Как чакането на трамвай накара португалците да мърморят срещу туристите

Да стърчиш на спирка е досадно навсякъде, но когато чакането стига до час, а трамваят е единственият вид обществен транспорт, направо не се издържа.
Така мислят и жителите на Лисабон, за които една от градските забележителности - трамваят, се превърна в повод за гняв, след като туристите го включиха в задължителните обекти за посещение в португалската столица.
Напоследък жълтите трамвайчета на Лисабон са се превърнали в такъв магнит за туристите, че някои местни се оплакват, че вече не могат да ги ползват, пише "Франс прес".
Туристическа атракция
Лисабон започва да използва трамваи в края на XIX век, за да превозва пътници по стръмните и тесни улици, пресичащи хълмистия стар град, но постепенно линиите са сведени до пет, а повечето от отпадналите маршрути са заменени с автобуси.
Днешните посетители пътуват назад във времето, възхищавайки се на дървения под и старомодния външен вид на вагоните, предлагащи невероятна гледка към река Тежу и живописни стари сгради, боядисани в пастелни цветове.
Подобно на Барселона, Рим или Париж, Лисабон също падна жертва на масовия туризъм. През 2023 г. почти девет милиона души са посетили португалската столица, която видимо отеснява за местните жители.

Хиляди протестираха срещу жилищната криза в Испания
"Трамваят? Вече не е за нас - запазен е за туристи!" недоволства Луиза Коща, която живее в работническия квартал "Мурария".
Тъй като чуждестранните посетители са препълнили трамвайните мотриси, Коща сега чака на спирка електрически микробуси, пуснати от лисабонската транспортна компания Carris за жителите, които пътуват по същия маршрут.
Червените трамваи
На площад "Мартим Мониз" в центъра на Лисабон пътниците понякога се редят на опашка повече от час, за да вземат трамвай по линия 28 - най-популярният маршрут, който минава през повечето места, заслужаващи си снимка за социалните мрежи.
За да реши проблема, общината пусна и червени трамваи за туристите, но те са по-малко популярни защото билетите за тях са "туристически".

Други трамвайни линии са върнати в експлоатация, след като са били спрени и заменени от градски автобуси, пише Агенция "Франс прес"
Въпреки мерките "ситуацията продължава да се влошава", каза Фатима Валенте, 82-годишна пенсионерка.
Трамваите са се превърнали в "играчка" за туристите, които попълват историите си в "Инстаграм" за сметка на жителите, които "наистина се нуждаят" от тях, написа журналистката Фернанда Кансио във всекидневника "Диарио де нотисиаш".
Генералният секретар на транспортната компания на Лисабон Carris Ема Фавила Виейра признава, че е трудно да се угоди на всички, тъй като трамваите са "много търсено културно съоръжение".
Пет исторически трамвайни маршрута в момента свързват Лисабон, с шеста линия, оборудвана с по-дълги и по-модерни вагони, движещи се покрай реката.
Срещу масовия туризъм
Невъзможността градските центрове на много европейски градове да поемат туристическия поток, предизвиква все по-често недоволството на местните жители. Те не само, че ограничават достъпа им до обществени услуги, но с разпространението на жилищата, отдавани за краткосрочни наеми, правят все по-трудно за тях да наемат за себе си.

Прага готви забрана на организираните нощни обиколки на заведения
Общините се опитват да се справят по различни начини - в Италия най-популярен изглежда събирането на такси за посещение на забележителности на открито, като Венеция или фонтана "Треви" в Рим. Тази седмица френското правителство започна да обсъжда въвеждането на такса за разглеждането на Парижката "Света Богородица".
Другаде, като в Будапеща, в Барселона или в Атина, властите се опитват да обезкуражат туристите да поемат към тях, като намалява броя на частните квартири и ги принуждава да се връщат към по-скъпите хотели.
Проблемът с непосилно високите наеми, подклаждани от многобройните туристи, вече се превърна в част от политическия дневен ред и за първи път в историята ЕС ще има еврокомисар, който да отговаря за достъпните жилища.
А докато Европа намери противодействие на бурно развивания транспорт, който прехвърля към най-посещавания от туристи континент, няколко общини като централните в Будапеща и в Атина, както тази в Барселона, вече започнаха да ограничават местните в лицензирането на жилища, в които могат да подслоняват туристи.