния проект "Европейска гаранция за детето" в България, финансиран от Европейската комисия и изпълняван с подкрепата на Детския фонд на ООН.
България е една от седемте държави, избрани от Брюксел, за реализирането на такива пилотни проекти, а целта е да се набележат добри практики, които да продължат да се използват. Как да стане това разясняват национални планове за действие, а България съвсем наскоро публикува своя такъв.
"Дневник" обобщава какво е постигнато до момента, какви са проблемите в общностите, обхванати от проекта, и какво предстои.
Какво е Европейската гаранция за детето
Европейската гаранция за детето е инициатива на Европейската комисия и нейната цел е да предоставя насоки и инструменти за държавите от ЕС, за да се гарантира, че всяко дете в Европа, изложено на риск от бедност или социално изключване, има достъп до основни услуги:
  • безплатно образование и грижи в ранна детска възраст
  • безплатно образование и училищни дейности
  • безплатно здравеопазване
  • здравословно хранене
  • подходящо жилищно настаняване.
Комисията избра 7 държави членки: България, Германия, Гърция, Италия, Испания, Литва и Хърватия, на които предоставя финансиране за изпълнението на пилотни проекти по програмата с подкрепата на УНИЦЕФ.
В България проектът е фокусиран върху:
  • Деца с увреждания и затруднения в развитието
  • Деца от семейства в несигурна ситуация (например, в домакинства с ниски доходи; или в които има психични проблеми, злоупотреба с вещества, насилие)
  • Ромски деца от маргинализирани общности.
Целта му е да разшири достъпа и да подобри качеството на 4 вида услуги:
  • Патронажна грижа за семейства с малки деца
  • Ранна интервенция за деца с увреждания и затруднения в развитието,
  • Качествено приобщаващо предучилищно образование
  • Насочени към децата и семействата услуги за превенция и подкрепа с фокус върху децата от семейства в уязвимо положение.
Пилотните дейности се изпълняват в 10 общини на територията на три области - Бургас, Сливен и Стара Загора.
Пилотният проект
Пред "Дневник" Мария Златарева, директор "Социална политика" в УНИЦЕФ - България, отбелязва, че пилотният проект е започнал през октомври 2020 г. След консултации реалното изпълнение на дейностите на местно ниво е започнало през месец март 2021 г.
От недоверие към интеграция: Как Европейската гаранция помага на уязвимите деца в България
UNICEF Bulgaria/2022
Пилотният проект трябва да приключи до 31 март 2023 г. и трябва да обхване 13 280 деца и 7 960 родители, но до края не месец септември 2022 г. броят на обхванатите деца вече е 14 935.
По думите на Златарева основният проблем на тези общности е свързан с неравномерното териториално разпределение и липсата на социални услуги в някои общини, както и с недостатъчния капацитет на съществуващите услуги да работят с най-маргинализираните общности.
Поради тази причина основната цел на пилотния проект е да надгради вече съществуващи социални услуги и да въведе нови подходи за работа в общността, така че чрез работа на терен да се предоставя подкрепа на най-трудните за обхващане деца и семейства.
"На практика пилотният проект започна прилагането на новата социална услуга "Общностна работа", която беше въведена с новия Закон за социалните услуги и която трябва бъде изградена и в други общини", отбелязва Златарева и допълва: "Създаването на мобилни екипи и отварянето на изнесени офиси в общността позволява на социалните услуги да засилят превантивната подкрепа за най-уязвимите деца и семейства".
Тя обяснява, че освен предоставяне на информация и консултиране, мобилните екипи насочват децата и семействата към други услуги и улесняват достъпа им до здравни (записване при личен лекар, ваксинации) и образователни услуги (подготовка и записване в детска градина и училище), както и до програми за трудова заетост за родителите.
За изграждането на доверие между общностните и социалните услуги допринася факта, че на много места социалните асистенти в мобилните екипи са млади хора от ромската общност, които от една страна познават много добре проблемите на най-уязвимите деца и семейства, а от друга страна са "мост" между тях и институциите, допълва Златарева.
Промяна в нагласите
Мария Атанасова, управител на Център за обществена подкрепа - община Бургас, коментира пред "Дневник", че сред малцинствените общности в началото на проекта се е забелязвало, че хората, с които са влизали в контакт, са били по-недоверчиви, с нагласа да получат материална подкрепа.
"Към онзи момент, услугите, предоставяни от мобилния екип, бяха непознати и абстрактни за хората от общността. Те не успяваха да осмислят защо мобилният екип толкова често ходи в махалата и за какви цели ще се използва информацията, която споделят", разказва Атанасова.
