България и още 7 страни искат отслабване на нови лимити на ЕС за автомобилни емисии

България, Франция, Италия и Чешката република са сред осемте държави, които настояват за отслабване на новите лимити на Европейския съюз за емисиите от автомобили, заявявайки, че те са прекалено амбициозни и нереалистични за автомобилните производители, предаде "Ройтерс".
Страните от Европейския съюз и законодателите се готвят да преговарят за регламента "Евро 7", който от 2025 г. ще затегне ограниченията за емисиите от превозни средства за замърсители, включително азотни оксиди и въглероден оксид.
В съвместен документ, изпратен до други членки на ЕС и видян от "Ройтерс", осемте страни заявяват, че части от закона, включително ограничаването на емисиите на отработени газове, трябва да бъдат премахнати изцяло.
"Ние се противопоставяме на всякакви нови правила за емисиите на отработени газове (включително нови изисквания за изпитване или нови граници на емисиите) за автомобили и микробуси", се казва в документа, който е подписан от Франция, Италия, Чехия, България, Унгария, Полша, Румъния и Словакия. |
Според тях тези ограничения ще принудят производителите на автомобили да инвестират в подобрени средства, които ще бъдат по-добре изразходвани за разработване на превозни средства с нулеви емисии.
Взети заедно, страните ще имат достатъчно гласове, за да блокират предложението.
Европейската комисия казва, че правилата - които се прилагат само за нови превозни средства, а не за тези, които вече са по пътищата - са необходими, за да се намалят вредните за здравето емисии и да се предотврати повторението на така наречения скандал "Дизелгейт".
Законът също така ще затегне тестовете за емисии, изисквайки производителите на автомобили да използват бордови системи за мониторинг на замърсяването.
Някои държави, включително Италия и Чешката република, са дом на големи автомобилни индустрии и позицията на правителствата е в съответствие с критиките на някои автомобилни производители към "Евро 7". |
Чешкият производител на автомобили "Шкода" предупреди за загуба на 3 хил. работни места, ако предложението се осъществи, докато главният изпълнителен директор на "Стелантис" (STLAM.MI) Карлос Таварес определи части от "Евро 7" като "безполезни".
Законът също така за първи път ще ограничи замърсяването от спирачки и гуми.
Осемте държави поискаха и други промени, включително по-късни крайни срокове за влизане в сила на правилата.

Какъв ще е ефектът след забраната на автомобилите с традиционни двигатели в Европа
ЕС вече се съгласи, че до 2035 г. всички нови автомобили, продавани в блока, трябва да имат нулеви емисии на въглероден диоксид. Този закон в крайна сметка беше одобрен тази година след съпротива от някои страни, включително Германия, която спечели освобождаване за автомобили, работещи с електронни горива.