Обещавай смело: първите четирима кандидат-комисари са одобрени

Обещавай смело: първите четирима кандидат-комисари са одобрени

От ляво: Марош Шефчович, Кристоф Хансен, Глен Микалеф и Апостолос Дзидзикостас
European commission (audiovisual service)
От ляво: Марош Шефчович, Кристоф Хансен, Глен Микалеф и Апостолос Дзидзикостас
Първите четирима кандидати за еврокомисари получиха одобрение от Европейския парламент след маратонски изслушвания в понеделник вечер, печелейки доверие с щедри обещания и заобикаляйки с търпение капаните, поставени от политически противници.
Започналите в понеделник следобед изслушвания на 26-имата кандидати за комисари във втората комисия на Урсула фон дер Лайен, ще продължат до 12 ноември и са решаващи за назначаването на следващата Европейска комисия.

Втора ръка електромобили

Апостолос Дзидзикостас увери евродепутатите от транспортната комисия, че догодина ще предложи регламент, с който ще бъде въведена единна система за резервация и купуване на жп и самолетни билети за презгранични дестинации, както и че ще създаде европейски пазар за втора ръка електрически автомобили, за да ги направи по-достъпни за хората със средни възможности.
Двама гърци ще бъдат на кормилото на европейския транспорт и туризъм поне през следващите 2.5, ако не и през всичките пет предстоящи години - парламентарната комисия ще се ръководи от Елисавет Возенберг-Виониди, а от комисията ще законодателства Апостолос Дзидзикостас
European parliament (audiovisual service)
Двама гърци ще бъдат на кормилото на европейския транспорт и туризъм поне през следващите 2.5, ако не и през всичките пет предстоящи години - парламентарната комисия ще се ръководи от Елисавет Возенберг-Виониди, а от комисията ще законодателства Апостолос Дзидзикостас
Гръцкият кандидат увери, че през 2025 г ще предложи и изграждане на мрежа от високоскоростни влакове, свързващи всички европейски столици и най-големите градове. Притиснат за уточнения от евродепутатите обаче, той призна, че високоскорстните влакове "може да не са необходими за всички столици", особено в периферните държави, където жп инфраструктурата не е развита.
Кандидатът за транспортен комисар изрази увереност, че изграждането на европейската транспортна мрежа (TNT) ще бъде завършено, както е планирано до 2030 г., въпреки изоставането на много проекти, както и че разширената мрежа ще е готова до 2040 г. Според него нужните над 500 млрд.евро могат да бъдат осигурени, ако във финансирането бъдат включени кохезионните фондове на ЕС и частни инвеститори. Той ще изготви план за инвестициите в транспортна инфраструктура, в който да се предложи решение.
Дзидзикостас, който в момента е областен управител на Централна Македония, заяви, че ще се придържа строго към европейското законодателство за Зелената сделка, включително за отпадането на четиритактовите двигатели след 2035 г., което съпартийците му от ЕНП смятат да блокират.
"Имаме план за СО2 емисиите и ще се придържаме към него, но в същото време автомобилната индустрия, която беше предупредена достатъчно рано, ще може да оцелее", заяви Дзидзикостас.
Той увери, че няма намерение да предлага ново законодателство на мястото на отмененото от съда на ЕС задължение ТИР-овете да се връщат в държавата по домуване на всеки осем седмици, което няколко държави, сред които България, атакуваха. Кандидатът заяви, че Европейската комисия няма възражения по условията на труд на шофьорите, в името на които предишният състав на Жан-Клод Юнкер предложи мярката.

