Еврокомисията разследва поръчка за БДЖ на влакове от Китай

Европейската комисия съобщи в петък, че започва задълбочено разследване по съмнения за нарушаване на правилата за чуждестранните субсидии в ЕС. Проверката е по обществена поръчка на Министерството на транспорта и съобщенията в България за доставка на влакове от Китай.
Основание за разследването е информация, получена от китайското държавно дружество (CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd., дъщерно на CRRC Corporation). То е докладвало за поръчката, изпълнявайки задължения по европейското право за чуждестранните инвеститори, които трябва да уведомяват Комисията за сделки, надвишаващи 250 млн. евро.
След прегледа на полученото уведомление комисията е решила да провери дали получената от китайското дружество държавна субсидия не му е дала конкурентни предимства пред другите участници в търга, изкривявайки вътрешния европейски пазар.
Комисията трябва да прецени дали чуждестранното финансово участие представлява субсидия, която пряко или непряко предоставя полза за дружеството, и дали това позволява на дружеството да представи неоправдано изгодна оферта.
Еврокомисията има 110 дни - до 2 юли, да установи дали дотирането на дружеството от китайското правителство не му е позволило да представи неоправдано изгодна оферта при участие в търга. Подобна оферта може да доведе до загуби у други фирми, участващи в процедурата за обществената поръчка, съобщава Еврокомисията.
Китайското дружество е най-големият производител на влакове в света, а българската поръчка е за 20 електрически влака, както и за поддръжката им в продължение на 15 години. Очакваната стойност на договора е около 1.2 милиарда лева (610 милиона евро).

Прекратен е търгът за 7 двуетажни електрически мотрисни влака
Търгът за 20-те влака за БДЖ е на етап пряко договаряне с двете компании, които подадоха оферти - китайската CRRC Zhuzhou Locomotive и испанската Patentes Talgo SL.