Според марката: допълнителните мита за китайските електромобили влизат в сила в ЕС от петък

Според марката: допълнителните мита за китайските електромобили влизат в сила в ЕС от петък

Допълнителните мита ще действат четири месеца и ако европейските правителства подкрепят подхода на Еврокомисията, срокът им ще бъде удължен на 5 г. с възможни корекции на ставките
Reuters
Допълнителните мита ще действат четири месеца и ако европейските правителства подкрепят подхода на Еврокомисията, срокът им ще бъде удължен на 5 г. с възможни корекции на ставките
Допълнителните мита върху вноса от Китай на електрически автомобили в ЕС влизат в сила от петък, съобщи Европейската комисия.
Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца, през които се очаква да продължат "интензивните" търговски преговори между Евросъюза и Китай.
Според Еврокомисията това време ще е достатъчно всички европейски държави да одобрят ставките и да се обсъдят евентуални възражения на засегнатите страни, след което те ще станат постоянни. Действието на защитните мерки ще стане тогава с 5-годишна давност, която може да се удължава.
Каква ще е надценката
Обмитяването за автомобили Би Уай Ди (BYD) ще бъде 17.4%, за "Джийли" (Geely) - 19.9%, и Ес Ей Ай Си (SAIC) - от 37.6 на сто.
Други производители на електромобили в Китай, които са съдействали на европейското разследване, ще подлежат на среднопретегленото мито от 20.8%. Митото за останалите несъдействащи компании е 37.6%.
Еврокомисията уточнява, че в края на годината ще направи индивидуално преизчисление за ставката на произвежданите в Китай коли на "Тесла". Преизчисления при поискване могат да се направят и други производители, като ревизията на субсидирането от китайската държава ще отнеме 9 месеца.
Допълнителните ставки ще бъдат добавени към сега действащите мита от 10%, уточнява Европейската комисия.
Хибридите са пощадени
Експертите обръщат внимание, че хибридните автомобили не са засегнати от мярката и ще продължат да се продават в Европа без допълнителни разходи.
Различните марки електромобили ще поскъпнат в различна степен заради различните митнически ставки, определени според нивото на държавно субсидиране от китайското правителство на техните производители
Reuters
Различните марки електромобили ще поскъпнат в различна степен заради различните митнически ставки, определени според нивото на държавно субсидиране от китайското правителство на техните производители
Моделите, които използват комбинация от традиционен двигател и електрически двигател, предлагат по-голям пробег от електромобилите.
Защо се налагат митата
Европейската комисия съобщава, че митата целят да защитят европейските производители, тъй като високото субсидиране от китайската държава на тамошното производство, прави цените на европейския пазар от местните производители неконкурентоспособни.
Говорител на комисията ги определи в четвъртък като "решение, което коригира небалансирано преимущество на китайските производители".
"Въвеждането на тарифи (...) е средство за коригиране на дисбаланса и нелоялна конкурентна ситуация в ущърб на производителите на електрически превозни средства в ЕС в сравнение с тези, които произвеждат превозни средства в Китай", заяви той.
До този извод се стига след започнало миналия септември разследване, което се очаква да приключи наесен.
Защо Германия скърца със зъби
Не всички европейски държави подкрепят увеличаването на митата, най-вече най-големият производител на автомобили в Европа - Германия.
Германската автомобилна асоциация призова Еврокомисията и Китай да намерят съвместно решение и подчерта, че едностранните мерки не са такива.
Най-големият производител в Европа "Фолксваген" заяви, че изборът на момента за въвеждане на допълнителните мита е неудачен и ще намали още повече спадащите продажби на електрически автомобили.
"Негативните ефекти от това решение надвишават всички ползи за европейската и особено немската автомобилна индустрия. "Фолксваген груп" вижда конкуренцията, включително от Китай, като възможност, която е от полза за нашите клиенти", се казва в изявление на компанията.
На 12 юни Европейската комисия предложи налагането на допълнителните тарифи, като се позова на предварителни изводи от разследването. То е свързано с държавното субсидиране на китайските автомобили, което позволява те да се продават на по-ниски цени от тези на конкурентните европейски производители.
Официалните ставки, обявени в четвъртък са малко по-ниски от анонсираните, което Европейската комисия обяснява с корекции на точността на изчисленията, представени от заинтересованите страни.