Брюксел предлага е-книжка за ЕС и нови правила за обучение на шофьори

Брюксел предлага е-книжка за ЕС и нови правила за обучение на шофьори

Брюксел предлага е-книжка за ЕС и нови правила за обучение на шофьори
Европейската комисия предложи единна електронна европейска шофьорска книжка да замени съществуващите в момента 27 вида документи за управление на превозни средства. Проектът за нова директива беше приет в сряда като част от мерки за подобряване на безопасността на пътищата и намаляването на броя на жертвите на катастрофи.
В момента между европейските държави има споразумение за признаване на шофьорските книжки, но при по-дълъг престой в една държава се изисква замяна на книжката. Ако идеята за цифровата шофьорска книжка бъде приета, тя би била първата в света, заяви транспортният еврокомисар Адина Валеан.
Комисията е заложила в директивата процедурите по замяна, подновяване или смяна на шофьорска книжка да се извършват само електронно.
Пробни периоди за младите шофьори
Предлага се и намаляване на възрастта за получаване на шофьорски права, като в целия ЕС тя да бъде свалена до 17 години. Младите шофьори ще могат да усвояват умения зад волана с придружител и да се явят на изпит още на 17 години, като получат право да шофират сами от 18-ия си рожден ден. От тази възраст те ще могат да работят и като професионален шофьор, категория "С", ако конкретната работа го позволява. Така според еврокомисията ще се помогне за справяне с недостига на професионални шофьори в ЕС.
В момента системата, при която младите шофьори не могат да управляват МПС без придружител една година след вземане на книжка, се прилага в Германия и Австрия, където минималната възраст е същата, като предлаганата от Комисията - 17 години.
Промени в шофьорските изпити
Европейската комисия предлага и съществени промени в съдържанието и изискванията за изпитите за получаване на правоспособност. Сред тях са въвеждане на изпитателен срок от най-малко две години за начинаещи шофьори, допускането младите водачи да вземат изпита си и да започнат с придружител, както и адаптирането на обучението и на листовките към шофиране на автомобили с автономно управление, умения за шофиране в присъствие на уязвими участници в движението като велосипеди, тротинетки и електрически велосипеди.
Предвижда се уменията за работа с асистиращи системи и други автоматизирани технологии да бъдат включени в изпитите, а в обучението да се дава информация как стилът на шофиране оказва влияние върху СО2 емисиите, например времето за смяна на предавките.
Брюксел предлага е-книжка за ЕС и нови правила за обучение на шофьори
Комисията мотивира тези изменения с факта, че макар шофьори да са само 8% от всички водачи на автомобили, два от пет фатални сблъсъка включват водач на възраст под 30 години.
Ще бъде променена и разрешената маса на превозно средство от категория "B" за превозни средства с алтернативно гориво, тъй като техните батерии могат да са по-тежки от сегашните стандарти, макар да са с нулеви емисии.
Залагат се и промени в оценката на медицинската годност на шофьорите, като се вземат предвид напредъка при медицинско лечение на заболявания като диабет, за които ще се изискват по-малко проверки.
Последните изследвания и доказателства за рисковете, свързани с възрастта на водача, показват, че хората са
все по-годни да се шофират отвъд текущите възрастови прагове. За да се подобри тази възможност, се предлага възрастта, от която властите могат да искат увеличаване на честотата на медицинските проверки да се покачи от 50 години, както е сега, до 70 години.
За категориите книжки "А", "А1", "A2", "АМ", "Б", "Б1", "БЕ" се предлага шофьорите да се самооценяват, като сами декларират дали страдат от заболявания и медицински състояния по определен списък
На общопрактикуващите лекари ще бъде предложена програма за онлайн обучение, за да могат по-добре да оценяват състоянието на кандидатите за медицински скрининг за шофиране, съобщава еврокомисията.
Глобите в чужбина
В трета директива - за трансграничното правоприлагане, са съдържат промени, които да гарантират, че нарушителите на правилата с чужди регистрационни номера няма да остават ненаказани.
По данни от 2019 г. около 40% от нарушенията, направени в чужбина, остават ненаказани, защото нарушителят не е идентифициран или глобата не е платена. Около 15% от автоматично откритите нарушения в ЕС са извършени от шофьори с чуждестранни номера, като в 96% от случаите става въпрос за превишена скорост.
Затова еврокомисията иска даде на правоприлагащите органи правото на достъп до националните регистри на шофьорските книжки и да се разшири списъкът на нарушенията, за които ще се търси санкция и на чуждестранни МПС. Сега те са четири - преминаване на червен светофар, шофиране в нетрезво състояние, превишена скорост и неносене на предпазен колан. Предлага се към тях да се добавят:
  • неспазване на достатъчно разстояние от превозното средство отпред
  • опасно изпреварване
  • опасно паркиране
  • пресичане на една или повече бели непрекъснати линии
  • шофиране в грешна посока
  • неспазване на правилата за използване на аварийни коридори
  • използването на претоварено превозно средство.
Комисията смята, че тези допълнения ще помогнат за намаляване на безнаказаността за подобни престъпления и ще подобрят способността на властите да наказват всички нарушители, независимо дали са местни или са чуждестранни номера.
96% от нарушенията, извършвани от автомобили с чуждестранна регистрация в ЕС, са за превишена скорост
Reuters
96% от нарушенията, извършвани от автомобили с чуждестранна регистрация в ЕС, са за превишена скорост
Предлага се да бъде въведена нова система, според която властите могат да отнемат книжка за тежко нарушение и на водач, който има документ за правоуправление, издаден от друга европейска държава. Сега, когато сериозно нарушение води до лишаване от право за управление, то не може да се прилага в целия ЕС, ако водачът е извършил нарушението в друга държава членка.