До 35.3% по-скъпо: Допълнителните мита върху китайските електромобили са факт

На живо
Заседанието на Народното събрание

До 35.3% по-скъпо: Допълнителните мита върху китайските електромобили са факт

Еврокомисията реши да наложи допълнителни мита на китайския внос, след като нейно 13-месечно разследване показа, че ниските цени, на които се предлагат електромобилите в Европа, са възможни благодарение на държавни субсидии, които ощетяват европейските производители на електрически коли
Reuters
Еврокомисията реши да наложи допълнителни мита на китайския внос, след като нейно 13-месечно разследване показа, че ниските цени, на които се предлагат електромобилите в Европа, са възможни благодарение на държавни субсидии, които ощетяват европейските производители на електрически коли
Европейската комисия съобщи във вторник вечер, че налага окончателни изравнителни мита върху вноса на внесени от Китай електрически автомобили, като те ще започнат да се събират от публикуването им в "Официалния вестник на ЕС", което стана час по-късно. Така новите мита ще се събират от 1 ч българско време в четвъртък.
Те варират от 7.8% за сглобените в Китай "Тесла" до 35.3% за SAIC, като ще се начисляват върху вече действащото облагане от 10% върху стойността на автомобилите.
Решението на Европейската комисия да наложи изравнителни мита идва след приключване на 13-месечно разследване, което показа, че китайските производители и вносители предлагат по-ниски цени на европейския пазар като се облагодетелстват от държавно субсидиране. То заплашва устойчивостта на европейските производители и им нанася загуби, казва Комисията.
Свободният производствен капацитет на Китай от три милиона електромобила годишно е два пъти по-голям от пазара на ЕС. Тъй като САЩ и Канада облагат китайските коли с мита от 100% тарифи, най-очевидният пласмент за тези електромобили би бил Европа.
Според изчисления на Европейската комисия пазарният дял от 8% на китайския внос на автомобили на батерии би нараснал до 15% догодина, ако не се вземат мерки.
Митата ще действат за срок от 5 г., като Брюксел се отказва от дължимите суми от действието на временните мита, които бяха въведени през юни.
Митата, които ще бъдат събирани, варират според марката:
BYD: 17.0%
Geely: 18.8%
SAIC: 35.3%
Други сътрудничещи на разследването компании ще бъдат обложени с мито от 20.7%. След обосновано искане за индивидуална проверка на "Тесла" ще бъде наложено мито от 7.8%, съобщи Еврокомисията. Всички останали компании, които не сътрудничат, ще имат мито от 35.3%.

Преговорите продължават

Успоредно с това ЕС и Китай продължават да работят за намиране на алтернативни, съвместими със Световната търговска организация решения, които биха били ефективни при справянето с проблемите, установени от разследването.
Комисията остава отворена и за договаряне на ценови ангажименти с отделни износители, както е позволено от правилата на ЕС и СТО, се казва в разпространено във вторник вечерта съобщение.
Производителите могат да поискат преразглеждане на размера на митото, като Еврокомисията ще е длъжна да го разгледа и да реагира в деветмесечен срок.
Китай има свободен производствен капацитет за 3 млн. електрически коли годишно и при сто процентните мита в САЩ и Китай, Европа изглежда най-вероятния пазар за тях
Reuters
Китай има свободен производствен капацитет за 3 млн. електрически коли годишно и при сто процентните мита в САЩ и Китай, Европа изглежда най-вероятния пазар за тях
Вносителите могат да поискат възстановяване на средства, ако смятат, че техният производител износител не е субсидиран или ако техният марж на субсидията е по-малък от митата, платени от вносителите. Такова искане следва да бъде надлежно обосновано и подкрепено със съответните доказателства, се казва още в съобщението на Комисията.
Пекин нарече митата на ЕС протекционистични и вредни за отношенията между ЕС и Китай и веригите за доставки на автомобили. В отговор Китай започна свои собствени разследвания на вноса на бренди, млечни продукти и свинско от ЕС.
През първите девет месеца на 2024 г. китайският износ на електромобили за ЕС е намалял със 7% спрямо година по-рано, но е нараснал с повече от една трета през август и септември, преди въвеждането на митата, сочат данни на Китайската асоциация за леки автомобили.