"Обикновено Унгария прави така": Спорове в коалицията в Германия спъват решения на ЕС

"Обикновено Унгария прави така": Спорове в коалицията в Германия спъват решения на ЕС

Олаф Шолц
Reuters
Олаф Шолц
Първата трипартийна коалиция на Германия от десетилетия насам беше създадена в момент на криза миналата година, когато единството беше от първостепенно значение. Сега, когато среща големи структурни предизвикателства, дълбоките различия между партиите изплуват отново, забавяйки ключови решения както у дома, така и на европейската сцена, пише "Ройтерс".
Руската инвазия в Украйна и произтеклата от нея енергийна криза принудиха социалдемократите (SPD) на канцлера Олаф Шолц, Зелените и про-бизнес ориентираните свободни демократи (FDP) да прекрачат традиционни червени линии миналата година и да постигнат твърди компромиси за ядрената енергия, въглищата и отбраната.
Сега обаче, когато неотложността на това да действат обединени намалява, започват спорове около ключови за тях политики.
По-специално Зелените, но също и социалдемократите, искат повече инвестиции в прехода към нисковъглеродна икономика. Свободните демократи, от друга страна, искат връщане към стабилни публични финанси, след като одобриха стотици милиарди евро извънредни разходи по време на пандемията и енергийната криза.
Миналата седмица тези разногласия накараха лидера на FDP и министър на финансите Кристиан Линднер, който изключи възможността за увеличаване на данъците, да отложи представянето на бюджета за 2024 г.
Рискът, казват анализатори, включително Карстен Бжески, главен икономист в ING Германия, е, че подобни разриви могат да забавят проекти, необходими за модернизиране на най-голямата икономика в Европа.
Около 30 правителствени инициативи сега се бавят от самата коалиция, независимо дали става дума за ускоряване на изграждането на обществена инфраструктура или ограничаване на бюрокрацията по проекти за възобновяема енергия.
Юлия Ройсхенбах, политолог от Берлинския свободен университет, каза, че FDP по-специално действа като "вътрешна опозиция на собственото си правителство" в своите опити да повиши авторитета си след поредица от горчиви поражения на регионални избори.
Споровете в германската коалиция се пренасят и в политиката на Европейския съюз, предизвиквайки раздразнение сред партньорите.
Блокът трябваше да отложи гласуване, първоначално насрочено за миналата седмица по ключов закон за прекратяване на продажбите на нови автомобили, отделящи въглеродни емисии, през 2035 г. след възражения в последния момент от министъра на транспорта Фолкер Висинг от FDP срещу това, което изглеждаше като отдавна договорен ход.
През последната година колебанията на Германия за изпращането на тежко въоръжение в Украйна също подразниха партньорите от ЕС и НАТО.
Бжески каза, че макар германските правителства да са се научили да се справят с кризи, "те нямат добри резултати при справянето със структурния преход - и в това се намираме сега".
В отговор на подобни критики говорител на правителството каза, че Берлин вече предприема действия, за да се справи с множество предизвикателства, породени от прехода към въглеродно неутрална икономика.
"Това са процеси, които отнемат известно време. Но правителството вече прие много решения през първата си година и половина, за да стимулира трансформацията. И ще продължи да го прави", допълни той.
Битка за оцеляване
Германската политическа система, установена след нацистката епоха, гарантира споделянето и ограничаването на властта много повече, отколкото в страни като Великобритания или Франция, коментира Филип Кьокер, политолог от университета в Хановер.
Пропорционалното представителство, например, означава, че коалиционните правителства са нещо обичайно, което може да забави вземането на решения.
Но докато някои разногласия между партньори едва ли са необичайни, анализатори и хора от управлението казват, че липсата на опит, изборният натиск и многообразието на тази коалиция са допринесли за безизходицата.
"Твърде много спорни теми просто се предават нагоре", каза друг високопоставен правителствен източник.
В необичайна размяна на писма миналия месец Линднер и министърът на икономиката Роберт Хабек от Зелените спориха за бюджетните планове, като Хабек изрази загриженост, че няма да има достатъчно средства за екологични проекти.
За разлика от Хабек или Шолц, Линднер е и лидер на своята партия, което го поставя в особено трудно положение като човек, отговорен за правителствената политика, но за когото се очаква и да се хареса на избирателите. Това може да изисква нелеки компромиси, особено като се има предвид, че FDP сега се бори за оцеляването си.
В социологическите проучвания партията получава само 5%, около половината от това, което спечели на изборите през 2021 г. и на прага на резултата, който е необходим за влизане в парламента.
Кристиан Линднер
Reuters
Кристиан Линднер
Има и разделения между социалдемократите и Зелените - правителството реши наскоро например да отложи плановете за съвет за национална сигурност, тъй като канцлерството, управлявано от социалдемократите, и външното министерство, ръководено от Зелените, не можаха да се споразумеят кой да го управлява, според двамата правителствени източници.
Шолц, който често е критикуван, че е прекалено предпазлив, теоретично може да използва правото си да издава обвързващи политически насоки, за да каже на министрите какво да правят, каза Кьокер. Но изтъкването само на един министър може да доведе до излизане на партията на този министър от коалицията, допълни той.
Вместо това Шолц е избрал да омаловажава различията и да се стреми да гарантира, че всяка партия се чувства добре представена, смята Геро Нойгебауер, политолог от Берлинския свободен университет.
"Преди всичко той иска да запази коалицията "светофар" единна, дори и това да отнема повече време за вземане на решения", допълни той, използвайки популярното описание на коалицията според цветовете на партиите - червено, зелено и жълто. "Това е цената".
