Страни от ЕС критикуват "дискриминационно" предложение на Брюксел за възрастните шофьори

На живо
Заседанието на Народното събрание

Страни от ЕС критикуват "дискриминационно" предложение на Брюксел за възрастните шофьори

Австрийския министър на мобилността Леонор Гевеслер
EU Council
Австрийския министър на мобилността Леонор Гевеслер
Германия и Австрия се противопоставиха на предложението на Европейската комисия водачите на автомобили на възраст над 70 години да бъдат задължени да подновяват шофьорската си книжка на всеки пет години, предаде EURACTIV.
За да намали тежките пътнотранспортни произшествия, Европейската комисия предложи няколко актуализации на директивата на ЕС за шофьорските книжки. Тя дава рамка за правила, които страните от ЕС могат да използват при определяне на своите национални изисквания за шофьорските книжки.
Наред с всичко друго Брюксел предложи да се включи минимално изискване за медицинска самооценка за всеки, който кандидатства за нова шофьорска книжка или за подновяване на съществуваща. Специална разпоредба изисква шофьорите над 70 години да подновяват по-често книжката си.
Докато в някои страни все още няма медицински преглед, свързан с получаването на шофьорска книжка, в други вече има задължителни прегледи, извършвани от общопрактикуващи лекари.
Предложението обаче срещна сериозни критики сред министрите на транспорта на страните от ЕС, които или го смятат за ненужно бреме за възрастните граждани, или в страни, които вече имат задължителни медицински прегледи, не искат стандартите им да бъдат понижени.
"Ние сме много критични към предложението здравните прегледи да станат задължителни от 70-годишна възраст", каза германският министър на транспорта Фолкер Висинг пред журналисти преди срещата на министрите на транспорта на ЕС в четвъртък (1 юни). "Не виждаме причина за това и ще изясним нашата силна негативна позиция тук", добави той.
Подобни опасения бяха изразени от австрийския министър на мобилността Леонор Гевеслер, която предупреди за "дискриминация срещу възрастните хора".
"Австрия смята, че не можем да се съгласим с ограничаването на валидността на свидетелствата до определена възраст. Това би намалило мобилността на тези хора и няма да доведе до статистически значимо намаляване на произшествията", каза Гевеслер.
Задължителни медицински прегледи
Други държави членки, които вече имат по-строги медицински тестове за потенциални шофьори, се противопоставиха на идеята за медицинска самооценка, опасявайки се, че това ще доведе до отслабване на съществуващите правила.
"От съществено значение е способността за шофиране да бъде внимателно оценена от лекар в случай на заболяване и когато достигнете определена възраст", каза чешкият министър на транспорта Мартин Купка.
"Загрижени сме, че самооценката няма да ни помогне да постигнем "Визия нула", тъй като индивидуалната, а не професионалната преценка на отговорните експерти ще се базира само на субективна оценка", добави той.
Съгласно така наречената "Визия нула" ЕС има за цел да намали до нула броя на смъртоносните пътнотранспортни произшествия или тези, водещи до тежки наранявания, до 2050 г.
Купка подчерта, че броят на пътнотранспортните произшествия, причинени от възрастни хора, все още е сравнително висок в Чехия и е "трудно да си представим по-нататъшно облекчаване на настоящите правила".
Еврокомисарят по транспорта Адина Вълян отговори, че тези, които вече са избрали професионални медицински прегледи при издаване или подновяване на шофьорски книжки, могат да продължат да ги извършват.
За тези страни "нашето предложение позволява съвместното съществуване и допълването между настоящите медицински прегледи, извършвани от общопрактикуващите лекари, и допълнителния инструмент, който самооценката би предоставила", каза тя.
Шофиране с придружител за 17-годишните
Еврокомисията също така предложи система от дигитални шофьорски книжки. Вместо да получават физическа карта, шофьорите ще получават книжката си по телефона, например като използват новия "дигитален портфейл" на ЕС, който в момента се обсъжда между страните членки и Европейския парламент. Тези, които предпочитат физическата версия, ще имат възможност да получат карта.
Предложенията включват и нови разпоредби за младите шофьори, като например задължителен "изпитателен период" от две години, през който младите водачи ще бъдат обект на правило за нулева толерантност към шофиране в нетрезво състояние, независимо от националните правила.
Предложението предвижда въвеждането в целия ЕС на схема, наречена "придружено шофиране", при която 17-годишните могат да получат шофьорска книжка, но ще трябва да шофират, придружени от възрастен на пътническата седалка.
"Такава система вече съществува за свидетелства за категория В в някои държави членки като Германия и Австрия и има много положително въздействие върху пътната безопасност", каза Вълян.
Комисията също така иска да разшири схемата, за да включи така наречените лицензи от категория C, които обхващат камиони.
"Недостигът на шофьори е важно предизвикателство и ние също така трябва да използваме тази директива, за да помогнем за решаването на този проблем", заяви тя, добавяйки: "Намаляването на възрастовия праг за обучение може да направи кариерата в транспортния сектор по-привлекателна за младите хора, като по този начин помага с времето да се облекчи недостигът на професионални шофьори."
Предложението обаче беше посрещнато със скептицизъм от множество министри, най-силно от финландския Тимо Харака.
"Поради нашите големи разстояния и разпръснато население, да се изисква от родител да кара с детето си до училище сутрин и обратно по-късно следобед е - как да го кажа - това е глупост", каза Харака, призовавайки схемата да бъде по избор.
Други министри, включително тези от Нидерландия и Португалия, също изразиха загриженост за тази идея, тъй като според тях 17-годишни шофьори на камион могат да представляват риск за безопасността.
Преговорите по досието ще бъдат предадени на Испания, която поема ротационното председателство на Съвета на ЕС през юли и възнамерява да намери обща позиция до края на тази година.