България иска производители на коли да не се глобяват за по-високи СО2 емисии

България иска производители на коли да не се глобяват за по-високи СО2 емисии

От догодина се сваля прага на СО2 емисиите на новите автомобили от 116 г/км на 94 г/кв
Reuters
От догодина се сваля прага на СО2 емисиите на новите автомобили от 116 г/км на 94 г/кв
България се е присъединила към група държави, които настояват производителите на автомобили да не бъдат глобявани за неспазване на нормите за СО2 емисии, съобщи "Ройтерс".
От 2025 г. ЕС ще намали горната граница на средните емисии от продажбите на нови превозни средства до 94 грама/км от 116 г/км сега. Превишаването на тази граница може да доведе до глоби от 95 евро за горницата, умножена по броя на продадените превозни средства.
Германия - най-големият производител на автомобили в Европа, първа се обяви срещу глобите, като канцлерът Олаф Шолц заяви, че парите трябва да останат у производителите "за модернизация на собствения им отрасъл и на тях самите".
Ройтерс се позовава на документ на австрийския парламент, според който Австрия, България, Полша, Румъния и Словакия са се присъединили към Чехия и Италия в стремежа си да попречат на автомобилните производители да бъдат изправени пред тежки санкции от следващата година.
"Настоящите цели за пътническите автомобили, които трябва да бъдат въведени до 2025 г., рискуват да наложат глоби на производителите, които не са в състояние да изпълнят тези строги изисквания поради забавящото се навлизане на акумулаторни електрически превозни средства", се казва в съвместното предложение.
"Такива санкции сериозно биха ограничили способността на индустрията да реинвестира в иновации и развитие, като по този начин ще навреди на конкурентоспособността на Европа на глобалната сцена", се добавя в текста.
Някои от тези страни също се противопоставят и на Зелената сделка за справяне с изменението на климата и ограничаване на замърсяването. По-строгите ограничения през следващата година са стъпка към плановете за забрана на продажбите на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене през 2035 г.
Автомобилната индустрия е важна част от централноевропейските икономики, като допринася за около 9% от БВП на Чехия.
Новият еврокомисар за климата Вопке Хукстра заяви миналия месец, че не подкрепя инициативата, тъй като при предишното намаляване на прага на СО2 емисиите само една компания е била глобена за превишаването му. Той заяви пред Европейския парламент, че ЕС трябва да спазва ангажиментите си, ако иска да постигне целите си за въглеродно неутрална икономика.
В сряда председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви, че започва консултации с производители, еколози, правителства и други заинтересовани страни за бъдещето на автомобилния сектор, изправен пред труден преход. Тя обаче не коментира плановете на комисията, която трябва да предложи отлагане или промени в регламента за емисиите, за да бъдат отменени глобите за производителите.