Европарламентът иска таван за държавната реклама в медиите

Европейският парламент даде във вторник ход на преговори със страните членки за приемане на закон за медийната свобода, който ще ограничи големите платформи като "Гугъл" и "Мета",в модериране на медийно съдържание, съобщи Ройтерс.
Проектоправилата изискват онлайн платформите да запазват постнато новинарско съдържание в продължение на 24 часа, преди да го свалят, ако то нарушава техните правила за съдържанието.
Член 17
Известен като член 17 от Закона за свободата на медиите, предложен от Европейската комисия миналата година, за да осигури плурализъм на медиите и да защити редакционната независимост, клаузата предизвика тревога сред онлайн платформите, пише Ройтерс.

Тестове за медийно разнообразие и Медиен борд на ЕС предложи Еврокомисията
Медиите трябва "да бъдат уведомени за намерението на платформата да изтрие или ограничи съдържанието им, оставяйки им 24 ч, за да отговорят. Платформата може да изтрие, ограничи или отнесе случая до националните регулатори едва след този период, ако все още то противоречи на правилата и условията на платформата.
Техническата лобистка група CCIA Europe, чиито членове включват "Гугъл", "Мета" и "Екс", изрази опасения, че член 17 може да бъде използван за разпространение на дезинформация.
Евродепутатите дадоха мандат на преговорния си екип по законодателството да настоява за въвеждане на забрана на използването на шпионски софтуер срещу журналисти, освен като крайна мярка, и прозрачност на собствеността на медиите..
Държавната реклама
Според членовете на Европейския парламент медиите, включително онлайн платформите и търсачките, трябва да докладват за средствата, които получават от държавна реклама, както и за държавната финансова подкрепа. Това се отнася и за средства от държави извън ЕС.
За да се подсигури, че медиите не изпадат в зависимост от държавната реклама, евродепутатите предлагат таван за публичната реклама за всеки един медиен доставчик, онлайн платформа или търсачка в размер на 15% от общия бюджет за реклама, отпуснат от този орган в дадена държава от ЕС. Членовете на ЕП също така настояват критериите за разпределяне на публични средства за медиите да бъдат публично достъпни.
Законодателите ще трябва да обсъдят подробностите на предложените правила със страните от ЕС през следващите месеци, преди те да бъдат приети.