От страна на екипа подробно било разяснявано, но независимо от това от страна на общността имало леко недоверие и страх. След няколко месеца усърдна работа обаче, те вече виждали в лицето на екипа хора, с които могат да споделят техните проблеми, тайни и страхове и знаели, че ще бъдат изслушани, подкрепени и ще им се окаже помощта, от която имат нужда.
"Към днешна дата може уверено да заявим, че екипът е отлично разпознат в общността, хората са много добре информирани каква помощ предлага услугата (Социална услуга "Общностна работа"-бел.ред.) и дори сами инициират контакт с екипа", допълва Атанасова.
От недоверие към интеграция: Как Европейската гаранция помага на уязвимите деца в България
UNICEF Bulgaria/2022
Тя изразява увереност, че "всичко което се свърши и продължава да се случва в рамките на проекта ще допринесе за промяна в нагласите и начина на функциониране на семействата".
"Многодетните майки и партньорите им са все по-уверени, категорични и съдействащи за използване на надеждна контрацепция за редуциране на непланирани бременности и раждания. Благодарение на фонда за спешна подкрепа е оказано посредничество на десетки здравнонеосигурени високорискови жени (многодетни и имащи изоставени деца) за поставяне на вътрематочна спирала", обяснява тя.
В рамките на проекта са обхванати много деца, които са записани на личен лекар, поставени са им имунизации, с което получиха възможност за достъп в детска градина и ходят редовно, а това, подчертава Атанасова, е основната стъпка по изграждане на навици, които ще им помогнат да не отпаднат от училище.
В детската градина се учат на правила и преодоляват езиковата бариера. При тези деца, които с удоволствие посещават институцията, се забелязва голям напредък и разлики във функционирането им спрямо техните братя/сестри, които не са посещавали, изтъква още тя.
По думите ѝ ранните "бракове" са голям проблем, базиран на традиции, който ще се преодолее с времето, но е въпрос на много години работа.
Необходимостта от превенция
Атанасова изтъква още, че проектът дава възможност да се работи изключително успешно по превенция, "нещо което до този момент, действително от съществуващите социални услуги (поне за Бургас) мога да твърдя, че не се е правило в този формат".
Тя обяснява, че принципът и насочването към услугите преди проекта е, че към социалните услуги се насочват случаи, за които е отчетен висок риск (получен е сигнал) извършено е проучване на сигнала от Отдел "Закрила на детето" и/или семейството е проявило активност, осъзнало е, че има проблем и е потърсило подкрепа.
Такива случаи са постъпвали в системата на услугите доста по-късно и реално, за да се подпомогне разрешаването на казуса се изисква огромен ресурс, а има пропуснати възможности, които е невъзможно да бъдат наваксани (достъп до здравеопазване, ясла и детска градина, контакт с връстници - социализация и други).
"Много по-лесно и ефективно е проблемът да се установи преди да се е задълбочил и да се помогне на семейството в един по-ранен етап. За да научи някой за проблемите на тези махали, то той трябва да достигне до тях, да разговаря със семействата", смята Атанасова.
В една от махалите, които обхващаме, хората споделят, че се чувстват забравени от всички и хвърлени далече в гората, за да си мислят другите, че щом не ги виждат, то те не съществуват. Споделят също, че освен нас, никой друг не ходи толкова редовно.
Тя коментира, че в голяма степен разрешаването на проблемите в общността е в ръцете на общините и те полагат усилия, но има и сериозни предизвикателства, пред които са изправени: "Развитите и добре работещи социални услуги са огромен фактор в подкрепата на хора от общността, но ограниченията в бюджетите възпрепятстват възможностите за комплексна подкрепа на домакинствата и системната и целенасочена превантивна работа".
От недоверие към интеграция: Как Европейската гаранция помага на уязвимите деца в България
UNICEF Bulgaria/2022/Stoykov
Като едно "огромно предимство на проекта" Атанасова изтъква, че към момента принципът на работа на социалните услуги е фокусиран върху решаване на проблема на конкретно дете в семейството и не е работено така комплексно, за да се обхванат и деца и проблеми, които в бъдеще биха били причина за попадане на случая в системата на закрила.
А какъв е планът
В средата на ноември България прие своя план за изпълнение на Европейската гаранция за детето.
Страната е определила амбициозна цел за намаляване на броя на децата под 18 години в риск от бедност или социално изключване със 196 750 в съответствие с европейската цел за намаляване на бедността до 2030 г., се посочва в плана.
