Вълната от туристи и горещините разкриха проблем с такситата в Италия

Намирането на такси в Рим в днешно време е почти толкова трудно, колкото да се улови прохладен бриз в залятата от жега италианска столица.
Докато температурите в града достигат рекордно високи стойности, хора, търсещи такси на централната гара, съобщават, че трябва да чакат повече от час на изгарящото слънце, a стоянките на такситата, пръснати из града, често са пусти, пише "Ройтерс".
Рим, както и други италиански градове, отдавна изпитват недостиг на таксита, a мощните таксиметрови лобита се противопоставят на усилията за издаване на повече лицензи или пълно приемане на конкуренти в предлагането на превози като Uber и Lyft. |
Но огромният приток на туристи, съчетан с горещата вълна, превърна проблема в криза и поражда съмнения за способността на Италия да се справи с все по-големите тълпи, които министерството на туризма прогнозира, че ще има през следващите години.
Той също така хвърля светлина върху неспособността на страната да се реформира или да се възползва от новите технологии.
"Това не би било приемливо в Съединените щати", казва Тейлър Симънс, бавачка от Сиатъл, чакаща на дълга опашка пред централната гара в Рим без защита от слънцето. "Като се има предвид колко е горещо, човек би си помислил, че ще има много повече таксита."

Рим има само 7800 таксита, без издадени нови лицензи от 2006 г. насам, и допълнителни 1000 частни коли под наем, които също служат като превозни средства от най-висок клас на Uber. За разлика от това, Лондон има около 19 хил. таксита плюс 96 хил. частни превозни средства под наем според данни от 2020 г., докато Париж има 18 500 таксита и най-малко 30 хил. лиценза за частни превозни средства.
"Наистина е трудно да се намерят таксита и това е проблем не само за туристите, но и за икономиката като цяло", коментира Андреа Джуричин, транспортен икономист в университета "Бикока" в Милано.
Големи събития
Предишното правителство на Марио Драги се опита да реформира сектора, но се отказа от плана пред шумните улични протести на гневни таксиметрови шофьори, традиционно подкрепяни от консервативните партии, които в момента са на власт.
Същото лоби възпрепятства пълномащабните операции на Uber в страната с аргумента, че представляват риск за безопасността на клиентите.
Лидерите в таксиметровия сектор казват, че са превърнати в изкупителна жертва за многото проблеми с трафика в Рим, и се оплакват, че извън основните туристически месеци няма да имат достатъчно работа за всички, ако градският съвет издаде повече лицензи. |
"Можем да говорим за това, но не можем да пренебрегнем факта, че линиите на автобусите и метрото са слаби и че за да се ограничат разходите, услугите са намалени или спират твърде рано вечерта", казва Лорено Битарели, ръководител на Радио-таксиметровия съюз на Италия.
Основните линии на метрото в Рим затварят в 21:00 ч. през седмицата поради продължителна работа по поддръжката, докато автобусните услуги са известни с нестабилността си и редовно са засегнати от стачки и аварии.
Проблемът се простира далеч отвъд Рим.

Кваме Премпех от Гана е на почивка в Италия със съпругата си и трите си деца. Той е чакал повече от час и половина за такси, когато пристигнал в Комо в Северна Италия от съседна Швейцария. В крайна сметка неговият домакин от Airbnb трябвало да ги вземе.
"Швейцария беше супер ефективна, но веднага щом пресякохме границата, транспортът спря да работи", казва той, чакайки на опашка в Рим за такси, което да откара него и семейството до хотел.
"Ясно е, че концепцията за търсене и предлагане не съществува в Италия", допълва той.

Правителството призова тази седмица да започнат разговори с ръководството в таксиметровия сектор, за да се опитат да разрешат проблемите преди големи събития, които рискуват да донесат хаос и лоши заглавия за столицата, освен ако не бъдат намерени решения.

Горещото лято в Европа може да изпрати туристите на по-хладни места
Рим трябва да бъде домакин на голф турнира Ryder Cup по-късно тази година, който ще привлече множество заможни посетители в града.
Броят им ще изглежда малък през 2025 г., когато градът се очаква да посрещне приблизително 30 милиона туристи за Юбилейната година на Католическата църква. Тогава вярващите традиционно се стичат във Ватикана.
"Рим вероятно има една от най-лошите транспортни мрежи в света, смята секторният експерт Джуричин. Няма начин градът да приеме повече хора без голяма промяна."