Британските работодатели са под напрежение заради липса на квалифициран персонал

Разочарован от образователната система на Англия, Саймън Билтклиф прекарва много време в обучение на нови служители в своята маркетингова фирма в "меките умения", от които той и много работодатели казват, че мудната икономика на страната има голяма нужда, разказва "Ройтерс".
Установявайки, че новоназначените често се затрудняват да реагират бързо, той им поставя предизвикателства на работното място, за да се научат да решават проблеми с добро темпо и в екипи. Много от тях не се адаптират, което води до големи съкращения след три- и шестмесечни оценки.

Пенсиониралите се рано британци не искат да работят въпреки растящите разходи за живот
В цяла Великобритания разочарованието на Билтклиф се споделя от фирми, които казват, че училищата, техническите колежи и стажантските програми не осигуряват служителите, от които се нуждаят, от програмисти до квалифицирани машинисти.
Фирмата на Билтклиф, Webmart, съветва клиенти за въглеродния отпечатък на техните маркетингови операции.
Билтклиф описва образователната система като "неподходяща за целта" в една променяща се икономика, където растежът на автоматизацията и изкуственият интелект ще направят творческите умения и адаптивността още по-важни.

Докато Великобритания може да се похвали с водещи в света университети, топ учени и нарастващ дял на младите хора, които продължават академичното си обучение след 18 години, по-малко от една пета от 25-64-годишните имат професионална квалификация в сравнение с повече от половината в Германия според Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
Очаква се министърът на финансите Джеръми Хънт да коментира недостига на умения в изявление за бюджета в сряда, което ще представи като план за растеж на британската икономика - единствената в Г-7, която все още не е възстановила размера си отпреди пандемията.
Но минали опити за обучение на повече служители доведоха до влошаване на проблема с някои мерки, а всяко голямо подобрение на системата за умения след 16 години вероятно ще отнеме години.
Недостигът на квалифицирани работници не е уникален за Великобритания, но се изостри от излизането на страната от Европейския съюз, което създаде повече бюрокрация и разходи за работодателите, наемащи служители от блока. Това допринесе за скока на незаетите работни места до рекордни нива миналата година. |
Позициите в дигиталните сфери растат четири пъти по-бързо от работната сила като цяло и има средно 173 хил. свободни работни места на месец за дигитални професии, което струва на икономиката десетки милиарди паундове всяка година според правителството.
Билтклиф и други работодатели твърдят, че трябва да се направят промени не само в следучилищното обучение, но и в самите училища, които те и някои образователни активисти критикуват за все по-засиленото насърчаване на запаметяването на тестове за сметка на творческото мислене и практическото обучение.
Фондация Edge, която се стреми да подобри връзките между образованието и работодателите, казва, че времето за предмети като компютърни технологии и практическа научна работа е било намалено през последното десетилетие. |
Предметите, при които има голямо увеличение през последното десетилетие, включват география и история.
Въпреки фокуса върху изпитите около 100 хил. души напускат училище всяка година, без да покриват необходимите стандарти по английски и математика, а Великобритания има един от най-високите проценти сред водещите световни икономики на млади хора, които не са в сферите на образованието, пазара на труда или обучението.
В отговор на въпрос на "Ройтерс" за данните на фондация Edge министерството на образованието заяви, че всяко държавно финансирано училище е "задължено да преподава широка и балансирана учебна програма".
Промени в обучението
Без бърза реформа на системата за обучение британският набор от висококвалифицирани възрастни вероятно ще намалее още повече в сравнение с други страни, предупреди ОИСР.
Групите на работодателите призовават Хънт да засегне въпроса как се финансира обучението в речта си за бюджета.
От 2017 г. фирмите с годишна сметка за заплати над 3 милиона паунда са задължени да плащат специален данък, вложен във фонд, от който компаниите могат да черпят за обучение.
Работодателите казват, че често не могат да намерят подходящи курсове за обучение, а над 2 милиарда паунда неизползвани събрани средства са отишли в държавната хазна.

Конфедерацията на британската индустрия, лобистка бизнес група, иска Хънт да позволи на фирмите да инвестират парите в по-широка гама от обучения, а не само в стажове, позовавайки се на собственото си изследване, което прогнозира, че 9 от 10 британски работници ще трябва да се преквалифицират до 2030 г., за да се адаптират към промените в икономиката.
Министерството на финансите каза в събота, че Хънт ще обяви обучение за връщащи се на работа възрастни хора, което ще бъде по-гъвкаво и по-кратко от други програми, наред с разширяването на схема за преквалификация в сфери като строителство и технологии.
Корпоративните лидери признават, че работодателите също трябва да направят повече сами и дават приоритет на обучението дори в слаби времена.
Лъч светлина
Оли Нютън, изпълнителен директор на фондация Edge, коментира, че има лъч светлина, включително училища, които изпробват нови идеи.
"Мисля, че има истински импулс да се направи нещо различно", смята Нютън.
Едно такова училище е публично финансираното XP в Донкастър.
Децата, които се присъединяват към XP на 11-годишна възраст, веднага отиват на пътешествие до планините на Англия или Уелс, за да се научат да се справят с новите предизвикателства и важността на работата в екип.
Вдъхновен от училищата за обучение, базирано на проекти в Съединените щати, XP изпраща учениците извън класните стаи, за да се задълбочат във въпроси като миграцията или въздействието от затварянето на местната минна индустрия, изисквайки от тях да си общуват с възрастни и да разберат околния свят. |
По думите на Клайра Солтер, директор на XP, нейните ученици "могат да влязат на всяко интервю с увереност и да говорят за себе си".
Докато напуснат XP на 16 години, всички ученици имат опит с говоренето пред групи от 250 души за работата си.
Миналата година всичките 50 ученици, които са завършили XP, са останали в образованието или са започнали работа или обучение, докато процентът на 16-17-годишните, които не са в системите на образованието, заетостта или обучението в Донкастър, е бил близо 5 на сто в началото на 2022 г.
"Интересуваме се наистина от неща, които надхвърлят нормалния училищен живот и подготвят децата за тяхното бъдеще", каза Солтър.