Проблеми за Европа
"Файненшъл таймс" също коментира темата, като отбелязва, че напрежението в управляващата коалиция в Германия все повече спъва решенията на ЕС, подкопава репутацията на Берлин в Европа и накърнява доверието в блока във всичко - от зелени политики до помощ за Украйна.
Изданието също припомня, че страната заяви, че ще гласува против вече договорените планове на ЕС за забрана на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., освен ако не бъдат направени изключения за автомобили, които могат да работят с въглеродно неутрални е-горива.
Този ход разкри разделенията в правителството на Олаф Шолц. Либералният министър на транспорта е този, който води твърдата линия за автомобилите, за ужас на Зелените, коментира ФТ.
"Репутацията на Германия наистина отслабва в Европа - тя е смятана за непредвидима и ненадеждна", каза европейски дипломат в Берлин. "Коалиционното напрежение се превръща в европейски проблем", допълни той.
Представители в Берлин твърдят, че критиките са несправедливи. "Хората в Брюксел обичат да създават впечатлението, че всички с изключение на Германия са съгласни с всичко - което е пълна глупост", каза един от тях.
Но депутатите от управляващите партии в Германия започват сериозно да се тревожат за репутацията на страната. "Това е унищожително", каза депутат от социалдемократите. "Ние просто отстъпваме от влиянието си в Брюксел, защото други страни си мислят: какво, по дяволите, правят германците сега?"
Ходът на Берлин за двигателите с вътрешно горене е само най-новият пример за опозиционен подход, който според партньорите на Германия пречи на взимането на решения в ЕС. От финансовата помощ за Украйна до реформата на правилата за дълга и дефицита на ЕС, съюзниците виждат ролята на Германия в някои важни досиета като некооперативна и понякога направо разрушителна.
Един дипломат от ЕС каза, че на срещи в Брюксел германски аташета - а в някои случаи дори министри - често представят една позиция, само за да променят курса минути по-късно след телефонен разговор с Берлин.
На други срещи германски представители понякога изобщо не са в състояние да предложат ясна политическа линия, тъй като коалицията в Берлин все още я обмисля, коментираха други дипломати.
Водещ фактор за липсата на контрол са нестабилните отношения между коалиционните партньори, особено Зелените и либералните свободни демократи. Откакто трипартийната коалиция на Шолц беше сформирана в края на 2021 г., FDP претърпя поредица от поражения на регионалните избори: в две провинции беше изхвърлена от правителството, а в други два загуби представителството си в местния парламент.
FDP и нейният лидер, финансовият министър Кристиан Линднер, сега са подложени на нарастващ натиск да спрат спада, като бъдат по-настоятелни в правителството.
Публично обаче министрите настояват, че работят в перфектна хармония, особено след двудневна среща на кабинета в Мезеберг.
"От техническа гледна точка коалицията работи много, много добре заедно", каза миналата седмица Роберт Хабек, министърът на икономиката от Зелените. "И като хора всички се разбираме много добре", допълни той.
Но в коментари, които някои тълкуваха като удар срещу FDP, той добави: "Като (министър) в правителството вие служите преди всичко на страната, а не на собствената си среда, собствената си партия, собствения си медиен балон, собствените си последователи в "Туитър". Клетвата, която положихме, означава. . . трябва да оставите всичко останало настрана".
Междувременно недоволството нараства от привидната неспособност на Шолц да прекрати коалиционните спорове и да спре ескалацията им. "Той е просто слаб лидер", каза един зелен депутат. "Партньорите се карат през цялото време и той не се намесва, за да го спре."
Раздразнението от непоследователността на Германия по отношение на Европа тлее от известно време.
Линднер беше обвинен за големи забавяния на изплащането на милиарди евро помощ от ЕС за Украйна миналата година, след като настоя тя да бъде под формата на безвъзмездни средства, а не на заеми.
Високопоставени служители в администрацията на президента на САЩ Джо Байдън изразиха разочарованието си от това колко време му отнема на Брюксел да отпусне помощта.
Линднер освен това постави под въпрос предложенията на ЕС за реформиране на фискалните правила на блока за публичния дефицит и дълг. Брюксел представи плана си миналия ноември и иска да приеме законодателството преди европейските избори догодина. Но Линднер каза, че се притеснява, че предложението на Европейската комисия ще разводни фискалната дисциплина в блока.
Олаф Шолц, Кристиан Линднер и Роберт Хабек
Reuters
Олаф Шолц, Кристиан Линднер и Роберт Хабек
Германия се противопостави и на действията на ЕС миналата година за налагане на таван на цената на газа, дразнейки Италия, която лобираше за това от началото на войната в Украйна.
Но германските официални лица даваха сигнали, че се противопоставят на тавана в продължение на месеци. Намесата на Висинг по въпроса с двигателите с вътрешно горене обаче беше изненада в Брюксел, където е рядкост правителствата да се опитват да блокират договорените политики толкова късно в процеса.
Берлин се опита да омаловажи въпроса и отхвърли предположенията, че министрите са разделени. Говорителят на Шолц каза по-рано този месец, че Висинг отразява "позицията на цялото правителство".
Но в Брюксел не можеха да повярват, че Германия ще повдигне възражения срещу политика, която е ключова част от закона за климата, Зелената сделка на ЕС, и която вече беше договорена от държавите членки, Европейския парламент и Комисията. "Обикновено само Унгария прави това", каза европейски дипломат.