Европарламентът одобри зарядни електростанции през 60 км и още икономии на ток

Европарламентът одобри зарядни електростанции през 60 км и още икономии на ток

Европарламентът одобри зарядни електростанции през 60 км и още икономии на ток
Reuters
Европейският парламент потвърди във вторник в Страсбург политическото споразумение, постигнато през март със страните членки за изграждане на зарядни станции за електрически автомобили през 60 км по основната пътна мрежа в Европа.
До 2026 г. станциите с мощност от поне 400 kW ще трябва да бъдат изградени на 60 км за леки автомобили, а за камиони и автобуси - на всеки 120 км. До 2028 г. мощността на станциите за леки коли трябва да се увеличи до 600 KW, а за камиони - от 1400 kW до 2800 kW в зависимост от пътя.
Държавите от ЕС трябва да гарантират разполагането на станции за зареждане с водород на най-малко 200 км по основната TEN-T мрежа до 2031 г., решиха депутатите.
Новото законодателство, което трябва да бъде гласувано и от страните членки преди да влезе в сила, е част от пакета за осъществяване на зелената сделка, според която европейската икономика трябва да стане въглеродно неутрална до средата на века.
По настояване на евродепутатите в него беше изрично записано, че на зарядните станции трябва да може да се плаща с банкови карти и с мобилни устройства, без да е необходимо да се прави предварителен абонамент. Цената ще се показва за киловатчас (kWh), килограм или за минута/сесия.
Зареждането ще може да става и на пристанища и летища за корабите и самолетите намиращи се в тях. За да се намали замърсяването на въздуха в пристанищата, от 2030 г. контейнеровозите и пътническите кораби ще трябва да използват само електричество за всички дейности, докато са пристанали на кея.
"Новите правила ще спомогнат и за разгръщането на повече инфраструктура за зареждане и ще я направят толкова лесна за използване, колкото и традиционните бензиностанции", увери докладчикът на Европарламента Петър Витанов от групата на социалистите.
Икономии на ток в обществените сгради
Във вторник евродепутатите одобриха и нови цели за намаляване на използването на енергия, с които задължиха националните власти в страните членки да вземат допълнителни мерки за подобряване на енергийната ефективност в обществени сгради, държавни фирми, общински и държавни болници, училища и др.
Публичният сектор ще трябва да намалява крайното си енергийно потребление с 1.9% всяка година, като правителствата ежегодно трябва да осигуряват реновирането на поне 3% от обществените сгради. Директивата установява и нови изисквания за поставяне на ефективни системи за централно отопление.
Посредством намаляването на разходваната енергия ЕС като цяло трябва да ограничи потреблението си с поне 11.7% до 2030 г., като тази цел е предвидена като цяло за ЕС, без да ангажира в еднаква степен държавите членки, всяка от които ще се стреми към нея според възможностите си.
До 2030 г. държавите членки трябва да спестяват енергия средно по 1.5% годишно, като започнат с 1.3% до края на 2025 г. и постепенно достигнат до 1.9% в края на 2030 г.
Директивата за енергийната ефективност има за цел да намали зависимостта от вноса на нефт и газ чрез проекти за енергийна ефективност и разширяване на предлагането на чиста и възобновяема енергия, се казва в съобщение на Европарламента.
Тя също трябва да бъде гласувана от Съвета на ЕС, преди да влезе в сила.