Разширяване без вето

Без изненади премина изслушването на кандидата за еврокомисар по търговията, икономическата сигурност, междуинституционалните отношения и прозрачността Марош Шефчович. Въпреки че надхвърли с повече от 40 минути трите му отделени часа, Шефчович, който ще е комисар за пети път, беше предпазлив и не предизвика депутатите.
Марош Шефчович премина с лекота петия си изпит за еврокомисар, макар че депутатите го прекараха през всички части на обширния му бъдещ ресор
European parliament (audiovisual service)
Марош Шефчович премина с лекота петия си изпит за еврокомисар, макар че депутатите го прекараха през всички части на обширния му бъдещ ресор
Той дори им обеща да поднови въпроса за отмяната на правото на вето по въпроси, свързани с външната политика и сигурността, за да подобри ефективността на ЕС - въпрос, по който няма съгласие между страните членки, които последни имат думата по него.
Шефчович каза, че еврокомисията смята да предложи отпадане на необходимостта от вземане на единодушно решение за отваряне на преговорни глави със страните кандидати. В момента тези глави са 35 и придвижването на преговорния процес изисква по всяка от тях да се гласува отделно при отварянето и затварянето й, което "излишно удължава процеса" и дава повод на държави да се възползват от вето, за да го блокират. Същевременно той не се ангажира твърдо със замяната единодушното гласуване с квалифицирано мнозинство в някои области, като многократно изтъкна, че държавите членки трябва да са водещи в реформата, която еврокомисията принципно подкрепя.
Шефчович, който ще бъде първият централноевропеец, отговарящ за търговията в ЕС, посочи като "естествен партньор" на ЕС САЩ и се обяви за "преча лансиране" на търговските отношения с Китай. Той обеща на депутатите да им представи текста за търговски договор с държавите от МЕРКОСУР, преди да го подпише, както и общи стандарти за ключови вериги на доставки с държавите от Г-7.
Въпреки че беше критикуван от евродепутати, че не е включил отношенията с Украйна в приоритетите си, словашкият кандидат увери, че поддържа продължаването на помощта за Киев и продължаването на привилегированите търговски отношения и след изтичането на споразумението за свободна търговия в средата на следващата година.
Бъдещият еврокомисар за търговията даде гаранции на депутатите, че митата върху вноса на китайските електромобили, са "направени като по учебник" и няма да паднат при предстоящите обжалвания на Пекин.

Умерени реформи в земеделието

Кристоф Хансен разсея слуховете, че еврокомисията предвижда радикална промяна в земеделската политика след 2027 г., като увери депутатите от земеделската комисия на изслушването си, че европейските субсидии ще бъдат запазени, макар да може да се наложи да бъдат допълвани с нови форми, тъй като средните доходи на земеделците са по-ниски от тези на работещите в други сектори.
Кристоф Хансен трогна изпитващите го с историята на починалия си брат - фермер, паднал по стълбите по думите му от стреса, на който са поставени ежедневно европейските земеделци
European parliament (audiovisual service)
Кристоф Хансен трогна изпитващите го с историята на починалия си брат - фермер, паднал по стълбите по думите му от стреса, на който са поставени ежедневно европейските земеделци
Люксембурският кандидат, който подчерта многократно, че произлиза от фермерско семейство, се изказа скептично и за включването на земеделския сектор в търговията с въглеродни емисии, казвайки, че това би увеличило още повече бюрократичното бреме за фермерите.
В отговор на депутатския натиск той призна, че ЕС трябва да направи повече за намаляване на СО2 емисиите от едрия добитък, но че селското стопанство е отговорно само за 11% от общите емисии на ЕС, че отглеждането на крави и говеда е в упадък и че може да е най-устойчивата възможност в планинските райони.
"Трябва да започнем с "технически решения, преди да наложим резки съкращения", цитира Хансен "Политико".

Мъж на женско състезание

Малтийският кандидат Глен Микалеф, получи част от настоящия български ресор - младеж, култура и спорт, в добавка с ново задължение да гарантира справедливост между поколенията.
Глен Микалеф първоначално беше неуверен заради коментарите, че няма опит в европейските институции и не е ръководил нищо повече от бюрото на Малта в Брюксел, но след това свали очилата, които, изглежда, не му трябваха и според коментара на депутатите се е представил по-добре от очакванията. Към него имаше голям интерес от българските евродепутати - трима присъстваха на изслушването му
European parliament (audiovisual service)
Глен Микалеф първоначално беше неуверен заради коментарите, че няма опит в европейските институции и не е ръководил нищо повече от бюрото на Малта в Брюксел, но след това свали очилата, които, изглежда, не му трябваха и според коментара на депутатите се е представил по-добре от очакванията. Към него имаше голям интерес от българските евродепутати - трима присъстваха на изслушването му
Най-младият в екипа на Фон дер Лайен (35 години) се справи сравнително гладко с предизвикателствата, пред които го изправиха депутатите с въпросите си по време на изслушването.
Той спечели аплодисменти от залата, когато от него беше поискано да даде определение за "мъж на женско състезание" от крайнодесен депутат, като му отговори: "Спортът е за всеки, независимо от произход или пол. Европейският модел на спорта се основава на ценностите за включване, разнообразие и равенство."