От недоверие към интеграция: Как Европейската гаранция помага на уязвимите деца в България
UNICEF Bulgaria/2022/Stoykov
Според данните в него България е сред държавите, в които делът на децата в риск от бедност или социално изключване е значително по-висок от средния за ЕС - 33% или около 400 хил. през 2021 г. спрямо 23.8% за ЕС (през 2020 г.).
Планът е насочен приоритетно към няколко групи деца, сред които бездомни, с увреждания, с мигрантски или етнически малцинствен произход, от семейства с ниски доходи и други.
Някои от целите са:
  • Намаляване на дела на децата в риск от бедност или социално изключване
  • Разширяване на обхвата на децата от 0 до 7 години в образование и грижи в ранна детска възраст
  • Намаляване на дела на преждевременно напусналите образование и обучение
  • Намаляване на дела на учениците с резултати, по-ниски от критичните
  • Намаляване на броя на децата в резидентна грижа
  • Намаляване на детската смъртност
  • Повишаване обхвата на децата със задължителни имунизации
  • Намаляване на броя на раждания от момичета под 19 години
  • Разширяване на обхвата на децата с увреждания, ползващи здравни, социални и интегрирани здравно-социални услуги
  • Намаляване на процента на децата с наднормено тегло и със затлъстяване
  • Намаляване на пренаселеността на жилищата
В плана се посочва, че изпълнението му ще се финансира основно със средства от държавния бюджет и Европейските структурни и инвестиционни фондове и други източници.
От Министерството на труда и социалната политика коментираха пред "Дневник", че общо по програма "Образование" 2021-2027 г. и програма "Развитие на човешките ресурси" 2021-2027 г. са заделени над 136 млн. евро, с които се очаква да бъдат подкрепени повече от 200 хил. деца.
От социалното министерство отбелязаха още, че резултатите от проекта и добрите практики ще бъдат умножени и надградени при планирането на конкретни мерки за подобряване качеството на живот на децата в двугодишните планове за действие в изпълнение на дългосрочния план.
От там изтъкват, че "ключов момент в изпълнението на проекта е насърчаването на координацията и взаимодействието между социалните работници от отдел "Закрила на детето" и тези от социалните услуги по места и провеждането на координационни срещи между представители на социални услуги и социални работници по проекта (...) В резултат на проекта е укрепен капацитетът на системата за закрила на детето".
От недоверие към интеграция: Как Европейската гаранция помага на уязвимите деца в България
UNICEF Bulgaria/2022/Stoykov
Част от мерките по плана за действие вече са в процес на изпълнение. На 11 ноември мярката "Бъдеще за децата" по програма "Развитие на човешките ресурси" беше отворена за кандидатстване.
От недоверие към интеграция: Как Европейската гаранция помага на уязвимите деца в България
UNICEF Bulgaria/2022/Stoykov
Дейностите по проектите ще включват превенция на здравето и здравна профилактика, патронажна грижа за деца от 0 до 3 г., услуги за ранно детско развитие и здравно-социални услуги за деца и младежи, включително с увреждания, консултиране и посредничество за пазара на труда и други.
"Надграждане на капацитета на системите за закрила на детето" е втората мярка по програма "Развитие на човешките ресурси", която ще се реализира в изпълнение на Европейската гаранция за детето.
В края на септември 2022 г. по програма "Образование" беше обявена мярката "Обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие в училищното образование" - за подобряване на приобщаващия характер на училищната образователна система с фокус върху учениците от уязвими групи и намаляване дела на преждевременно напусналите училище.
Как се финансира
От Еврокомисията обясняват пред "Дневник", че значително финансиране от ЕС е налично за подкрепа на прилагането на гаранцията в допълнение към националните ресурси.
Това включва Европейския социален фонд (ЕСФ+). Държави членки с ниво на детска бедност над средното за ЕС (23.4% - в риск от бедност или социално изключване 2017 - 2019) трябва да разпределят най-малко 5% от своите средства по ЕСФ+ за справяне с детската бедност. Това важи и за България.
Държави с ниво на детска бедност под средното за ЕС са длъжни да разпределят подходяща сума.
Подготовката на националните планове за действие предизвика важни дискусии в страните членки, което се надяваме да доведе до значими промени в живота на децата в нужда, отбелязват от ЕК, допълвайки:
"Виждаме, че някои държави членки са инвестирали много в децата и много от мерките, препоръчани в Европейската гаранция за детето, вече са налице. Въпреки това, в държавите с по-висок дял деца в нужда, виждаме необходимост от подобряване на достъпа до грижи, образование, училищна храна, здравеопазване, здравословно хранене и подходящо жилище".