ЕС ще направи изключение от забраната за движение на тирове през уикенда

Европейската комисия предлага отпадане на забраната за движение на ТИР-ове по европейските пътища през почивните дни, по празници и през нощта в проект за промени в Директивата за комбинирания транспорт, приети във вторник.
Според предложението забраната за движение през уикенда и през нощта може да се заобиколи, ако става въпрос за пренос на товари чрез комбиниран транспорт, включващ освен автомобилен и някои от другите видове транспорт - железопътен, воден или въздушен.
Целта на изключението е да се подобри използването на интермодалните терминали и друг инфраструктурен капацитет, като се даде възможност на камионите, извършващи къси фидери, да достигнат терминалите, когато е необходимо, въз основа на времето за заминаване на влака, шлепа или кораба.
Директивата за комбинирания транспорт, последно преправяна през 1992 г., е един от ключовите правни инструменти на ЕС, които пряко целят намаляване на отрицателните външни ефекти от товарния транспорт като CO2 и други замърсяващи емисии, задръствания, шум и злополуки, като подкрепят преминаването от дълги автомобилни курсове към комбинация от различни видове транспорт на по-къси отсечки.
Досега Еврокомисията е правила още два опита да осъвремени директивата, последно през 2017 г., но те не успяха да получат одобрението на страните членки и бяха оттеглени.
Предложението е внесено по-малко от шест месеца преди разпускането на Европейския парламент за изборите, който трябва да го одобри. То цели екологизиране на товарите, превозвани по пътища, и е част от Зелената сделка. В момента почти две трети от всички транспортирани в ЕС товари се пренасят с камиони.
Нови сметки
Еврокомисията предлага и инструмент за изчисляване на ефекта от товарните превози, чрез който превозвачите да могат да пресмятат намаляването на вредните външни ефекти от използването само на автомобилен транспорт, тъй като ЕС ще подкрепя занапред само операции, които са с 40% по-малко вредни последици в резултат на включването на комбиниран транспорт.
Благодарение на инструмента организаторите на транспортни услуги ще могат докажат дали тяхната дейност отговаря на условията за подкрепа. Акредитираните цифрови системи ще направят всичко останало, посочва комисията.
Така ще се избегнат проблемите с различни тълкувания на национално или местно ниво за допустимите операции.

България иска да опази пътищата си, като качва на влакови композиции 200 хил. камиона годишно
Предложението поставя на държавите членки цел за конкурентоспособност за намаляване с най-малко 10% на средните разходи за операции по комбиниран транспорт от врата до врата в рамките на 7 години и изисква от тях да въведат политиките, необходими за постигането на тази цел.
"С нашето предложение камионите ще продължат да играят роля в сектора на товарните превози, но съчетаването им с други по-устойчиви видове транспорт, като например шлепове, морски транспорт на къси разстояния или влакове, ще намали външните разходи за транспорт и ще оптимизира използването на нашата транспортна мрежа в полза на гражданите и икономиката ни", заяви еврокомисарят по транспорта Адина Вълян. |

Тъй като интермодалният транспорт често не може да се конкурира с автомобилния на средни и по-къси разстояния поради административни пречки, разходи за трансбордиране и непълно интернализиране на външните разходи, ЕС го подпомага, включително със законови облекчения като освобождаване от изисквания за разрешителни и използването на квоти.
По данни на Европейската комисия средните външни разходи за жп и транспорт по вътрешни водни пътища на тон-км са почти три пъти по-ниски (съответно 0.013 евро/т-км и 0.019 евро/т-км) в сравнение със средните външни разходи за тежкотоварни превозни средства (HGV) по 0.042 евро на т-км.
Катастрофите (29.7%) и задръстванията (18.8%) са най-големите компоненти на разходите за дадена транспортна операция на тежкотоварни автомобили и те не могат да бъдат намалени чрез декарбонизация, а само чрез намаляване на относителния дял на автомобилния транспорт, посочва комисията.
България планираше изграждането на нов интермодален транспортен терминал в Русе, финансиран чрез Плана за възстановяване и устойчивост, но в редактирания вариант на плана, който в момента е предаден за одобрение на Европейската комисия, този проект ще отпадне.