Велоалеи и нискоемисионни зони са на прицел в управлявани от десните градове в Испания

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

Велоалеи и нискоемисионни зони са на прицел в управлявани от десните градове в Испания

Велоалеи и нискоемисионни зони са на прицел в управлявани от десните градове в Испания
Reuters
За да подчертае зелените политики на град Валядолид, испанският министър на околната среда Тереса Рибера пристигна с велосипед на срещата на Европейския съюз за климата там миналата седмица.
Но докато тя въртеше педалите на път за събитието по наскоро изградена велоалея, програмите, които превърнаха Валядолид в един от най-добрите градове в Испания за зелена мобилност, бяха в риск, след като коалиция на консервативната Народна партия (НП) и крайнодясната "Вокс" пое властта там.
Те се заканиха да намалят нискоемисионната му зона (LEZ) и да променят маршрута на велоалеи и бус ленти, за да се създадат удобства за автомобилите.
Подобни планове се изпълняват или обсъждат в градове като Хихон, Кастело и Елче, след като двете партии постигнаха коалиционни споразумения след местните избори през май.
На фона на социологически проучвания, които сочат коалиционно правителство на НП и "Вокс" като най-вероятния резултат от националните избори в неделя, случващото се е сигнал за това каква може да бъде по-широка промяна в политиката на Испания по отношение на климатичните промени.
Това може да промени баланса в Европа, където борбата за закона за възстановяване на увредените екосистеми показа пукнатините в подкрепата за зеления дневен ред на ЕС. Евродепутатите го приеха в оспорвано гласуване на 12 юли.
Алберто Гутиерес, новият ръководител по мобилността на Валядолид, каза, че градът ще направи промени във велосипедните и автобусните ленти, за да се подобри задръстеният трафик, отричайки твърденията на велосипедни групи, че това е скрит начин за намаляването им.
"Ще продължим да строим велоалеи", подчерта той пред "Ройтерс".
Гутиерес защити решението за намаляване на нискоемисионните зони, като каза, че Валядолид вече има ниски нива на замърсяване.
"Енергийно самоубийство"
26-годишният жител на Валядолид Мигел Диас, който работи в аудиовизуална медиа, каза, че използва главно автобуси и велосипед, за да се придвижва из града. Ограниченията за автомобили в центъра не го притесняват, тъй като с колело придвижването е по-бързо.
При управляващата коалиция, ръководена от социалистите, Испания беше един от най-гласовитите защитници на енергийния преход на ЕС към нетни нулеви въглеродни емисии, включително инвестирайки 6.5 милиарда евро за намаляване на използването на лични автомобили.
"Вокс" освен това обеща да отмени испанския закон за климата, който установява задължение за създаване на нискоемисионни зони в градовете. Програмата на НП не споменава изрично мерки за насърчаване на зелената мобилност.
"Велоалеите трябва да бъдат полезни и да не генерират социална тревога, така че всяка община трябва да анализира най-подходящото местоположение", каза представител на НП пред "Ройтерс".
"Вокс", основана през 2013 г., става все по-враждебна към екологичните мерки. Тя заявява, че няма да използва помощ, предназначена за Програмата на ООН до 2030 г., която включва устойчива мобилност. Лидерът на "Вокс" Сантяго Абаскал описа политиките на ООН в областта на климата като "енергийно самоубийство".
Велоалеи и нискоемисионни зони са на прицел в управлявани от десните градове в Испания
Reuters
Изоставайки от НП в социологическите проучвания, премиерът социалист Педро Санчес се опита да използва заплахата, която десните представляват за екологичните политики, за да мобилизира своите избиратели.
"Те поставят хора начело на градските съвети и регионалните правителства, които чрез действия или мисия отричат климатичните промени", каза Санчес на 6 юли.
"Народна политика"
Стратегията на "Вокс" е насочена към малцинство от хора, раздразнени от велосипедните алеи, като ги представя като част от културната война, каза политологът Кристина Монхе от университета в Сарагоса.
Премахването на нискоемисионните зони, повечето от които са финансирани от фондовете на ЕС за възстановяване след COVID, може да повлияе и на по-нататъшни трансфери към Испания.
Градските съвети, които обмислят премахването им, казаха, че проучват как да избегнат възстановяването на разходите на Брюксел. Валядолид получи 10.6 милиона евро за създаване на нискоемисионни зони и около 4 милиона за велоалеи.
Говорител на Европейската комисия коментира, че тези проекти са свързани с четвъртото плащане, за което следващото правителство ще трябва да кандидатства през есента. От там отказаха допълнителен коментар.
Хихон в Северна Испания е друг град, който променя подхода си към политиките за градска мобилност.
Новоизбраният кмет Кармен Морийон от местно подразделение на НП, която се нуждаеше от подкрепата на "Вокс", за да управлява, вече промени оформлението на велосипедните алеи и премахна задължението превозните средства да имат екологичен стикер, за да паркират в Хихон.
Велоалеи и нискоемисионни зони са на прицел в управлявани от десните градове в Испания
Reuters
Колите в Хихон, един от най-замърсените градове в Европа според Европейската агенция за околната среда, отново ще бъдат "свободни", каза Морийон.
Посещавайки Валядолид, ръководителят на ЕС по въпросите на климата Франс Тимерманс каза, че екологичните политики не трябва да се политизират. "Подобряването на качеството на въздуха - това лява политика ли е или дясна политика? Това е народна политика", изтъкна той.