До 35.3% по-скъпо: Допълнителните мита върху китайските електромобили са факт

Европейската комисия съобщи във вторник вечер, че налага окончателни изравнителни мита върху вноса на внесени от Китай електрически автомобили, като те ще започнат да се събират от публикуването им в "Официалния вестник на ЕС", което стана час по-късно. Така новите мита ще се събират от 1 ч българско време в четвъртък.
Те варират от 7.8% за сглобените в Китай "Тесла" до 35.3% за SAIC, като ще се начисляват върху вече действащото облагане от 10% върху стойността на автомобилите.

Защо Германия е против митата върху вноса на китайски коли с батерии
Решението на Европейската комисия да наложи изравнителни мита идва след приключване на 13-месечно разследване, което показа, че китайските производители и вносители предлагат по-ниски цени на европейския пазар като се облагодетелстват от държавно субсидиране. То заплашва устойчивостта на европейските производители и им нанася загуби, казва Комисията.
Свободният производствен капацитет на Китай от три милиона електромобила годишно е два пъти по-голям от пазара на ЕС. Тъй като САЩ и Канада облагат китайските коли с мита от 100% тарифи, най-очевидният пласмент за тези електромобили би бил Европа.
Според изчисления на Европейската комисия пазарният дял от 8% на китайския внос на автомобили на батерии би нараснал до 15% догодина, ако не се вземат мерки.
Митата ще действат за срок от 5 г., като Брюксел се отказва от дължимите суми от действието на временните мита, които бяха въведени през юни.

Брюксел е отхвърлил оферта на Китай за минимална цена от 30 хил. евро за електромобил
Митата, които ще бъдат събирани, варират според марката:
BYD: 17.0%
Geely: 18.8%
SAIC: 35.3%
Други сътрудничещи на разследването компании ще бъдат обложени с мито от 20.7%. След обосновано искане за индивидуална проверка на "Тесла" ще бъде наложено мито от 7.8%, съобщи Еврокомисията. Всички останали компании, които не сътрудничат, ще имат мито от 35.3%.
Преговорите продължават
Успоредно с това ЕС и Китай продължават да работят за намиране на алтернативни, съвместими със Световната търговска организация решения, които биха били ефективни при справянето с проблемите, установени от разследването.
Комисията остава отворена и за договаряне на ценови ангажименти с отделни износители, както е позволено от правилата на ЕС и СТО, се казва в разпространено във вторник вечерта съобщение.

Китай предупреди Брюксел да не води паралелни разговори за цените на електрическите коли
Производителите могат да поискат преразглеждане на размера на митото, като Еврокомисията ще е длъжна да го разгледа и да реагира в деветмесечен срок.

Вносителите могат да поискат възстановяване на средства, ако смятат, че техният производител износител не е субсидиран или ако техният марж на субсидията е по-малък от митата, платени от вносителите. Такова искане следва да бъде надлежно обосновано и подкрепено със съответните доказателства, се казва още в съобщението на Комисията.
Пекин нарече митата на ЕС протекционистични и вредни за отношенията между ЕС и Китай и веригите за доставки на автомобили. В отговор Китай започна свои собствени разследвания на вноса на бренди, млечни продукти и свинско от ЕС.

Китай удря вноса на коняк от ЕС като реципрочна мярка за електромобилите
През първите девет месеца на 2024 г. китайският износ на електромобили за ЕС е намалял със 7% спрямо година по-рано, но е нараснал с повече от една трета през август и септември, преди въвеждането на митата, сочат данни на Китайската асоциация за леки автомобили.