ЕС одобри мащабна реформа на пазара на въглеродни емисии, България гласува с въздържал се

Страните от Европейския съюз във вторник окончателно одобриха най-голямата до момента реформа на пазара на въглеродни емисии в Европа, което ще оскъпи замърсяването и ще подсили основния инструмент на 27-членния блок за намаляване на емисиите на въглероден диоксид, предаде "Ройтерс".
Първата в света голяма система за търговия с въглеродни емисии от 2005 г. принуждава електроцентралите и фабриките да купуват разрешителни, когато отделят въглероден диоксид, и е намалила емисиите от тези сектори с 43%.

Радан Кънев: Българската зелена политика не може да е само мрънкане срещу Брюксел
Членовете на Европейския съюз одобриха споразумение, договорено миналата година от преговарящите от страните от ЕС и Европейския парламент, за реформиране на въглеродния пазар, за да се намалят емисиите с 62% от нивата от 2005 г. до 2030 г.
След близо две години преговори в ЕС одобрението на държавите членки сега означава, че политиката ще стане закон. Европейският парламент одобри сделката миналата седмица.
"От 27-те страни в ЕС 23 гласуваха за реформата. Полша и Унгария бяха против, а Белгия и България се въздържаха." |
Полша, която преди това призова пазарът на въглеродни емисии да бъде спрян или цената му да бъде ограничена, за да се облекчи тежестта върху индустрията, каза, че политиките на ЕС в областта на климата поставят нереалистични цели.
Реформата цели да увеличи разходите за замърсяване за сектори, сред които производство на цимент, авиация и корабоплаване, като същевременно набира милиарди евро чрез продажба на разрешителни за въглероден диоксид, за да могат националните правителства да инвестират в зелени мерки.
Тежките индустрии ще загубят безплатните разрешителни за CO2, които получават в момента, до 2034 г., докато авиокомпаниите ще загубят своите от 2026 г., което ги излага на по-високи разходи за въглероден диоксид. Емисиите от кораби ще бъдат добавени към схемата от 2024 г.

Какво e "Светата троица" на Зелената сделка и как тя стигна до всеки джоб
Страните също така одобриха първата в света политика на ЕС за постепенно въвеждане на такса върху вноса на стоки, при чието производство се отделят много вредни емисии от въглероден диоксид, от 2026 г. Мярката е насочена към стомана, цимент, алуминий, торове, електричество и водород.
Граничният данък върху въглеродните емисии има за цел да постави индустриите в ЕС и чуждестранните конкуренти на еднаква основа, за да се избегне преместването на производителите от ЕС в региони с не толкова строги екологични правила.
Цената на разрешителните за въглероден диоксид в ЕС скочи през последните години, стимулирана от очакването за реформите. Разрешителните се търгуваха на около 88 евро за тон във вторник, като стойността им се е увеличила над три пъти от началото на 2020 г.
Държавите от ЕС също така подкрепиха плановете за стартиране на нов въглероден пазар в ЕС, обхващащ емисиите от горива, използвани в автомобили и сгради през 2027 г., плюс фонд от 86.7 милиарда евро в подкрепа на потребителите, засегнати от разходите.