Германия сглоби съюз срещу спирането на двигателите с вътрешно горене до 2035 г

На живо
Дебатът в ЕП за бъдещето на ЕС

Германия сглоби съюз срещу спирането на двигателите с вътрешно горене до 2035 г

Германия сформира съюз с Италия и някои източноевропейски страни, които се противопоставят на планираното постепенно спиране на двигателите с вътрешно горене от 2035 г., и те искат да направят свое собствено предложение.
Министрите на транспорта от Чехия, Германия, Италия, Полша, Румъния, Унгария и Словакия се срещнаха в понеделник, за да обсъдят промени в плановете на Европейския съюз. За изненадващата промяна миналия вторник помогна и България, която се въздържа при ключово гласуване. Но "Ройтерс" не съобщава сега тя да е била сред участвалите в обсъждането.
"Предложението се нуждае от спешни промени", каза германският министър на транспорта Фолкер Висинг в понеделник. По думите му скептицизмът относно постепенното премахване на превозните средства с вътрешно горене се споделя от Италия, Полша и Чехия, наред с други страни.
Той добави, че групата иска отделна категория автомобили с двигатели с вътрешно горене, които могат да работят със синтетични, въглеродно неутрални горива след 2035 г. "Забраната за двигателя с вътрешно горене, когато той може да работи по климатично неутрален начин, изглежда грешен подход за нас."
Законът за CO2, основният инструмент на ЕС за ускоряване на преминаването на Европа към електрически превозни средства, беше спрян по-рано този месец след съпротива от Германия в последния момент. Това изненада политиците в Брюксел и други държави-членки, тъй като страните от ЕС и Европейският парламент вече се бяха споразумели за сделка по закона миналия октомври.
Германия сглоби съюз срещу спирането на двигателите с вътрешно горене до 2035 г
Reuters
Чехия предлага 4 години преходен период
"Нашето усилие е, в областта на Евро 7, да направим тези условия наистина реалистични, да ги направим постижими", каза чешкият министър на транспорта Мартин Купка в телефонно интервю за "Ройтерс" след срещата в Страсбург, която той свика. Чехия заяви, че страните имат резерви относно краткия период за приемане на нормата, която според предложенията трябва да влезе в сила в средата на 2025 г. за автомобили. Той предложи четиригодишен период за влизане в сила на нормата, заедно с някои технически промени, за да даде време на индустрията да се подготви и да засили технологичните мерки.
"Ако сме наистина сериозни в опитите си да доведем Европа до по-голяма въглеродна неутралност, мисля, че това наистина означава въвеждане на технологично реалистични мерки", каза Купка.
Вместо това исканията, направени главно от германското правителство за освобождаване на двигатели, използващи синтетични (е-)горива от регламента, блокираха официалното решение на 7 март.
Синтетичните горива се произвеждат чрез комбиниране на водород с въглероден диоксид. Резултатът от изгарянето им може да бъде уловен от атмосферата. Тези горива се считат за неутрални по отношение на климата само ако енергията, необходима за тяхното производство и техните компоненти, се генерира от възобновяеми източници.
  • Споменатите страни могат да формират блокиращо малцинство в рамките на Европейския съюз. За да одобрят забраната, 15 от 27-те държави-членки на ЕС - съставляващи най-малко 65% от общото население на блока, ще трябва да гласуват "за".
  • Германия е най-населената страна в ЕС, докато Италия е на трето място, а Полша - на пето. Без подкрепата на Германия постигането на мнозинство, отговарящо на изискването от 65%, беше малко вероятно, което наложи отлагането на гласуването.
Фолкер Висинг каза в началото на март, че Европейската комисия все още не е изготвила допълнителен проектозакон за това как автомобили и микробуси, работещи с климатично неутрални горива, могат да бъдат регистрирани в ЕС след 2035 г.
След заседание на кабинета германският канцлер Олаф Шолц каза, че цялото правителство очаква комисията да направи предложение за това как подобни електронни горива могат да се използват след 2035 г. Германският финансов министър Кристиан Линднер каза, че новорегистрираните превозни средства с вътрешно горене трябва да бъдат изключени от забраната след 2035 г. "Нуждаем се от тази правно сигурна, ясна връзка между решението за ограниченията на вече регистрираните и възможността за нови регистрации", каза Линднер.
Германия сглоби съюз срещу спирането на двигателите с вътрешно горене до 2035 г
audiovisual.ec.europa
Тъй като технологията на двигателите с вътрешно горене ще продължи да остава важна в целия свят, износител на автомобили като Германия трябва да запази необходимия опит в тази област, добави той. За неговата партия, либералната "Свободни демократи", технологичната отвореност е висок приоритет, добави Линднер.
Плановете за намаляване на вредните за климата емисии на CO2 от нови ванове и автомобили със 100% до 2035 г. са част от по-голям пакет за справяне с изменението на климата - така нареченият пакет Fit for 55, който от своя страна е част от Европейската зелена сделка. ЕС иска да намали своите емисии на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г. и да постигне климатична неутралност до 2050 г.
Италианският премиер Джорджиа Мелони приветства решението за отлагане на гласуването в ЕС като "италиански успех". Тя каза, че позицията на италианското правителство "е ясна: справедлив, устойчив преход трябва да бъде планиран и осъществен внимателно, за да се избегнат негативни последици по отношение на производството и заетостта".
"Правилно е да се стремим към нулеви емисии на CO2 възможно най-скоро, но държавите трябва да бъдат оставени свободни да поемат по пътя, който считат за най-ефективен и устойчив. Това означава да не затваряме вратата за чисти технологии, които са различни от електрическите [превозни средства]", добави Мелони.
  • В изявление, изпратено до представителите на 27-те държави-членки на ЕС, Италия подчертава, че "като определя цел за намаляване на емисиите от 100% до 2035 г. и не предоставя стимули за използването на възобновяеми горива, регламентът не е в съответствие с принципа на технологична неутралност."
  • Освен това в документа се посочва, че "автомобилите с двигател с вътрешно горене са собственост на граждани с ниски доходи и ще останат на пътя след 2035 г. Успехът на електрическите автомобили ще зависи много от това колко достъпни ще станат за тези граждани".
Полша също е сред страните членки, които повдигнаха възражения срещу забраната. "Ние сме от самото начало и винаги сме против забраната за продажба на автомобили с вътрешно горене след 2035 г.", каза полският министър на климата и околната среда Анна Москова в Брюксел на конференция за фотоволтаиците, цитирана от агенция PAP.
Германия сглоби съюз срещу спирането на двигателите с вътрешно горене до 2035 г
audiovisual.ec.europa
"В задкулисните дискусии има все повече скептични гласове. Щатите се събуждат и изчисляват, че 2035 г. не е толкова далеч. Особено тези по-малки страни, които, както можете да си представите, ще бъдат наводнени с чужди технологии. Техните общества започват да разбират тази реалност, разбират последствията за себе си", допълни Москова.
В сряда френският министър на транспорта Клеман Бон призова Германия да подкрепи забраната на ЕС за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., изразявайки съжаление за това, което той нарече "форма на бунт" от Берлин. "Ако не запазим тази амбиция, ще бъдем пометени индустриално и екологично", каза Бон.
"С контрасигнали няма да успеем да създадем достъпната за всички електрическа кола", каза още той. "Сигналът беше ясен: беше подкрепен, включително и от Германия. Беше приет по време на френското председателство на ЕС като голяма амбиция", подчерта Бьон.