На референдум парижани решават съдбата на електрическите тротинетки

Парижани се отправят днес към урните, за да гласуват по един необичаен въпрос - електрическите тротинетки.
Обществото ще реши на референдум дали да забрани споделените електрически тротинетки в целия град. Резултатът може да превърне Париж в най-големия град в света, прогонил операторите на такива тротинетки под наем, пише "Блумбърг".
Градът от години се опитва да ограничи бързото им разрастване, като намали броя на операторите за споделяне на тротинетки до три, създаде специални зони за паркиране и наложи ограничения на скоростта. Но властите в Париж, признавайки, че им липсват правомощия да ги регулират напълно, сега прибягват до референдум, за да видят дали гласоподавателите ще предпочетат да ги забранят.
"Тази тема буди много разногласия", каза кметът на Париж Ан Идалго, когато обяви гласуването през януари. "Лично аз смятам, че трябва да спрем това", допълни тя.
Идалго посочи използването на обществено пространство от частните оператори и безопасността на ползвателите като едни от най-належащите проблеми, докато новите опции за придвижване стават все по-популярни.
Критиците на референдума обаче изразиха опасения за ниската избирателна активност. Тротинетките ще бъдат единственият въпрос в бюлетината и само една избирателна секция ще бъде отворена във всички райони с изключение на един. Местните и общите избори обикновено включват десетки места в по-големите райони. Гласовете, подадени чрез пълномощници, които обикновено се използват на тези избори, няма да бъдат разрешени. |
Резултатите ще бъдат задължителни, независимо от участието.
"Това ще бъде експеримент", каза Давид Бейар, заместник-кмет по общественото пространство и транспорта. "Имаше борба за власт с тези мултинационални оператори и прекарахме известно време, за да получим отстъпки от тях. Обществеността също обсъжда въпроса и ние отваряме дискусията за хората", допълни той.
След като Париж обяви гласуването, френското правителство посочи, че също ще се стреми да затегне регулациите за споделените тротинетки. Министърът на транспорта Клеман Бон обяви план за действие в сряда, който ще определи минимална възраст за ползване от 14 години и ще увеличи глобите за тези, които се возят по двама, на 135 евро от 35 евро.
Трите компании, които работят в столицата - Lime, Dott и Tier - казаха, че подкрепят регулирането и отбелязаха по-рано, че няколко от предложенията, включително регистрационни номера и проверка на възрастта, вече са в сила в Париж. Операторите въведоха мерките в края на миналата година, тъй като се сблъскаха с възможността градът да не поднови договорите им.
В кампанията си преди гласуването компаниите твърдяха, че забраната на споделените електрически тротинетки би била крачка назад за града и би лишила местните от ефективен начин на транспорт.
Гласуването в Париж ще засегне само операторите за споделяне на тротинетки, а не електрическите тротинетки, притежавани от отделни хора.