От Европарламента: Отлагане забраната за двигателите на колите ще убие Зелената сделка

На живо
Заседанието на Народното събрание

От Европарламента: Отлагане забраната за двигателите на колите ще убие Зелената сделка

Френският евродепутат от "Обнови Европа" Паскал Канфен е председател на екокомисията в Европарламента
European parliament (audiovisual service)
Френският евродепутат от "Обнови Европа" Паскал Канфен е председател на екокомисията в Европарламента
Отлагане на забраната за продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене ще убие Зелената сделка. Това заяви в понеделник пред "Ройтерс" председателят на комисията за околна среда в Европейския парламент Паскал Канфен.
В петък шведското председателство на Съвета на ЕС обяви, че окончателното гласуване на регламента, според който в ЕС да не могат да се продават нови бензинови и дизелови коли след 2035 г., е отложено за неопределено време заради резерви на няколко държави.
Тогава стана ясно, че посланиците на Германия, Италия и Полша са гласували против насрочването на окончателното гласуване в съвета, а България се е въздържала.
Канфен (Франция, "Обнови Европа") казва, че засега от него не е искано да бъдат възобновени преговорите по новото законодателство, което беше договорено в края на миналата година и одобрено от Европейския парламент през януари.
Според него отварянето на регламента за емисиите от колите би увеличило риска и други внимателно договорени решения по политиките в областта на климата да бъдат развалени в последния момент.
"Това би убило Зелената сделка. Така че не, няма начин", казва Канфен пред "Ройтерс".
ЕС си поставя за цел постигането на въглеродна неутралност на икономиката си до 2050 г. и намаляването на емисиите от автомобилния транспорт е едно от ключовите предложения на Европейската комисия, тъй като колите произвеждат една четвърт от СО2 емисиите от транспорта.
Германия, която е най-големият производител на автомобили в Европа, обаче настоява т. нар. синтетични горива, да останат като възможност за продължаване на производството на нови автомобили с вътрешно горене и след 2035 г.
Министърът на транспорта на Германия изрази надежда да бъде намерено решение, макар че "Политико "писа, че германският канцлер Олаф Шолц и председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, които обсъдиха въпроса в неделя, не са постигнали съгласие.
След месеци на преговори Европейският парламент, комисията и държавите - членки на ЕС, миналата година се съгласиха със закон, който изисква всички нови автомобили, продавани в ЕС от 2035 г., да имат нулеви емисии на CO2, което на практика прави невъзможно продажбата на автомобили с двигател с вътрешно горене след тази дата.
"Ние сме на прав път", каза Фолкер Висинг в кулоарите на заседание на кабинета в Мезеберг, близо до Берлин.
Той добави, че е съгласен с Фон дер Лайен, че целите на ЕС за климата трябва да бъдат изпълнени и въпросът е как да се интегрира отвореността към технологиите в закона.
Законът на ЕС гласи, че комисията ще направи предложение за това как превозни средства, работещи с CO2 неутрални горива, могат да се продават след 2035 г., ако това е в съответствие с целите за климата.
Окончателното гласуване на регламента, след което той щеше да влезе в сила, беше насрочено за вторник. Сега той е отложен за неопределено време, като Европейската комисия и Швеция, която е ротационен председател на ЕС, водят преговори с държавите за постигане на споразумение.