Брюксел налага засилен контрол на 19 платформи, сред които "Туитър" и "ТикТок"

Брюксел представи във вторник списък с 19 много големи онлайн платформи, включващ "Туитър" (Twitter), "ТикТок" (TikTok) и основните услуги на "Амазон" (Amazon), "Епъл" (Apple), "Гугъл" (Google), "Мета" (Meta) и "Майкрософт" (Microsoft), които ще подлежат на засилен контрол от края на август, предаде "Франс прес", цитирана от БТА.
Тези компании, всяка от които има над 45 милиона активни потребители в ЕС, ще бъдат поставени под надзора на Еврокомисията и ще подлежат на по-строги правила, сред които и задължението за независим годишен одит, за да се гарантира, че се борят достатъчно ефективно срещу дезинформацията, омразата в мрежата и фалшификациите.
"Обратното броене за тези 19 много големи онлайн платформи и търсачки започна", обяви еврокомисарят за вътрешния пазар Тиери Бретон. Той напомни, че те трябва напълно да съблюдават специалните задължения, които им налага Законът за цифровите услуги (DSA), исторически регламент, влязъл в сила в средата на ноември в ЕС.
Онлайн гигантите имат срок до 25 август, за да приведат практиките си в съответствие със закона.
Нарушителите са заплашени с глоба, която може да достигне 6 на сто от световния им оборот, а в случай на повторни сериозни нарушения и от временна забрана да упражняват дейността си в ЕС. |
Тези 19 платформи са определени въз основа на броя потребители в Европа, които трябваше да публикуват преди 17 февруари.
Тиери Бретон изрази задоволството си, че "Туитър" е приел да се подложи на тест за съответствие, който ще се проведе "в края на юни" в Сан Франциско. Той уточни, че "ТикТок" също е проявил интерес към тази подкрепа, предложена от Еврокомисията на всички засегнати участници.
В публикувания вчера списък са включени още пет услуги на гиганта "Гугъл": търсачка, картография ("Мепс" - Maps), магазин за приложения ("Плей стор" - Play Store), онлайн продажби ("Шопинг" - Shopping) и видеа ("ЮТюб" - Youtube).

Байдън: "Туитър" бълва лъжи по целия свят
В него присъстват социалните мрежи "Фейсбук" (Facebook) и "Инстаграм" (Instagram) на групата "Мета" (Meta), както и търсачката "Бинг" (Bing), професионалната социална мрежа "ЛинкедИн" (LinkedIn) на "Майкрософт" (Microsoft), "Епъл" (Apple) с магазина с приложения "АпСтор" (AppStore) и гиганта в онлайн търговията "Амазон" (Amazon).
"АлиЕкспрес" (AliExpress), логистичната марка на китайския гигант в онлайн търговията "Алибаба" (Alibaba), социалната мрежа "Снапчат" (Snapchat), услугата за споделяне на снимки "Пинтерест" (Pinterest), онлайн енциклопедията "Уикипедия" (Wikipedia) и европейският лидер в онлайн продажбите на модни стоки "Заландо" (Zalando) допълват списъка.
Според съобщение на Еврокомисията сред мерките, които се предвиждат, са:
- потребителите ще получават ясна информация защо им се препоръчва определена информация и ще имат право на отказ от препоръчващите системи, основани на профилиране;
- потребителите ще могат лесно да докладват за незаконно съдържание, а платформите ще трябва да обработват тези сигнали надлежно;
- показването на рекламите не може да се основава на чувствителни данни на потребителя (като етнически произход, политически възгледи или сексуална ориентация);
- платформите трябва да етикетират всички реклами и да информират потребителите кой плаща за тях;
- основаните на профилиране целенасочени реклами, насочени към деца, вече не са разрешени;
- платформите и търсачките трябва да предприемат мерки за справяне с рисковете, свързани с разпространението на незаконно съдържание онлайн и с отрицателното въздействие върху свободата на изразяване на мнение и свободата на информация;
- платформите трябва да разполагат с механизъм, чрез който потребителите да сигнализират за незаконно съдържание, и да реагират експедитивно на тези сигнали;
Мерки и във Великобритания
Междувременно британското правителство също представи вчера проектозакон, който ще предостави по-голяма власт на регулаторите за защита на онлайн потребителите от онлайн измами и фалшиви новини и ще засили конкуренцията в областта на дигиталните технологии, предаде "Асошиейтед прес".
Британският проектозакон за дигиталните пазари, конкуренцията и потребителите предвижда да бъдат предоставени на регулаторните органи повече правомощия, за да намалят господстващата роля на технологичните компании под заплахата за глоби на стойност до 10 на сто от годишните им приходи.
Според предложенията от онлайн платформите и търсачките може да се изисква да предоставят на конкурентите си достъп до данните им или да бъдат по-прозрачни за начина, по който магазините им за приложения или търговски площадки работят.
Новите правила, които все още трябва да преминат през законодателен процес и да си гарантират парламентарно одобрение, ще се прилагат за компании с глобални приходи 25 милиона британски лири или приходи 1 милиард британски лири във Великобритания.