Евродепутатите одобриха забрана за нови бензинови и дизелови коли след 2035 г.

Европейският парламент официално одобри закон за ефективна забрана на продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили в Европейския съюз от 2035 г., целящ да ускори преминаването към електрически превозни средства и борбата с климатичните промени, предаде "Ройтерс".
Правилата ще изискват до 2035 г. производителите да постигнат 100% намаление на емисиите на въглероден диоксид от продадените нови автомобили, което би направило невъзможна продажбата в ЕС на нови превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива.

Идва нова ера: какви автомобили ще се карат след 2035 г.
"Оперативните разходи за електрическо превозно средство вече са по-ниски от оперативните разходи за превозно средство с двигател с вътрешно горене", каза докладчикът Ян Хойтема, добавяйки, че е от решаващо значение да се предложат по-достъпни електрически превозни средства на потребителите.
Държавите от ЕС постигнаха споразумение по сделката с евродепутатите през октомври, но сега правилата трябва да бъдат официално одобрени, преди да влязат в сила. Окончателното одобрение се очаква през март.
Пресслужбата на Европарламента съобщи, че новите правила са приети с 340 гласа "за", 279 гласа "против" и 21 гласа "въздържал се".
Новото законодателство набелязва пътя към нулеви емисии на CO2 от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства през 2035 г. (цел за целия автомобилен парк на ЕС за намаляване на емисиите на CO2, произвеждани от нови леки автомобили и микробуси със 100% в сравнение с 2021 г.), се посочва в съобщението. |
Междинните цели за намаляване на емисиите за 2030 г. са определени на 55% за леките автомобили и 50% за микробусите.
Други ключови мерки, предвидени в регламента, са:
- До 2025 г. комисията ще представи методология за оценка и докладване на данни за емисиите на въглероден диоксид през целия жизнен цикъл на леките автомобили и микробусите, продавани на пазара на ЕС, придружена от законодателни предложения, когато е целесъобразно.
- До декември 2026 г. комисията ще наблюдава разликата между нормите за допустими емисии и данните за потреблението на гориво и енергия в реални условия, ще докладва за методика за коригиране на специфичните емисии на производителите и ще предложи подходящи последващи мерки.
- Производителите, които имат малки производствени обеми за една календарна година (1000 до 10 000 нови автомобила или 1000 до 22 000 нови микробуса), могат да получат дерогация до края на 2035 г. (онези, които регистрират по-малко от 1000 нови превозни средства годишно, остават освободени).
- Настоящият механизъм за стимулиране на превозни средства с нулеви и ниски емисии (ZLEV), който насърчава производителите, продаващи повече такива превозни средства (с емисии от нула до 50g CO2/km, като например електрически превозни средства и добре функциониращи хибриди) с по-ниски цели за намаляване на емисиите на CO2, ще бъде адаптиран, за да отговори на очакваните тенденции в продажбите.
- От 2025 г. до 2029 г. целевият показател за ZLEV се определя на 25% за продажбите на нови автомобили и 17% за новите микробуси, като от 2030 г. стимулът ще бъде премахнат.
- На всеки две години, считано от края на 2025 г., комисията ще публикува доклад за оценка на напредъка към пътна мобилност с нулеви емисии.
Инвестиции и съпротива
Много европейски автомобилни компании вече обявиха инвестиции в електрификация.
Водещият европейски автомобилостроител "Фолксваген" (Volkswagen) миналата година обяви, че от 2033 г. ще произвежда в Европа само електрически модели.
Новото законодателство на ЕС обаче срещна съпротива от някои представители на бранша и държави, когато бе представено през юли 2021 г. В резултат окончателният вариант включва възможности за известна гъвкавост, например малките автомобилостроители, произвеждащи под 10 000 коли годишно, да могат да договарят по-ниски цели до 2036 г.