От Европарламента: Отлагане забраната за двигателите на колите ще убие Зелената сделка

Отлагане на забраната за продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене ще убие Зелената сделка. Това заяви в понеделник пред "Ройтерс" председателят на комисията за околна среда в Европейския парламент Паскал Канфен.
В петък шведското председателство на Съвета на ЕС обяви, че окончателното гласуване на регламента, според който в ЕС да не могат да се продават нови бензинови и дизелови коли след 2035 г., е отложено за неопределено време заради резерви на няколко държави.
Тогава стана ясно, че посланиците на Германия, Италия и Полша са гласували против насрочването на окончателното гласуване в съвета, а България се е въздържала.

С рамо от България забраната на дизелови и бензинови коли в ЕС е отложена
Канфен (Франция, "Обнови Европа") казва, че засега от него не е искано да бъдат възобновени преговорите по новото законодателство, което беше договорено в края на миналата година и одобрено от Европейския парламент през януари.
Според него отварянето на регламента за емисиите от колите би увеличило риска и други внимателно договорени решения по политиките в областта на климата да бъдат развалени в последния момент.
"Това би убило Зелената сделка. Така че не, няма начин", казва Канфен пред "Ройтерс". |
ЕС си поставя за цел постигането на въглеродна неутралност на икономиката си до 2050 г. и намаляването на емисиите от автомобилния транспорт е едно от ключовите предложения на Европейската комисия, тъй като колите произвеждат една четвърт от СО2 емисиите от транспорта.

Новият зелен транспорт: Колите не пушат, зарядните станции са през 60 км
Германия, която е най-големият производител на автомобили в Европа, обаче настоява т. нар. синтетични горива, да останат като възможност за продължаване на производството на нови автомобили с вътрешно горене и след 2035 г.
Министърът на транспорта на Германия изрази надежда да бъде намерено решение, макар че "Политико "писа, че германският канцлер Олаф Шолц и председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, които обсъдиха въпроса в неделя, не са постигнали съгласие.
След месеци на преговори Европейският парламент, комисията и държавите - членки на ЕС, миналата година се съгласиха със закон, който изисква всички нови автомобили, продавани в ЕС от 2035 г., да имат нулеви емисии на CO2, което на практика прави невъзможно продажбата на автомобили с двигател с вътрешно горене след тази дата.
"Ние сме на прав път", каза Фолкер Висинг в кулоарите на заседание на кабинета в Мезеберг, близо до Берлин.
Той добави, че е съгласен с Фон дер Лайен, че целите на ЕС за климата трябва да бъдат изпълнени и въпросът е как да се интегрира отвореността към технологиите в закона.
Законът на ЕС гласи, че комисията ще направи предложение за това как превозни средства, работещи с CO2 неутрални горива, могат да се продават след 2035 г., ако това е в съответствие с целите за климата.
Окончателното гласуване на регламента, след което той щеше да влезе в сила, беше насрочено за вторник. Сега той е отложен за неопределено време, като Европейската комисия и Швеция, която е ротационен председател на ЕС, водят преговори с държавите за постигане на споразумение.